همچنین پیرو گزارش کمیته توسعه و تامین مالی سرمایهگذاریها، با عنایت به هدف دستیابی به سهم 10 درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور توسط اقتصاد دیجیتال، تاکید شد که باید سرمایهگذاری مناسبی در این بخش پیشبینی شود. برای دستیابی به این سهم وی همچنین بر لزوم بررسی اجرای فرآیند تامین مالی بلاک چین، تامین مالی جمعی و استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات در شیوههای جدید مالی و بررسی فرصتهای سرمایهگذاری در این کمیته تاکید کرد.
در ادامه کار کمیسیون، اعضای بخش خصوصی هر کمیسیون تخصصی که درخواست عضویت خود را برای عضویت در کمیسیون های تخصصی ارائه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت و با عضویت آنها در کمیسیون های تخصصی موافقت شد و مقرر شد علاوه بر برگزاری هفته نامه جلسات کمیته کمیته های تخصصی باید بر موضوعات و ماموریت های محول شده به هر کمیته نظارت داشته باشند تا به اهداف آن در سریع ترین زمان ممکن و به صورت مستمر دست یابند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حضور پررنگ ایران به ویژه در حوزه استارت آپ ها و پلتفرم های ایرانی در بازارهای منطقه، گفت: موضوعاتی مانند توسعه خدمات و همکاری کشورها در این زمینه با توجه به شکل گیری این سازمان بسیار حائز اهمیت است. جریان های پولی بین ایران و کشورهای همسایه
در پایان جلسه سوالات مطرح شده در دو کمیسیون حقوقی، تنظیم مقررات و بهبود فضای کسب و کار و توسعه سرمایه گذاری و تامین مالی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پیرو گزارش کمیسیون تخصصی حقوقی و بهبود فضای کسب و کار در خصوص موضوعات جاری در خصوص نماد الکترونیکی (اینماد)، مقرر شد این کمیسیون نسبت به تدوین نماد اعتماد با محوریت وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای مقررات زدایی اقدام کند. و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به منظور تدوین دستورالعمل هایی برای جلوگیری از ایجاد مغایرت در اطلاعات، هویت مالک و ماهیت یک کسب و کار خاص و برای تسهیل فرآیندهای پیرامون آن، پیشنهادی را برای تصویب به کمیته راهبری ارائه کنید. دستور به کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال.
وی موضوعات مهمی از جمله سیستم نظارتی چندسطحی در اقتصاد دیجیتال، موضوع اشتغال دیجیتال و شناسایی فرصتهای بازار در ایران و جهان را بر توسعه و تصویر برندسازی محصولات داخلی در کشور و حمایت از حضور برشمرد. از پلتفرم های ملی در بازارهای جهانی
در این جلسه ضمن جمعبندی، نهاییسازی و تعیین اولویتهای اصلی کارگروه در سه محور کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در خصوص موضوعات کلیدی از جمله بررسی چالشهای ورود شرکتهای دیجیتال بهویژه این مورد و نحوه تسهیل، ایجاد یک سیستم حفاظت از داده های شخصی در شرکت های دیجیتال. روش های جدید تامین مالی، سرمایه گذاری و تامین نقدینگی لازم برای اکوسیستم اقتصاد دیجیتال، تدوین برنامه صادرات و بازاریابی بین المللی پلتفرم های ایرانی مورد تاکید قرار گرفت.
در همین راستا و به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در این جلسه اهداف و وظایف کمیته راهبری را برای استفاده از فرصت بی نظیر عنوان کرد. که در پی تشکیل این کارگروه در دولت سیزدهم با تمرکز بر حل مشکلات پیش روی اقتصاد دیجیتال کشور بود.
تنظیم دادهها و اطلاعات و تسهیل دسترسی شرکتها به دادههای دولتی، توسعه سیستمهای اعتباربخشی برای کاهش ریسک فعالیتهای اقتصادی، توسعه زیرساختهای ارتباطی و اطلاعاتی ارائهدهندگان خدمات دیجیتال و پلتفرمها، مقرراتزدایی و حذف موانع قانونی، حذف انحصارها و کمک به ارتقای ارتقاء. کشور در شاخص های جهانی به منظور ارائه جذابیت رقابت پذیری کشور در همکاری های بین المللی موضوع دیگری بود که مورد توجه قرار گرفت.
در حال حاضر 9 کمیته تخصصی در چارچوب کمیته راهبری اقتصاد دیجیتال کشور تشکیل شده است که عبارتند از: کمیته حقوقی، تنظیم مقررات و بهبود فضای کسب و کار، کمیته فناوری های نوین مالی و دارایی های دیجیتال، کمیته بازاریابی بین المللی محصولات و پلتفرم های ایرانی، کمیته توسعه کاربرد ICT، کمیته توسعه زیرساخت بومی سازی، کمیته توسعه سرمایه گذاری و مالی، مهارت ها و سرمایه انسانی، برندسازی محصولات و خدمات بومی، کمیته تبلیغات و فرهنگ، و کمیته توسعه پلت فرم های دیجیتال و ارائه دهندگان خدمات هوشمند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور پررنگ ایران به ویژه در حوزه استارت آپ ها و پلتفرم های ایرانی در بازارهای منطقه و استفاده از پتانسیل های کشور برای تصاحب بخشی از بازار اقتصاد دیجیتال در منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: آنها در این زمینه بسیار حائز اهمیت هستند. شکل دادن به جریان پول بین ایران و کشورهای همسایه.
زارع پور ضمن اشاره به تشکیل کمیته های تخصصی تشکیل نظام اقتصاد دیجیتال و تدوین نقشه راه ملی، بر اهداف این کمیته ها در تنظیم و بهبود فضای کسب و کار، تشکیل دارایی های دیجیتال و فناوری های نوین مالی تاکید کرد. بازاریابی بین المللی محصولات و پلتفرم های ایرانی. تمرکز آن بر توسعه زیرساخت ها، سرمایه گذاری و تامین مالی، توسعه مهارت ها و سرمایه انسانی، برندسازی و پرورش محصولات و خدمات محلی و افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی کشور بود.
به گزارش ICTNN، سومین جلسه کمیته راهبری اقتصاد دیجیتال که بر اساس آیین نامه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به تصویب رسید، در سطح نمایندگان مجلس نمایندگان دستگاه های عضو به ریاست وزیر ارتباطات و وزیر ارتباطات برگزار شد. اطلاعات فناوری تشکیل کمیتههای تخصصی و تقسیم کار برای بررسی این موضوعات و با تأکید بر رفع چالشهای حول محور نماد الکترونیک (اینماد) با تهیه دستورالعملهایی برای تسهیل فرآیندهای پیرامون «ایناد» تهیه شده است.
ICTNN/
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات