سایپا از سال 1396 تصمیم گرفت تا تیبا صندوق دار را تنها با تیپ فول SX عرضه کند. تیبا تا امسال روی خط تولید سایپا قرار دارد. قیمت تیبا صندوق دار نسخه SX از بقیه نسخهها در بازار ارزانتر است.
سایپا در سال 1399 نسخه جدیدی از تیبا 2 را معرفی کرد که تغییرات ظاهری اندکی داشته و سطح تجهیزات آن ارتقا یافته است. این خودرو، تیبا 2 پلاس نام دارد و سایپا سعی داشته تا ظاهر آن را به کراساورهای کوچک شبیه کند. از جمله تغییرات ظاهری آن میتوان به اضافه شدن عناصری مانند باربند، شیشههای دودی عقب، سپر دو رنگ در جلو و عقب، رینگهای جدید، جلوپنجره با قاب و زه استیل، آینههای جانبی طرح کوییک، روکش چرم صندلیها، کفپوشهای سهبعدی کابین و صندوق و حذف زه روی درها اشاره کرد.
عمده محصولات شرکت سایپا بر اساس پراید شکل گرفتهاند و این خودروساز سعی داشته تا پلتفرم اقتصادی پراید را به هر نحوی که شده، حفظ کند. اولین تغییرات جدی پراید، مربوط به اواخر دهه هشتاد است که سایپا محصول جدید خود را با نام «مینیاتور» رونمایی کرد.
تیبا صندوق دار اولین عضو این خانواده است که ابتدا چهار تیپ مختلف داشت؛ تیپ SL (بدون ایربگ)، تیپ LX (با ایربگ راننده)، تیپ EX ( با دو ایربگ) و تیپ SX (فول). در واقع تیپ SX تنها تیپی بود که با سیستم تهویه دیجیتال، شیشه بالابر برقی عقب، تنظیم برقی آینههای جانبی، ریموت کنترل و رینگ آلومینیومی، به بازار آمد.
تیبا SX پلاس
تیبا 2 در اصل جایگزین پراید 111 شده بود و از نظر ایمنی نیز سطح بالاتری دارد؛ زیرا ترمزهای آن قویتر بوده، درها و ستونهای خودرو تقویت شدهاند و ضخامت فولاد به کار رفته در بدنه بیشتر است. تیبا 2 را میتوان رقیبی برای پژو 206 تیپ 2 نیز دانست که با وجود قیمت پایینتر تیبا 2، بسیاری از مصرفکنندگان خرید آن را ترجیح میدهند. این خودرو از سال 1393 تاکنون روی خط تولید سایپا قرار دارد. قیمت تیبا 2 در بازار از نسخه سدان بیشتر است.
پس از اولین معرفی و عرضه تیبا و استقبال مشتریان، سایپا خانواده تیبا را گسترش داد و نسخههای مختلف آن را به بازار فرستاد. توجه داشته باشد که این مدلها تنها در ظاهر و سطح تجهیزات تفاوت دارند.
تیبا 2
تیبا صندوق دار
در بخش تجهیزات نیز تیبا 2 پلاس ارتقا یافته و اکنون امکاناتی مانند صفحه نمایش، دوربین عقب و سنسور عقب را ارائه میدهد.
تیبا پلاس در واقع همان تیبا صندوق دار نسخه SX است که اصلاحات اندکی در ظاهر و تجهیزات آن ایجاد شده است. این خودرو از سال 1400 عرضه شد و تفاوتهای ظاهری آن عبارتند از طرح جدید قالپاقها، زه کرومی دور جلوپنجره، سپر دو رنگ جلو، آینههای جانبی طرح کوییک و برچسب گرافیکی TIBA PLUS.
منبع: https://toranji.ir/2023/01/04/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AA%DB%8C%D8%A8%D8%A7/
این خودرو سرانجام در سال 1388 با نام «تیبا» عرضه شد و پلتفرم آن کاملا با پراید مشترک است. تیبا از پیشرانه 1.5 لیتری M15 سایپا با 87 اسببخار قدرت و 128 نیوتنمتر گشتاور، نیرو میگیرد. گیربکس آن نیز از نوع 5 دنده دستی است. تیبا برای پیمودن هر صد کیلومتر، تقریبا 6.9 لیتر بنزین نیاز دارد. سایپا در تمامی نسخههای تیبا از همین پیشرانه و مشخصات فنی استفاده کرده و تمامی آنها از نظر فنی یکسان هستند.
تنها نقطه قوت تیبا 2 پلاس، امکانات آن است؛ زیرا نوع پیشرانه و مشخصات فنی دقیقا همانند قبل بوده و کیفیت ساخت و قطعات نیز هیچ پیشرفتی نداشته است. قیمت تیبا 2 پلاس از سایر نسخهها بیشتر است.
تیبا 2 پلاس
تیبا 2 در واقع همان نسخه هاچبک تیبا است که با این نام شناخته میشود. این محصول در سال 1393 به دست مشتریان رسید و تنها دو تیپ SX و EX دارد. در تیپ SX شیشه بالابرهای عقب و همچنین تنظیم آینههای جانبی به صورت دستی است و به همین خاطر تولید این نسخه از سال 1396 متوقف شد.
تیبا SX پلاس در بازار با نام تیبا آپشنال نیز شناخته میشود؛ زیرا تجهیزات بیشتری را مانند نمایشگر لمسی، دوربین عقب، سنسور عقب، روکش چرم صندلیها، کفپوش سهبعدی، شیشهها دودی عقب و تنظیم برقی آینههای جانبی ارائه میدهد.
تیبا مزایای اقتصادی فراوانی مانند هزینه نگهداری پایین، قطعات فراوان و ارزانقیمت، بازار خرید و فروش خوب، مصرف سوخت مناسب، اشتراک فنی با پراید و … دارد؛ اما مانند سایر محصولات داخلی، با نقاط ضعفی در کیفیت ساخت، عملکرد فنی و پلتفرم و ایمنی همراه است.
تحریریه ICTNN شبکه خبری