فرنچایزهای زیادی در دنیای سینمایی وجود دارند که پتانسیل بالایی برای اقتباس از بازی های ویدیویی دارند. سری ماتریکس همیشه یکی از آن گزینه های امیدوارکننده بوده است.
به جرات می توان گفت که The Matrix یکی از بهترین فرنچایزهای علمی تخیلی تمام دوران است، اما برای تقویت بیشتر این نکته، احتمالاً لازم است که Matrix Resurrections به طور کامل وجود داشته باشد. خواهران واچوفسکی دنیایی غنی و عمیق با شخصیت های قهرمانانه و فراموش نشدنی خلق کرده اند. با تفاسیر قبلی و فهرستی طولانی از مفاهیم علمی-تخیلی پیچیده، به نظر میرسد The Matrix انتخاب اصلی برای اقتباس از بازیهای ویدیویی باشد. تلاشهایی برای ورود این IP با استعداد به دنیای بازیهای ویدیویی انجام شده است، اما در گذشته این تلاشها کنار گذاشته شده است. با نگاهی به وضعیت فعلی، حتی اشاره ای به یک بازی جدید Matrix وجود ندارد. این یک سؤال را در ذهن ایجاد می کند; دقیقا چه اتفاقی برای بازیهای The Matrix افتاد و آیا نسخه دیگری از این فرنچایز ساخته خواهد شد یا خیر؟
همانطور که قبلا ذکر شد، مفاهیم علمی تخیلی فراوان و دنیای دیجیتال The Matrix این عنوان را به انتخابی عالی برای ساخت یک بازی ویدیویی تبدیل کرده است. بدیهی است که خالقان این جهان نیز در این موضوع اتفاق نظر داشتند; و حتی قبل از اکران نسخه اول فیلم، ایده ساخت یک بازی را به استودیو Shiny Entertainment دادند. اما از آنجایی که استودیو در آن زمان علاقهای به دنبال کردن عناوین دارای مجوز نداشت و خواهران واچوفسکی نمیتوانستند مفهوم فیلم را آنطور که باید بدون جلوههای ویژه و موارد مشابه منتقل کنند، Shiny Entertainment با این پروژه موافقت نکرد. پس از انتشار Matrix، استودیو مذکور قصد ساخت بازی بر اساس این عنوان را داشت.
و از قضا واچوفسکی ها مجددا پیشنهاد ساخت بازی Matrix را به استودیو Shiny Entertainment دادند و این بار این استودیو با کمال میل ساخت بازی را پذیرفت، اما به موازات آن Enter The Matrix باید در مدت زمان کوتاهی آماده می شد. انتشار Matrix Reloaded که چرخه های توسعه و تولید را برای تیم بسیار مشکل ساز کرد. اگرچه تیم سازنده موفق شد بر این موانع غلبه کند و Enter The Matrix را در می 2003 منتشر کند، اما این بازی اصلاً محصول فوق العاده ای نبود.
Enter The Matrix امتیاز 62 را از سایت معروف متاکریتیک دریافت کرد. این بازی دارای فهرست بلندبالایی از مسائل بصری، گیم پلی و ثبات فنی بود که حس فوریت را در تمام جنبه های توسعه منتقل می کرد. و با وجود اینکه عناصر داستانی فیلم در این عنوان گنجانده شده بود، چون ما به جای Neo (Neo)، قهرمان فیلم ها، فقط Niobe یا Ghost را کنترل کردیم، این بازی بسیاری از طرفداران را ناامید کرد. اما مانند بسیاری از عناوین دارای مجوز آن زمان، نقدها تاثیر چندانی بر فروش بازی نداشت و Enter The Matrix طبق گزارش ها توانست بیش از 5 میلیون نسخه بفروشد.
Shiny Entertainment شانس دیگری برای ساخت یک بازی از فرنچایز مذکور پیدا کرد و The Matrix: Path of Neo در سال 2005 منتشر شد. شخصیت اصلی فیلم، در برخی از خاطره انگیزترین صحنه های این سه گانه برای گیمرها. The Matrix: Path of Neo با گردش کار بسیار روانتر و منابع الهام بیشتر، تجربه بهتر و کاملتری را ارائه کرد.
درست است که شاهد اثر خارق العاده ای نبوده ایم، اما Shiny Entertainment توانسته با ارائه تجربه لحظاتی بی نظیر از سه گانه The Matrix، روح فیلم ها را به بازی منتقل کند. و برخلاف فیلمی که نئو در پایان زندگی خود را برای هدفی بالاتر فدا میکند، در The Matrix: Path of Neo ما شاهد زنده ماندن نئو از نبرد نهایی علیه مکا اسمیت بودیم، در حالی که آهنگ منحصر به فرد کوئین “We Are The Champions” پخش میشود. (ملکه) افسانه ای به نظر می رسید. به هر حال، حتی خواهران واچوفسکی نیز در این اقتباس از سریال خود قبل از نمایش پایان متناوب سه گانه ظاهر می شوند.
