به نظر می رسد فرآیند جایگزینی استعدادها با هوش مصنوعی به طور گسترده در شرکت هایی مانند Activision و EA آغاز شده است.
هوش مصنوعی خلاق در سالهای اخیر موضوع داغ فناوری بوده است و به نظر نمیرسد این تب به این زودی متوقف شود. مدیران ناشران اصلی بازیهای AAA آن را راهی ارزان برای کاهش هزینههای نیروی کار میدانند، در حالی که هنرمندان، طراحان، برنامهنویسان و عموماً افرادی که پشت بازیهای مورد علاقه ما هستند آن را تهدیدی برای وسایل زندگی خود میدانند.
گزارش جدیدی از وبسایت WIRED نشان میدهد که چگونه ناشرانی مانند Riot، EA و Activision در حال حاضر موقعیتهایی را که از طریق اخراج کارکنان حذف کردهاند، با هوش مصنوعی مولد جایگزین میکنند، در حالی که ناشران عقب مانده در پروژههای خود را مجبور میکنند تا از آنها برای تکمیل کار استفاده کنند.
این گزارش شامل نظرات و تجربیات تعدادی از توسعه دهندگان است که ظاهراً هیچ یک از آنها در وهله اول نمی خواستند از هوش مصنوعی مولد استفاده کنند. این تصویر واضحتری از مدیریت مدرن صنعت بازیهای ویدیویی ارائه میکند، که تنها مزایای کوتاهمدت کاهش هزینههای مدلهای هوش مصنوعی مولد را میبیند که قادر به ایجاد هنر مفهومی و چیزهایی هستند که “به اندازه کافی خوب” هستند، حتی اگر اینطور نباشند. مراقبت از . آیا استفاده از هوش مصنوعی در تولید بازی قانونی است یا خیر؟
این گزارش همچنین ادعا می کند که بلیزارد و ریوت دو ناشر هستند که در حال حاضر روی ایجاد مدل های هوش مصنوعی برای استفاده داخلی خود کار می کنند. این که آیا آنچه این مدلها تولید میکنند «فقط برای استفاده داخلی» باقی میماند جای سوال دارد.
در اوایل سال جاری، وبسایت PSU همچنین با چندین توسعهدهنده مستقل صحبت کرد که قبلاً همه نگرانیهای ذکر شده در گزارش WIRED را بیان کرده بودند. اما مشاهده اینکه هوش مصنوعی مولد به طور فزاینده ای توسط بزرگترین ناشران بازی استفاده می شود، دلسرد کننده است و به آینده صنعت امیدوار می شود.
لازم به ذکر است که سایت WIRED در گزارشی مرتبط به اخراج تقریباً 11 هزار سازنده بازی های ویدیویی تنها در سال 2023 اعلام کرد که بی ارتباط با تمایل جدید شرکت های بزرگ برای استفاده از هوش مصنوعی نیست.