وی افزود: این احتمال وجود دارد که از 200 شرکت ذکر شده بسیاری درگیر باشند. مثلا 5 شرکت واردکننده 2 شرکت خدماتی دارند. این اشتباه است و این شرکت ها باید ادغام شوند و فقط یک شرکت خدماتی داشته باشند. در واقع می توانیم در مجموع حدود 80 تا 90 شرکت خدماتی استاندارد داشته باشیم.
تلفن همراه جدید برای ارائه خدمات پس از فروش
رئیس اتحادیه مخابرات استان تهران در خصوص کیفیت خدمات پس از فروش شرکت ها گفت: خروج شرکت های مادر از جمله سامسونگ، ال جی و سونی از ایران باعث شده تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش به عهده خود قرار گیرد. از شرکت های تلفن همراه . یعنی در گذشته سامسونگ در ایران نماینده داشت و به هرکسی که می خواست از خدماتی مانند تعویض صفحه نمایش LCD قابل حمل استفاده کند، قطعات یدکی از کره ارائه می شد.
در گذشته قطعات یدکی موبایل با هماهنگی کامل شرکت مادر وارد ایران می شد. در چند سال اخیر که تحریم شدیم، این یکی از معدود مواردی بود که شرکت به قطعات یدکی وارداتی دسترسی داشت. در نتیجه معمولا مجبور می شوند موبایل های جدید را جدا کرده و از قطعات آن برای تعمیر استفاده کنند.
کاهش قدرت واردکنندگان منجر به کاهش کیفیت خدمات شد
الحسینی درباره دلایل و عوامل کاهش کیفیت خدمات پس از فروش در ماه های اخیر گفت: ضعف واردات و برخی از شرکت های واردکننده در چند روز گذشته و کاهش درآمد آنها باعث ضعف پس از فروش آنها شد. -خدمات فروش
رمان بی عدالتی در تخصیص ارز موبایل
دولت در پاسخ به این سوال که با وجود سقف و تاریخ تعیین شده برای تخصیص ارز برای واردات گوشی های تلفن همراه کمتر از 600 دلار که قبل از سیاست های جدید ارزی به این دسته از کالاهای اساسی اختصاص می یافت، چگونه می توان شرکت ها را تضعیف کرد؟ : در دوره ای که ارز برای واردات گوشی های زیر 600 دلار تخصیص داده شده است، الگوریتم ویژه ای که باید برای شرکت ها اجرا شود، اجرا نشده است.
برخی از شرکت ها بسیار بیشتر از سهمی که باید می گرفتند ارز دریافت کردند و سایر شرکت ها ارز دریافت نکردند. این امر باعث شده است که برخی از شرکت های ضعیف تر نسبت به گذشته ضعیف تر شده و در نتیجه حقوق خود را از دست بدهند. پس از این مشکل خدمات پس از فروش نیز ضعیف شد. حتی برخی از مشاغل تعطیل شده اند. این اتفاقات برای صنف چندان مساعد نبود.
ورود و خروج بدون ضابطه شرکت های مختلف در زمینه تلفن همراه
رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه و لوازم جانبی آن در اتاق اصناف خاطرنشان کرد: موضوع دیگری نیز در بحث خدمات پس از فروش تاثیرگذار بود که ورود برخی شرکت های غیر موبایلی به این حوزه بود. حوزه صنعت تلفن همراه گفت: به دلیل تخصیص ارز و سود کلان این تجارت، شرکتهای ایموبیل که منابع مالی قابل توجهی داشتند وارد این تجارت شدند و وارد شدند.
تغییر سقف و تاریخ واردات به روش های خاص
وی در پاسخ به این سوال که چگونه با وجود قاعده تعیین حجم واردات بر اساس سقف و تاریخ و وجود محدودیت 500 هزار دلاری برای واردکنندگان جدید، جدای از انجام واردات از محل صادرات خود، شرکت های جدید چگونه مدیریت کرده اند. برای انجام واردات در مقیاس بزرگ به روش های مختلف، سقف و سیاهههای مربوط به زمان بالا و پایین می رود. این اتفاق اتفاق خوبی نبود و باعث ورود شرکت هایی شد که تا آن زمان در این تجارت فعال نبودند و در این بین تخلفاتی رخ داد.
با وجود این اتفاقات، از زمان افزایش نرخ ارز، بسیاری از این شرکت ها از صنعت تلفن همراه خارج شده اند و تنها افراد واجد شرایط باقی مانده اند. تجارت سیار یک تجارت با سود کم اما گردش مالی بالا است. این سود کم و گردش مالی بالا برای خود اعضای اتحادیه قابل قبول است.
الحسینی تاکید کرد: هر فردی که پنج تا ده سال در این مدل کسب و کار کار کرده باشد می تواند در این حرفه بماند. افرادی که تازه وارد این صنعت شده اند و به دنبال سود 20 یا 50 درصدی هستند، وقتی می بینند چنین سودی نصیبشان نمی شود، خودشان را رها می کنند.
چالش های خدمات پس از فروش به دلیل عدم وجود واردکنندگان جدید به وجود می آید
وی به واردات موبایل های تقلبی و بی کیفیت توسط واردکنندگان جدید در حوزه تلفن همراه اشاره کرد و گفت: احتمال اینکه افرادی که فاقد صلاحیت هستند و وارد این صنعت شده اند به سود بالایی برسند، زیاد است، زیرا به نتیجه نرسیده اند. دستاوردهای آنها خرید از منابع معتبر آنها می خواستند گوشی های تقلبی و گوشی های بی کیفیت بخرند. این شرکت ها در بحث خدمات نیز با مشکل مواجه بودند.
وی در سال 1404 هجری قمری نوید بهبود چشمگیر خدمات پس از فروش سیار را داد
رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران در خصوص اقدامات در حال انجام برای بهبود وضعیت ناخواسته و غیرقابل قبول گفت: سفرهای منطقه ای را از سوی کمیته تخصصی اتاق اصناف ایران آغاز کرده ایم. در این سفرها به اتحادیه های استانی آموزش می دهیم تا خدمات پس از فروش شرکت ها را بررسی کنند. می دانیم.
بحث شرایط خدمات پس از فروش رو به بهبود است و این موضوع با استقبال خوبی مواجه شده است. موضوع خدمات پس از فروش وزارت حراست، فدراسیون و نمایندگی ها را با جدیت دنبال می کنیم. موضوع ضمانت های ساختگی را نیز به دقت رصد می کنیم. می توان قول داد که در سال 1404 خدمات پس از فروش کشور بهبود چشمگیری خواهد داشت.
تکنسین های تلفن همراه طبقه بندی می شوند
وی با بیان اینکه من به عنوان دبیر خدمات پس از فروش کشور این قول را از اتحادیه و کمیسیون می دهم که در سال آینده 70 تا 80 شرکت خدمات پس از فروش با استاندارد مناسب داشته باشیم، گفت: همچنین کلیه تکنسین های تلفن همراه در 1404 ترتیب داده می شوند و همچنین کلیه شرکت های خدمات پس از فروش نیز مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
فرض بر این است که نظارت کلی صورت گیرد و برنامه های دقیقی برای این منظور تدوین شود. امیدوارم همه چیز تغییر کند تا مردم با خرید یک تلفن همراه با گارانتی احساس راحتی کنند.
منبع: تسنیم
منبع: https://www.itna.ir/news/82712/%D8%AA%D8%AE%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%86%D8%AA%D8%A7%DA%98-%D9%85%D8%B9%DA%A9%D9%88%D8%B3-%DA%AF%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA
تحریریه ICTNN شبکه خبری