در چنین شرایطی حتی گاهی شنیده می شد که مخابرات باید برای پرداخت حقوق پرسنل خود وام بگیرد. همچنین تقریباً ماهی است که برخی از کارکنان یا بازنشستگان مخابرات در تهران و شهرستان ها برای دریافت مطالبات معوق خود تجمع نکنند.
در یک نگاه کلی می توان گفت که اصلاح تعرفه های مخابراتی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری ضروری است و موجب توسعه بخش ثابت خواهد شد که دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات بر آن تاکید زیادی داشته اند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
در شرایطی که اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به برقراری ارتباط پایدار در حوزه داده احساس می شود و توسعه انواع خدمات الکترونیکی نیازمند زیرساختی است که باید از قبل آماده می شد. اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و کل جامعه از این موضوع آسیب دید.
موضوع دیگری که باید به آن توجه شود صرف هزینه های هنگفت برای نگهداری شبکه تلفن ثابت است که زیان ده تلقی می شود و در صورت منطقی شدن تعرفه تلفن ثابت، شرکت مخابرات می تواند این هزینه را در بخش های زیرساختی و غیره هزینه کند. شبکه ها (مانند توسعه خانه های فیبر نوری.
اما چرا باید پس از مدتی در تعرفه خدمات مختلف – حتی اگر منحصراً توسط یک شرکت ارائه شود – تجدید نظر کرد؟
مقاومتی که علاوه بر اینکه تاثیر خود را بر صورت های مالی یک شرکت بورسی نشان می دهد، عقب ماندگی قابل توجهی در ارتباطات ثابت کشور ایجاد کرده که در حوزه اینترنت نیز قابل مشاهده است. استفاده از فناوری ADSL، بی کیفیتی اینترنت ثابت و قطعی مکرر در بخش های زیرساختی از جمله پیامدهای تعرفه های ثابت است که آثار آن فراتر از شرکت مخابرات رفته و به کل صنعت ارتباطات کشور رسیده است. این
مخابرات با بکارگیری ده ها هزار نیروی انسانی بخشی از وظیفه دولت در این زمینه را بر عهده گرفته و به طور مستقیم و غیرمستقیم مشاغل متعددی را ایجاد کرده است. همچنین در این سال ها مصوبات متعدد مجلس و دولت، مخابرات را ملزم به استخدام نیروهای جدید کرده است که در نهایت باعث شد بیش از 80 درصد از درآمد شرکت مخابرات به حقوق و مزایای پرسنل پرداخت شود.
در مقابل، بسیاری از خطوط تلفن بیکار هستند و از آنجایی که صاحبان آنها هزینه کمی برای آنها می پردازند، برای جمع آوری آنها زحمتی نمی کشند. در صورت بازنگری در تعرفه ها، قطعا خطوط غیرفعال به مخابرات برمی گردد و در جاهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
یعنی چرا نیروگاه ها در زمان لازم به روز نشده اند؟ در سالهای گذشته دولت با اعمال تعرفههای اجباری و پایین نگه داشتن قیمت برق، سرمایهگذاری در این صنعت را غیراقتصادی کرد و سرمایهگذاران یا این صنعت را رها کردند و یا از صرف هزینه برای تعمیر نیروگاههای موجود خودداری کردند.
درست است که مخابرات در بورس و خارج از آن سهامدار دارد و احتمالا بسیاری از ما سهامدار این شرکت نیستیم. اما مطمئنا همه ما از شبکه مخابراتی کشور استفاده می کنیم. همچنین اگر مخابرات را یک برند ملی با بیش از 60 سال سابقه می بینیم، باید برای حفظ این برند تلاش کنیم.
در واقع پایین نگه داشتن قیمت برق، اگرچه در مدت کوتاهی مورد پسند مصرف کنندگان قرار گرفت و دولت با این کار برای خود محبوبیت خرید. اما در میان مدت برای مردم و صنایع هزینه کرد.
از آنجایی که تعرفه های برق به موقع به روز نشده و همزمان با افزایش تورم، واقعی شدن آن در مدت زمان کوتاهی امکان پذیر نبوده و با نارضایتی مردم همراه خواهد بود. اما اگر این تعرفه ها واقعی نشود، امکان سرمایه گذاری جدید وجود ندارد. این بازی دو باخت در حال تکرار در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
شرکت مخابرات ایران در اواسط دهه 80 از بدنه دولت جدا شد. اما همچنان یکی از شرکت های مهم و تاثیرگذار در دستگاه اجرایی کشور محسوب می شود و نقش های حاکمیتی دارد. یکی از این نقش ها ایجاد اشتغال است.
