GTA 4 عنوانی است که فضایی متفاوت از دیگر بازی های این مجموعه ارائه می کند و تم های تاریک و جوی خاصی را به مخاطب نشان می دهد.
GTA 4 اغلب متفاوت ترین بازی در سری Grand Theft Auto در نظر گرفته می شود. این نسخه که دیدی تاریک و تاریک از فرنچایز را ارائه می دهد، به دلیل داستان و فضای خاص خود متمایز و شناخته شده است.
این تمهای تاریک حتی به سبک بصری GTA 4 نیز منتقل شدند و به بازی فضای و چشماندازی افسردهکننده دادند. در این زمینه، یکی از توسعه دهندگان سابق راک استار (راک استار) ادعا می کند که استودیو ممکن است با این مضامین زیاده روی کرده باشد.
Obbe Vermeij، توسعهدهنده سابق Rockstar به یاد میآورد که چگونه سری Grand Theft Auto در گذشته بر روی گیمپلی سرگرمکننده و عناصر طرفداران تمرکز میکردند. او می گوید GTA 4 یک بازی متفاوت از عناوین قبلی بود و فضای جدیدی برای این سری ایجاد کرد. این نسخه همچنین حس واقع گرایی را از طریق گیم پلی خود تسخیر کرد.
راک استار در این نسخه بر روی فیزیک و انیمیشن تمرکز کرد و این تمرکز در نهایت یکی از متفاوت ترین بازی های این سری را با توجه به مکانیک های محرک آن ایجاد کرد. انتظار میرفت که بازیهای آینده این روند را ادامه دهند و Rockstar سعی کند داستان را جدیتر کند و دارای تمهای تاریک و افسردهکننده باشد.
توسعه دهنده سابق Rockstar در مورد GTA 4 گفت:
ما GTA 4 را انجام دادیم و به نظر من کمی جدی و تاریک بود.
با این حال Rockstar با GTA 5 به همان فضای روشن و گیم پلی سرگرم کننده بازی های قبلی بازگشت. اضافه شدن قسمت آنلاین به بازی مذکور به خوبی انجام شد و تاکنون بیش از 200 میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است.
Obbe Vermeij بعد از پایان بازی GTA 4 راک استار را ترک کرد.