چند هفته پیش Unreal Engine 5.4 معرفی شد و اکنون در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفته است. تغییرات و بهبودهای زیادی به تازگی به این موتور بازی اضافه شده است که از جمله آنها می توان به بهبود کیفیت و عملکرد تصویر اشاره کرد. اگر از این ویژگی ها به درستی استفاده شود، بازیکنان متوجه تغییرات و پیشرفت های قابل توجهی در محصول نهایی خواهند شد.
یکی از مهمترین ویژگیهای اضافه شده، فناوری بهبود یافته TSR (Resolution Super Temporal) است. این فناوری عملکردی مشابه FSR AMD یا DLSS NVIDIA خواهد داشت، با این تفاوت که برای استفاده و اجرا به پلاگین های شخص ثالث نیازی ندارد و برای همه پلتفرم ها در دسترس خواهد بود. به طور خاص، از آنجایی که این ویژگی مخصوص موتور بازی است و نه کارت های گرافیک، باید منطقی باشد که به این صورت عمل کند.
بزرگترین نقطه ضعف TSR کیفیت آن در مقایسه با فناوری های مشابه بود. با این حال، توسعه دهندگان Unreal Engine این ویژگی را رها نکرده و قصد دارند عملکرد آن را بهبود بخشند. انتشار به روز رسانی 5.4 و تجدید نظر در فناوری TSR به وضوح پیشرفت های آن را نشان داده است.
از دیگر پیشرفت ها باید به «History Resurrection» اشاره کرد که اخیرا اضافه شده و قسمت Anti-Aliasing را تحت تاثیر قرار خواهد داد. هنگامی که فناوری TSR کار می کند، به دلایل طبیعی مختلف مانند انسداد، تغییر سایه ها یا عدم وجود چیزی روی صفحه نمایش شاهد کاهش کیفیت هستیم. با ذخیره اطلاعاتی که TSR در طول زمان جمعآوری میکند (اطلاعاتی که برای بارگذاری فریمهای آینده استفاده میشود)، History Resurrection پایداری فناوری را تضمین میکند و خروجیهای بعدی را بهبود میبخشد. به همین دلیل، ghosting کاهش یافته است.
برای توسعه دهندگان، بخشی به صورت بصری قرار می گیرد تا بهتر با مکانیسم فناوری TSR آشنا شوند و به تدریج به اهداف خود برای بهبود عملکرد محصول نهایی نزدیک شوند.
به نظر می رسد اکثر توسعه دهندگان حالت 60 هرتز را برای محصول نهایی در نظر گرفته اند و نیازهای مختلف آنها در رابطه با این هدف در آخرین نسخه از این موتور بازی کاهش یافته است اشاره شد. علاوه بر این، سیستم این موتور گرافیکی ساختار جدیدی دارد و از نظر مولتی تسکینگ بسیار بهینه تر عمل می کند. نمودارها اکنون عملکرد انتخاب بهتری را برای بهبود قابلیتهای ردیابی نشان میدهند. علاوه بر این، مجموعه سایه زن بهینه شده است که به پروژه اجازه می دهد سریعتر بارگذاری شود.
Unreal Engine 5.4 شامل حالت آزمایشی استفاده از Vulkan Traceback است که برای پل زدن بین APIهای گرافیکی Vulkan و DX12 استفاده می شود. به نظر می رسد استفاده از ray tracing در لینوکس با این قابلیت برنامه ریزی شده است.
در زیر می توانید ویدیوی رسمی در مورد آخرین پیشرفت های Unreal Engine را مشاهده کنید:
این موتور بازی علاوه بر تمامی ویژگی های ذکر شده، پیشرفت های دیگری نیز دارد. در نهایت تصمیم به استفاده از این موتور بازی بر عهده توسعه دهندگان فردی خواهد بود. در این میان میتوان به بازی Marvel 1943: Rise of Hydra اشاره کرد که تحت Unreal Engine 5.4 ساخته شده است.