سود کوتاه مدت و زیان بلند مدت
همین چند روز پیش مهدی اخوان بهادی، مدیرعامل همراه اول در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هشدار داد که در صورت به روز نشدن تعرفه خدمات مخابراتی، این صنعت نیز به سرنوشت صنعت برق دچار خواهد شد. . نکته جالب اینکه وزیر و معاونان وی نیز همین نظر را دارند و در مناسبت های مختلف اعلام کرده اند که اگر سرمایه گذاری جدیدی در این زمینه صورت نگیرد، صنعت ICT از بین خواهد رفت.
به گزارش ICTNN از شرکت مخابرات ایران، ضرورت اصلاح تعرفه خدمات ارتباطی طی سال های اخیر بارها مورد تاکید مدیران ارشد اپراتورهای ثابت و همراه بوده است. شاید به همین دلیل است که دولت ارائه خدمات FTTX را از شمول تعرفه های اجباری خارج کرد و به اپراتورها اجازه داد خدمات خود را بر اساس هزینه های انجام شده و کشش و رقابت بازار بفروشند. با این حال خدمات تلفن ثابت همچنان با تعرفه های بسیار قدیمی ارائه می شود و مقاومت عجیبی برای تغییر آن وجود دارد.
شرکت مخابرات ایران که عملا مهمترین بازیگر در حوزه ارتباطات ثابت کشور است، طی بیش از 10 سال گذشته بارها نیاز خود و کشور را به تغییر تعرفه خدمات تلفن ثابت اعلام کرده است. اما هر بار با بهانه های مختلف با این درخواست مخالفت شده است. این در حالی است که صورت های مالی چند سال اخیر شرکت مخابرات نشان می دهد که خدمات تلفن ثابت با تعرفه های موجود نه تنها به صرفه نیست، بلکه کفاف هزینه های آن را نیز نمی دهد.
هزینه نگهداری خط تلفن شهری بیش از 20 هزار تومان در ماه; اما از سوی دیگر به گفته مدیران مخابرات میانگین درآمد ماهانه هر خط تلفن (RPU) کمتر از 7 هزار تومان است و این یعنی مخابرات باید تقریباً 3 برابر درآمد هر خط تلفن برای نگهداری آن هزینه کند. این موضوع منجر به ورشکستگی هر شرکتی می شود.
چند سالی است که کشور در تابستان با مشکل کمبود برق مواجه است. این کمبود در بخش های مختلف تجاری، اداری و داخلی موثر است و حتی با صرفه جویی در هزینه ها قابل جبران نیست. کارشناسان می گویند که عدم سرمایه گذاری به موقع در ساخت و به روز رسانی نیروگاه در کشور منجر به این مشکل شده است. اما چرا این اتفاق افتاد؟
همه این اتفاقات در حالی رخ می دهد که اگر در سال های گذشته تصمیم درستی گرفته می شد، می توانست از ایجاد مشکلات جلوگیری کند. الان هم اگر تصمیم درست و به موقع گرفته شود، می توان انتظار داشت که بعد از مدتی وضعیت مخابرات ایران بهتر شود.
از سوی دیگر بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون بیش از 29 میلیون خط تلفن ثابت در کشور وجود دارد. در حالی که به نظر می رسد دیگر تقاضا برای تلفن ثابت وجود ندارد. اما هنوز در برخی مناطق شهرهای بزرگ نیاز به تلفن وجود دارد.
همه اینها در شرایطی است که شورای رقابت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موافقت خود را با اصلاح تعرفه تلفن ثابت از یک سال پیش اعلام کرده بودند. اما انجام این وظیفه همچنان در انتظار تایید ستاد تنظیم بازار است و همین موضوع باعث ضرر چند هزار میلیاردی مخابرات شده است.
ایجاد شغل از طرف دولت
چند سال پیش با انتشار خبر تعطیلی کارخانه های اراج و تست، خیلی از ما ناراحت شدیم. این در حالی است که هیچ یک از مردم سهامدار این کارخانه ها نبودند. اما نابودی یک برند ملی همه را ناراحت کرد. الان دوباره همین اتفاق برای شرکت مخابرات ایران تکرار می شود.
حفظ برند ملی
تحریریه ICTNN شبکه خبری