اطلاعات منتشر شده اخیر نشان می دهد که سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) بازی های موبایلی و چالش هایی که برای بازی های ابری ایجاد می کند را درک نمی کند.
بسیاری از رسانه ها اشاره کرده اند که تصمیم CMA برای جلوگیری از تایید خرید Activision توسط مایکروسافت به دلیل نگرانی در مورد بازار بازی های ابری ناقص بود و جزئیات کوچکتر نشان می دهد که بدنه جنبه های خاصی از صنعت بازی های ویدیویی را درک نکرده است. برخی منابع حدس می زنند که این نهاد دچار سوء تفاهم شده یا با واقعیت ها بازی کرده تا به نتایج مورد نظر خود برسد.
CMA در صفحه 206 تصمیم خود توضیح می دهد که چگونه بازی های ابری با موفقیت بازی های موبایلی محدود نمی شود.
با توجه به استدلال طرفین مبنی بر اینکه افزایش قدرت محاسباتی دستگاه های تلفن همراه رشد بازی های ابری را محدود می کند، خاطرنشان می کنیم که در حالی که قدرت محاسباتی دستگاه های تلفن همراه افزایش یافته و می تواند افزایش یابد، زیرساخت و سخت افزار ابری با حافظه بیشتر خواهد بود. قدرتمندتر هستند و بنابراین بازی های با کارایی بالاتری ارائه می دهند.
در سمت دستگاه، احتمالاً تقاضا برای بازی های ابری ادامه خواهد داشت، که می تواند عملکرد برتر را نسبت به سخت افزار مبتنی بر مرکز داده ارائه دهد. تجربه بازی مبتنی بر ابر مزایای بیشتری از جمله کاهش مصرف باتری را فراهم می کند زیرا پردازش کمتری به صورت محلی انجام می شود.
در این بخش مواردی را بیان می کنیم که مقررات انگلستان به آنها اشاره نمی کند یا عمداً نادیده می گیرد. CMA ابتدا یک سوء تفاهم یا سوء تفاهم از بازار بازی های موبایل را نشان می دهد. اکنون می دانیم که بازی های موبایل هرگز قرار نبود جایگزین بازی های کنسول یا رایانه شخصی شوند. همچنین به خوبی قابل درک است که این دسته محصول جدیدی در صنعت بازی ایجاد کرده است که کاملا مستقل از سایر بخش ها موفق است.
CMA به وضوح تأثیر بازی های موبایلی و اینکه چگونه صنعت بازی را به طور کلی مختل کرده است، دست کم می گیرد. بسیاری از استودیوهای بازی، حتی شرکتهایی که هرگز عنوانی برای رایانههای شخصی یا کنسولها تولید نکردهاند، با بهرهگیری از نقاط قوت پلتفرم بازیهای موبایلی، به کسبوکارهای چند میلیون دلاری تبدیل شدهاند.
از سوی دیگر، بازی ابری هنوز نتوانسته خود را در صنعت بازی ثابت کند، شکست گوگل در کسب و کار خدمات Stadia نمونه بارز دیگری است که آن را ثابت می کند. قدرت سخت افزاری به کار رفته در بازی های ابری عامل اصلی موفقیت آن نیست و مطمئناً برای رقابت با بازی های موبایلی در نظر گرفته نمی شود. موضوع گسترده تر در دسترس بودن خدمات اینترنتی برای فعال کردن تجربه بازی ابری همچنان باقی است.
این تصمیم CMA را مشکوک می کند و در نهایت می تواند دلیلی باشد که مایکروسافت و اکتیویژن به دادگاه تجدید نظر رقابت می رسند.