به گزارش گروه فرهنگی ICTNN، پیشرفت فناوری با سرعتی چشمگیر در حال پیشرفت است و همه جوامع را تحت تاثیر قرار داده است. اینترنت فضایی را برای مصرف کنندگان در بستری وسیع فراهم کرد که در آن بتوانند تعاملات گسترده و گسترده ای داشته باشند. اما جدای از اتفاقات خوب این داستان، کودکان و نوجوانانی که هنوز هویت ثابتی ندارند، با ارزش های جدیدی که این فضا برای آنها ایجاد کرده، سردرگم می شوند.
امان الله قرایی مقدم در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ICTNN، در پاسخ به این سوال که حضور فضای مجازی آثار و تخریب هایی را در زندگی مردم به همراه داشته است. وی گفت: تمام فضای زندگی و فضای اجتماعی امروز ما متاثر از فضای مجازی است. از ابتدای کشف نظریه ها و اندیشه ها در حوزه فضای مجازی و رسانه، این تفکر وجود داشت که باید در جهت افزایش گستره رسانه، فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی تلاش کرد. باید امکانات زیادی برای افزایش گستردگی فضای مجازی و رسانه ها اختراع شود زیرا آینده جهان در دستان فضای مجازی است.
این جامعه شناس با اشاره به نقش فضای مجازی در زندگی شخصی و حتی زبان مردم می گوید: فضای مجازی به جایی رسیده است که مردم دنیا اگر کوچکترین فرصتی داشته باشند حتی در تاکسی، خانه یا محل کار مشغول استفاده از آن هستند. . در حالی که این فضا در تأثیرگذاری بر جوانان و نسل Z و ارائه دنیای عظیم اطلاعات به آنها بسیار موفق بوده است، هدف از ارتباطات جمعی این است که نظریه ادوارد بارنت تیلور فیلسوف انگلیسی در زمینه گسترش فرهنگ غرب و ایجاد یک زبان واحد در سراسر جهان.
وی ادامه می دهد: نظریه تیلور می گوید فرهنگ امروز باید آمریکایی و انگلیسی باشد و ارزش ها و باورهای ملی غربی را به جهان سوم بدهد. به همین دلیل است که جوانان جذب چهره های غربی (سلبریتی ها) می شوند و آنها را اسطوره سازی می کنند. این سیاست ها تأثیرات متعددی بر کودکان و نوجوانان دارد، زیرا کودکان در مرحله عاطفی قرار دارند و درک واقعی از شرایط ندارند و قادر به هضم بسیاری از مسائل نیستند.
این جامعه شناس با اشاره به نقش بسترهای آموزشی ایرانی در کنترل وضعیت موجود و جبران استفاده نادرست کودکان از فضای مجازی، گفت: در این شرایط بسترهای فضای مجازی مانند «فیلم درس» می تواند مکمل خوبی برای آموزش کودکان باشد. حتی اگر این بسترها آموزش آموزشی نداشته باشند، چون سمعی و بصری هستند، می توانند به خوبی کودکان را جذب کنند و بخشی از استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی را به خود اختصاص دهند.
قرایی مقدم با اشاره به تاثیر بسترهای آموزشی بر روی کودکان و نوجوانان تصریح کرد: در صورت استفاده صحیح از بسترهای آموزشی آنلاین تا حدودی از هزینه ها کاسته می شود و حتی دانش آموزان از استفاده از تخته سیاه و گچ جلوگیری می کنند، حتی اگر نتایج مثبتی حاصل شود. در دوران کرونا این اتفاق را دیدیم.
این کارشناس با بیان اینکه می توان از سکوها به عنوان مکمل در کنار مدارس استفاده کرد، افزود: استفاده مستمر و حذف مدرسه به معنای حذف حضور فیزیکی دانش آموزان با همسالان خود است. بنابراین در شرایط کنونی تا زمانی که جایگزین مناسبی برای این امکان فراهم نشود، استفاده از پلتفرم ها به عنوان مکمل آموزشی بهترین راه برای بهره برداری از آنها است.
ولع فضای مجازی به دلیل نداشتن فعالیت های مفرح
قرایی مقدم در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه چرا به جوانان دهه 80 به بعد به نسل Z گفته می شود، گفت: فضای مجازی باعث شده که سنت ها در ذهن جوانان نسل Z از بین برود و جوامع از آن عبور کنند. مرحله «سنت گرایی» و تبدیل شدن به «روشنفکری». “برگرد.
وی ادامه داد: امروز جوانان به مرحله «خود مختاری» رسیده اند، یعنی از عقل و شعور خود استفاده می کنند. فضای مجازی باعث شده تا مرحله دیگری به نام «پیگیری» ظاهر شود. این بدان معناست که نوجوانان از همسالان خود پیروی می کنند. از این رو فضای مجازی سه مرحله «خودمختاری»، «عقل گرایی» و «پیروی» را ایجاد کرده است. بخشی از تاثیرات منفی این ماجرا آسیب های اجتماعی، اعتیاد و همین مهاجرت هاست که هر روز بیشتر می شود.
قرایی مقدم با اشاره به تاثیر سرگرمی هایی که دولت ها برای اوقات فراغت مردم خود برای جلوگیری از استفاده بی رویه از فضای مجازی در نظر می گیرند، گفت: در حال حاضر جامعه شناسی اوقات فراغت مهم ترین رکن جامعه شناسی قرن بیست و یکم در سراسر جهان است. اوقات فراغت فقط برای پر کردن زمان نیست، بلکه غنی سازی آن است. در ایران مردم هیچ تفریحی ندارند پس طبیعی است که در تمام لحظات زندگی جذب فضای مجازی می شوند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات