بر اساس گزارش اداره رقابت و بازار بریتانیا (CMA)، شش شرکت بازی سازی دیگر از معامله بین مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد حمایت کرده اند.
در گزارش جدید خود، تام وارن توضیح میدهد که این شرکتها تنها تعداد انگشت شماری از چندین شرکت بازیسازی مستقر در بریتانیا یا مرتبط هستند که به درخواست CMA برای پاسخ به تحقیقات خود در مورد خرید Activision پاسخ دادند.
قبلاً در گزارشی گزارش شده بود که قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن از حمایت صنعت بازی بریتانیا، سایر شرکت های بازی سازی و حتی اتحادیه های کارگری برخوردار است. اگرچه دلایل و میزان حمایت آنها از این قرارداد متفاوت است، اما همه آنها معتقدند تغییراتی که این توافق به همراه خواهد داشت برای صنعت بازی مثبت خواهد بود.
4J Studios خود را به عنوان شریک اصلی استودیوهای بازی Microsoft و Mojang AB معرفی کرده است. در حالی که استودیو مذکور به دلیل انتشار بازی Minecraft بر روی کنسول های مختلف از جمله پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ شناخته شده است، در عین حال تجربه کار بر روی نسخه Xbox 360 Perfect Dark، Banjo Kazooie و Banjo Tooie را نیز دارد. او
لازم به ذکر است که استودیوی 4J توسط مایکروسافت خریداری نشده و به صورت کاملا مستقل به فعالیت خود ادامه خواهد داد. بیانیه این استودیو در مورد حمایت مایکروسافت از تصاحب Activision به شرح زیر است:
ما خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت را چیزی جز یک تحول طبیعی در صنعت بازی نمیدانیم و این معامله ما را نگران فرصتهای آینده خود نمیکند.
استودیو 4J همچنین فاش کرد که مایکروسافت قبل از خرید Mojang به توافقات قبلی خود با آنها عمل کرده است و مایکروسافت آنها را مجبور به پشتیبانی از پلتفرم های خود نکرده است. آنها حتی تشویق شدند تا بسته Mario Mash-Up را در Minecraft به طور انحصاری برای نینتندو توسعه دهند.
استودیوهای دیگری که از این معامله حمایت کردند نامشخص هستند و استودیوهای A، B و C نامیده می شوند.
Studio A یک توسعه دهنده مستقل با سابقه همکاری با سونی، مایکروسافت و اکتیویژن است. استودیو CMA را از خرید Activision توسط مایکروسافت اطلاع داد:
مایکروسافت در 25 سال گذشته خود را به عنوان یک شرکت قابل اعتماد ثابت کرده است. ما معتقدیم که مایکروسافت به تعهدات خود در قبال نینتندو و سونی عمل خواهد کرد.
صنعت بازی در حال حاضر به سمت یکپارچگی و ادغام حرکت می کند زیرا بازی های ابری همچنان در حال رشد و گسترش در بازار هستند. از نظر ما، خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت یک تحول طبیعی در این شرکت است.
رقبای چینی مایکروسافت دارای مزیتی در بازار هستند و اگر مایکروسافت اجازه خرید اکتیویژن بلیزارد را نداشته باشد، می تواند آنها را به شرکت هایی مانند Tencent بفروشد. ما معتقدیم که دور نگه داشتن این شرکت های بازی چینی به نفع مصرف کنندگان بریتانیایی است.
Studio B یک توسعه دهنده و ناشر AAA است که بازی های خود را بر روی تمام پلتفرم ها از جمله کنسول، رایانه شخصی و موبایل منتشر می کند. این استودیو می گوید:
تعیین اثرات دقیق این خرید دشوار است، اما ما انتظار نداریم که ادغام Activision با مایکروسافت تهدیدی برای توزیع بازیهای ما بر روی Xbox یا کنسولهای دیگر باشد.
طبق حساب او، استودیو C ظاهرا یک استودیوی بازی سازی مستقل کوچک است. استودیو Said در مورد حمایت خود از تصاحب Activision می گوید:
ما به عنوان یک استودیوی رو به رشد در نظر گرفته میشویم که بازیهای خود را نه در پلیاستیشن، بلکه در ایکسباکس میفروشیم. ما تعداد بالای گیمرها و فروش کنسول های پلی استیشن را به تمرکز بر عناوین بزرگ AAA نسبت می دهیم. ما معتقدیم که پلی استیشن زمین بازی برای همه ناشران و توسعه دهندگان نیست. استودیوهای کوچکی مانند ما 100٪ به بازیکنان متکی هستند که از قبل بدانند بازی آنها به چه چیزی نیاز دارد و به دنبال آن در فروشگاه هستند.
از طرف دیگر، ایکس باکس به پلتفرم بهتری برای بازی ها تبدیل شده است زیرا ویژگی های زیادی وجود دارد که گیمرها می توانند در ایکس باکس تجربه کنند، از جمله سرویس Xbox Game Pass.
ما متوجه شدهایم که هر زمان که در اطراف ایکسباکس سروصدا میشود، فروش سختافزار ایکسباکس افزایش مییابد و در نتیجه شاهد نتایج بهتری در ایکسباکس هستیم.
خرید Activision توسط مایکروسافت به طور ناگهانی Xbox را به پلتفرم غالب تبدیل نخواهد کرد. به احتمال زیاد این خرید به ایجاد رقابت برابر بین ایکس باکس و پلی استیشن کمک می کند که در این مرحله به شدت مورد نیاز است. پلی استیشن به رقابت بهتری نیاز دارد تا پلتفرم خود را مجبور به ارتقا در بخش بازی خود کند و این خرید مطمئنا به این امر کمک خواهد کرد.
این خبر در حالی منتشر می شود که کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) اخیراً اطلاعات بیشتری در مورد قرارداد مایکروسافت با نینتندو و انویدیا درخواست کرده است.