یک تحلیلگر کهنه کار صنعت بازی اخیراً در مورد قیمت گذاری جدید سرویس اشتراک Game Pass صحبت کرده است.

در ابتدای ماه اکتبر، مایکروسافت با اعلام افزایش بیش از 50 درصدی قیمت Game Pass Ultimate، مشترکین خود را غافلگیر کرد. هزینه اشتراک برای این سطح از خدمات از 20 دلار به 30 دلار در ماه افزایش یافت و این حرکت باعث شد بسیاری از کاربران اشتراک خود را لغو کنند. اما آیا مایکروسافت در این تصمیم دچار اشتباه استراتژیک شده است؟
آقای Joost Van Dreunen، تحلیلگر باسابقه صنعت بازی و بنیانگذار SuperData Research (که توسط Nielsen Media Research در سال 2018 خریداری شد)، در آخرین شماره خبرنامه خود، SuperJoost Playlist، تجزیه و تحلیل دقیق و چند لایه ای از این تصمیم ارائه کرد.
در ابتدا، او به نقل از یکی از کارمندان سابق ایکس باکس اشاره می کند که این تصمیم از نظر مردم نامطلوب به نظر می رسد. بدون شک، این افزایش چشمگیر قیمت به مذاق مصرف کنندگان خوش نمی آید، اما این تحلیلگر خاطرنشان می کند که مدل کسب و کار Game Pass تاکنون مانند یک «اقتصاد هواپیمایی معکوس» عمل کرده است.
در پروازهای خطوط هوایی، مسافران کلاس بیزینس یا فرست کلاس معمولاً هزینه مسافران کلاس اکونومی را به یک روش جبران می کنند. اما در مورد Game Pass، کاربران مدتهاست که با هزینهای در کلاس اقتصادی از یک تجربه کلاس تجاری لذت میبرند. در واقع، بازیکنان اغلب میگفتند که Game Pass خیلی خوب است که درست باشد. عبارتی که به کتابخانه وسیع بازی ها و قیمت اشتراک پایین اشاره دارد.
در طول چند سال گذشته، مایکروسافت سعی کرده به هر قیمتی این سرویس را در حال رشد نگه دارد، اما به گفته Van Dreunen، این رویکرد در نهایت منجر به مدلی با حاشیه سود بسیار کم شد. مدلی که در آن کاربران فعال و فشرده منابع زیادی را مصرف کردند، بدون اینکه درآمدی متناسب برای شرکت ایجاد کنند.
برای جذب کاربران بیشتر، این شرکت سعی کرده با افزودن عناوین محبوب به سرویس اشتراک خود، رشد Game Pass را تقویت کند. در همین راستا سال گذشته بازی Call of Duty: Black Ops 6 بر روی این سرویس عرضه شد. انتشار این عنوان بیشترین افزایش هفتگی مشترکین Game Pass را به همراه داشت.
اما به غیر از این مورد خاص، روند جذب مشترکین جدید به طور کلی سیر نزولی داشته است. این سوال بر اساس نموداری ارائه شده است که از داده های شرکت Antenna، یک موسسه تحلیلی متمرکز بر اقتصاد اشتراک گذاری که ون درونن در آن سرمایه گذار است، ارائه شده است و نشان دهنده کاهش تدریجی رشد Game Pass در چند ماه گذشته است.

مایکروسافت به این نتیجه رسید که حتی با قیمت های نسبتاً پایین، دستیابی به تعداد مشترکین مورد انتظار و پیش بینی شده توسط برخی تحلیلگران آسان نخواهد بود. به همین دلیل، گام بعدی شرکت بازنگری در ساختار سرویس مشترک بود تا بتواند به شکلی پایدار و مستقل ادامه یابد.
این تصمیم منجر به معرفی یک مدل چند لایه جدید شامل Essential، Premium و Ultimate شد. مدلی که ون درونن معتقد است می تواند فرمول موفقیت مورد انتظار مایکروسافت باشد.
این تحلیلگر گفت:
شواهد نشان می دهد که مایکروسافت Game Pass را رها نمی کند، بلکه آن را تغییر داده و تکامل می دهد. با حرکت از یک مدل یکپارچه به یک ساختار تقسیمبندیشده که قیمتها را بر اساس الگوهای مصرف تنظیم میکند، این شرکت ممکن است فرمولی را پیدا کند که خدماتی مانند Stadia هرگز نمیتوانست به آن دست یابد. مایکروسافت اکنون در موقعیتی قرار دارد که می تواند پیشگام باشد. اگر این انتقال از رشد به سودآوری موفقیت آمیز باشد، نه تنها آینده Game Pass را شکل می دهد، بلکه ثابت می کند که آیا خدمات اشتراک بازی واقعاً می توانند با خدمات سرگرمی رقابت کنند یا خیر.
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت اخیرا اعلام کرد که خرید اکتیویژن بلیزارد این شرکت را به بزرگترین ناشر بازی در جهان تبدیل کرده است. او در ادامه توضیح داد که این توسعه دلیل اصلی سیاست جدید مایکروسافت نسبت به حضور فرا پلتفرمی و فراگیر است. این رویکرد مشابه چیزی است که این شرکت قبلاً در مورد مجموعه نرم افزاری آفیس اتخاذ کرده بود.
مدیر عامل مایکروسافت در اظهارات جدید خود به سرویس Game Pass اشاره ای نکرد. این سرویس قبلاً به عنوان تلاشی از سوی این شرکت برای ایجاد یک تجربه بازی مانند نتفلیکس ذکر شده است.
تجربه بازی کردن با تماشای فیلم، سریال یا گوش دادن به موسیقی بسیار متفاوت است. بسیاری از گیمرها تمایل دارند در هر زمان فقط بر روی یک عنوان بزرگ تمرکز کنند، بنابراین دسترسی به کتابخانه عظیمی از بازی ها لزوما برای همه کاربران جذاب نیست. زمان نشان خواهد داد که آیا رویکرد جدید مایکروسافت می تواند در دراز مدت به یک مدل پایدار و موفق تبدیل شود.
 
			


































 
                     





