وی پنج سامانه بزرگ ملی و استانی را از منظر مخاطبان معرفی کرد و گفت: واحد خدمات رسانی هوشمند وزارت راه و شهرسازی، سامانه پشتیبانی وزارت تعاون، کار و رفاه، تامین اجتماعی. سازمان، پورتال ملی مجوز و واحد خدمات پیشخوان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از جمله سامانه های بزرگ ملی و استانی هستند که تعداد افراد بیشتری را برای دریافت خدمات شمارش می کنند.
وی هوشمندسازی خدمات دولتی را به این صورت توضیح داد که بر اساس اطلاعات موجود در دستگاه ها، مردم بدون درخواست و نیاز به حضور و دریافت مدارک، خدمات مورد نیاز خود را دریافت می کنند.
گفتنی است پنجره خدمات ملی هوشمند دولت هم اکنون آماده ارائه خدمات اطلاعاتی به مردم به صورت غیرحضوری و الکترونیکی است.
زارع پور افزود: در برنامه سال آینده 100 درصد خدمات دولتی در این پنجره و 20 درصد خدمات به صورت هوشمند به مردم ارائه می شود.
در ادامه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا رسالت تحقق دولت هوشمند را از دیگر برنامه های وزارت ارتباطات و کابینه سیزدهم برشمرد و گفت: اولین گام این طرح راه اندازی پنجره خدمات دولت هوشمند بود که در آن راه اندازی شد. انجام شده است و هم اکنون 92 درصد از دستگاه های دولتی و سایر دستگاه ها با بیش از 2000 خدمت در این پنجره حضور دارند و مردم می توانند در یک بازدید از تمامی خدمات دولتی استفاده کنند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
فولادیان در خصوص وضعیت اتصال دستگاه های دولتی و اجرایی به پنجره خدمات ملی هوشمند دولت گفت: تاکنون 123 دستگاه به این پلت فرم ملی متصل شده است که از این تعداد 118 دستگاه از طریق سامانه های ملی و استانی و پنج دستگاه نیز متصل شده است. اتصال از طریق پورتال ملی مجوزهای ملی به پنجره ملی پیوست می شوند. در حال حاضر سامانه ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه ثبت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، پرتال آموزشی توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، پنجره سازمان پژوهش های علمی و صنعتی و شهرداری خرم آباد از جدیدترین دستگاه های متصل به پنجره ملی خدمات دولتی هوشمند است.
به گزارش ICTNN، سرویس هوشمند بدون مراجعه حضوری، آنلاین و بدون ارسال مدارک قابل دریافت است که کار سختی است و نیازمند اتصال بانک های اطلاعاتی تمامی دستگاه های دولتی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات آنهاست. پنجره ملی خدمات دولتی هوشمند خدمات دولتی یکپارچه، سریع و آسان را به عموم مردم ارائه می دهد که اکنون آماده و در حال اجراست.
مدیر کل دفتر کنترل و نظارت دولت الکترونیک در ادامه به معرفی «ترین» پنجره خدمات ملی هوشمند دولت، پرتقاضاترین خدمات استعلام این درگاه را معرفی کرد و افزود: ردیابی نامه، درخواست بیمه نامه، اعتبار دفترچه بیمه سلامت، استعلام وضعیت کووید و دریافت گواهی واکسیناسیون داخلی محبوب ترین خدمات استعلام است.
در همین راستا چندی پیش سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد که به مناسبت فرا رسیدن دهه مبارک فجر، آخرین پیشرفت پنجره خدمات ملی هوشمند دولت منتشر شده است. مجید فولادیان – مدیرکل دفتر نظارت و نظارت بر اجرای دولت الکترونیک – توضیح داد که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به عنوان یک پلتفرم ملی یکپارچه، بسیاری از خدمات دولتی و عمومی را با یک ورود به مردم ارائه می دهد. خدمات ارائه شده توسط این درگاه پرداخت.
سازمان فناوری اطلاعات ایران اخیراً به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر آخرین پیشرفت پنجره ملی خدمات هوشمند دولت را اعلام کرد.
دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه های اجرایی به «پنجره واحد خدمات هوشمند دولت» شامل اولویت ها، اصول راهنما و ضوابط سازمانی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به شورای اجرایی فناوری اطلاعات برای تصویب نهایی طبق قانون.
همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اولویت را اتصال و راه اندازی این پنجره با دستگاه های دولتی دانست و خاطرنشان کرد: وزارتخانه ها و سازمان های مختلف زیرمجموعه این دستگاه ها ابتدا باید فروشگاه یکپارچه خود را راه اندازی کنند. بر این اساس برای دستیابی به دولت هوشمند واحد، در لایحه بودجه 1401 پیشنهادی وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرای این موضوع مطرح شد که با کمک مجلس به قانون تبدیل شد. بر اساس بند و تبصره هفت قانون دارایی کشور، کلیه دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی موظفند پنجره خدمات هوشمند خود را تا پایان شهریور ماه سال جاری راه اندازی و حداقل 30 درصد از پرکاربردترین خدمات خود را به طور کامل در اختیار مردم قرار دهند. آفلاین و آنلاین.
تحریریه ICTNN شبکه خبری