The Matrix: Path of Neo در وب سایت متاکریتیک امتیاز ۷۳ را برای کنسول ایکس باکس دریافت کرد و نقدهای بهتری نسبت به Enter The Matrix دریافت کرد. اما چون با اکران فیلمی از این مجموعه همراه نشد، هرچند آمار فروش آن گزارش نشد، این بازی نتوانست با موفقیت در بخش تبلیغات ظاهر شود.
در همان سالی که Path of Neo منتشر شد، Monolith Productions نیز The Matrix Online را منتشر کرد. یک بازی MMORPG در دنیای فیلم های The Matrix. توسعه دهندگان آن و خواهران واچوفسکی امید زیادی داشتند زیرا آنها بازی را دنباله ای برای فیلم می نامیدند. عنوان ماتریکس آنلاین حاوی ایده های ناب بود. به عنوان مثال، کلاس های مختلف در بازی و اینکه چگونه انجام ماموریت ها برای یک جناح بر اعتماد به نفس دو جناح دیگر تأثیر می گذارد و غیره. متأسفانه، The Matrix Online در حالی منتشر شد که بازار بازیهای MMORPG به شدت اشباع شده بود. و تعداد کمی از بازیکنان به این بازی سرویس گرا ملحق شده اند. اگرچه استودیوی Monolith توسعه این بازی را به Sony Interactive Entertainment واگذار کرد و این قسمت از سونی چندین سال به تولید محتوا برای آن ادامه داد، اما در نهایت به دلیل تعداد مشترکین، بازی The Matrix Online در سال 2009 منتشر شد. رسیدن.
با نگاهی کلی به تاریخ می توان دلیل نتایج نامطلوب بازی های این مجموعه را درک کرد. Enter The Matrix بیشتر مورد توجه قرار گرفت زیرا یک بازی دارای مجوز بود و در کنار یکی از موردانتظارترین فیلم های آن زمان، The Matrix Reloaded منتشر شد. عاقبت به خوبی توانست بهترین لحظات فرنچایز را در قالب بازی به نمایش بگذارد، اما به دلیل عدم وجود یک فیلم همراه، بازی احتمالاً در بازار عملکرد خوبی نداشته است. به همین ترتیب، The Matrix Online یک محصول معتبر بود، اما در زمانی عرضه شد که بازار از رقبای تشنه جلب توجه عمومی اشباع شده بود. با دو شکست متوالی در نقدها و تبلیغات، و همچنین بدون دنبالهای برای The Matrix Trilogy، اشتها برای این عنوان به تدریج کاهش یافت تا جایی که هیچکس به بازی جدید ماتریکس اهمیتی نداد.
با نگاهی به وضعیت کنونی، میتوانیم متوجه شویم که دموی The Matrix Awakens Unreal Engine 5 بار دیگر شعلههای امید را در دل طرفداران قدیمی این فرنچایز برافروخته است. با توجه به هواداران بزرگ ایجاد شده برای این دمو فناوری رایگان و انتشار Matrix Resurrections، منطقی است که یک بازی Matrix در دست ساخت است. اما در واقع، حتی یک اشاره بدون دلیل به توسعه یک بازی ماتریکس وجود ندارد. چه در مورد موارد افشا شده یا گزارشی از جزئیات آن. حتی نسخه ی نمایشی ذکر شده نیز به زودی در دسترس نخواهد بود. بر این اساس به نظر می رسد توسعه یک بازی سری Matrix در آینده ای نزدیک محتمل نیست.
افسوس، زیرا این صنعت پتانسیل کافی برای ساخت یک بازی از این سری فیلم ها را دارد. Remedy Entertainment را میتوان انتخاب خوبی دانست، مخصوصاً پس از ویژگیهای رزمی منحصربهفرد و فضای ترسناکی که در Control ارائه میکند. کوجیما پروداکشنز نیز میتواند کاندیدای عالی برای این ایده باشد، زیرا Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty ایدههای مشابهی برای گیر کردن در دنیای مجازی داشت و کوجیما در آوردن بازیکنان به تجربهای سرشار از توطئه استاد است. . در حالی که نام این استودیوها و ایده های آنها برای ساخت یک بازی ماتریکس قابل ذکر است، واقعیت تلخ به نظر می رسد که احتمالاً حداقل تا آینده ای بسیار دور این اتفاق نخواهد افتاد.