خلج با تاکید بر اینکه اقتصاد دیجیتال دارای سه مولفه است، افزود: یکی از مولفه هایی که هسته اصلی اقتصاد دیجیتال را تشکیل می دهد مربوط به اپراتورهای موبایل، رایانه و تجهیزات است که بستر و زیرساخت مناسبی را برای رشد اقتصاد دیجیتال فراهم می کند. ” لایه بعدی اقتصاد دیجیتال است که مربوط به پلتفرم و اقتصاد مشارکتی، مولفه سوم اقتصادهای دیجیتالی شده است که در این جلسه بر آن تاکید شد.
وی افزود: این اولین بار بود که نماینده کل سیستم استارتاپی و اکوسیستم فناوری کشور به همراه شرکت های بزرگ تولیدی و بنگاه های اقتصادی برای دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی دعوت شد. این یک اتفاق بزرگ برای حوزه اقتصاد دیجیتال است و نشان می دهد که این مدل های کسب و کار جایگاه خود را در اقتصاد کشور باز کرده اند.
خلج تاکید کرد: مجموعه اسنپ در 220 شهر ایران فعالیت می کند و روزانه 3 میلیون سفر را پوشش می دهد که تعداد سفرهای سالانه را به چیزی نزدیک به یک میلیارد سفر در سال می رساند. در خاورمیانه از نظر تعداد سفر در رتبه اول هستیم و این دستاورد بزرگی است و نشان از توان فنی مجموعه دارد.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
وی تاکید کرد: اقتصاد دیجیتالی به این معناست که صنایع ما به تدریج به سمت استفاده از فناوری حرکت کنند و به این حوزه نزدیک شوند. چون زمان زیادی برای شنیدن همه گزارش ها و مشکلات وجود نداشت، رهبری فرمودند گزارش های دقیق تری تهیه و به دفتر ایشان ارسال شود.
خلج قاسم آبادی افزود: جلسه بسیار خوبی بود، از آن جلساتی که می توان به نتیجه آن امیدوار بود. مسائل، مشکلات و گزارش های هر مجموعه شنیده شد و اظهار نظر شد.
وی تصریح کرد: شرکت حمل و نقل چین bb با جمعیتی بالغ بر 1.4 میلیارد نفر در کشور روزانه 30 میلیون سفر و سالانه 10 میلیارد سفر انجام می دهد. اوبر با فعالیت در 66 کشور (800 شهر)، سفر سالانه خود را به 1.4 میلیارد سفر در سال افزایش داده است.
مدیرعامل اسنپ با اشاره به چالش های پیش روی این شرکت ها گفت: یکی از چالش های موجود در این حوزه مربوط به مقررات این گونه مشاغل است، یعنی قوانین و مقررات ما از نظر زمانی به روز و کارآمد هستند. توسعه اقتصاد دیجیتال نیست. قانونگذاران ما از ماهیت این شرکت ها و عملکرد آنها اطلاعی ندارند.
محمد خلج قاسم آبادی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل اینترنتی اسنپ در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ICTNN، با اشاره به دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته، گفت: هفته گذشته فرصتی بود. در اختیار فعالان اقتصادی دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.از حوزه اقتصاد دیجیتال مجموعه اسنپ به نمایندگی از سایر مجموعه های فعال در این حوزه به این دیدار دعوت شد که دستاورد بزرگی بود.
رهبری پس از ارائه و گزارش فعالان اقتصادی به بیان نظرات خود پرداختند. تاکید او بر رشد اقتصاد دیجیتال برای استارت آپ ها بسیار امیدوار کننده بود.
خلج قاسم آبادی خاطرنشان کرد: برای حل این چالش ها باید رابطه دوسویه بین بنگاه ها و دولت شکل گیرد تا دغدغه های دولت را نیز بشنویم و در سطح کلان به درک درستی از راهکارها برسیم و بر آن چالش ها فائق آییم. چالش دیگر سیستم مالیاتی است که با مدل کسب و کار اینترنتی همخوانی ندارد و هزینه های زیادی را به این حوزه تحمیل می کند.
این فعال اقتصادی ادامه داد: یکی از مواردی که منجر به توسعه بازار و دستاوردهای بیشتر در حوزه اقتصاد دیجیتال می شود، همگرایی بین کسب و کارهای این حوزه است. ما باید از واگرایی که در این مجموعه وجود دارد همگرا شویم. تشکیل کنسرسیومها و همکاریهای چندجانبه بین شرکتهای فعال در حوزه کسبوکارهای مبتنی بر اقتصاد دیجیتال، توان و ظرفیت جدیدی ایجاد کرده است و این همافزایی فعالان اقتصاد دیجیتال، ظرفیت صادرات فناوری را افزایش میدهد.
وی تاکید کرد: چالش دیگر دستگاه های اجرایی هستند. معمولاً در زمان اجرای قانون تعداد زیادی تصمیم گیرنده و نهادهای مختلف وجود دارند که بین آنها اتفاق نظر وجود ندارد و این موضوع باعث سردرگمی می شود. عدم شناخت کارایی این شرکت ها مانع از توسعه و رشد شرکت های فناور می شود.
مدیرعامل اسنپ با اشاره به گزارش اسنپ که در این نشست ارائه شد، گفت: اسنپ با حدود یک میلیارد سفر در سال، رتبه سوم را در بین شرکت های صنعت حمل و نقل جهانی دارد.
تحریریه ICTNN شبکه خبری