هرمن هالست، مدیرعامل سونی اینتراکتیو اینترتینمنت در مصاحبه ای در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت بازی های ویدیویی صحبت کرد و آن را یک انقلاب بالقوه در این صنعت دانست. با این حال، وی تاکید کرد که نقش منابع انسانی در روند توسعه بازی همچنان حیاتی خواهد بود.
این مصاحبه در 30 سالگی برند پلی استیشن انجام شد و هالست گفت:
فکر میکنم در بازیهای ویدیویی شاهد تقاضای دوگانه خواهیم بود: یکی برای تجربههای خلاقانه مبتنی بر هوش مصنوعی و دیگری برای محتوای با دقت طراحی شده و دستساز. یافتن تعادل مناسب بین استفاده از هوش مصنوعی و حفظ تاثیر دست انسان بسیار مهم خواهد بود.
بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط شرکت تحقیقاتی CIST به درخواست Unity، حدود 62 درصد از استودیوهای بازی سازی از هوش مصنوعی در کار خود استفاده می کنند. این فناوری در درجه اول برای طراحی مفهومی، نمونه سازی سریع، ایجاد دارایی و ساخت دنیای بازی استفاده می شود.
یونیتی اعلام کرد که استفاده از هوش مصنوعی، ضمن ایجاد چالشهای یادگیری و سازگاری، به بهبود عملکرد و ارائه پروژههای استودیویی کمک کرده است. 71 درصد از استودیوهایی که از این فناوری استفاده کردند، افزایش بهره وری را گزارش کردند.
با این حال، 38 درصد از استودیوهای بازی سازی تمایلی به استفاده از هوش مصنوعی نداشتند. در این میان، 43 درصد می گویند که به این فناوری علاقه مند هستند، اما زمان کافی برای یادگیری آن ندارند. همچنین 24 درصد گفتند که مهارت های فنی لازم برای استفاده از هوش مصنوعی را ندارند.
از این بحث می توان دریافت که هوش مصنوعی به یکی از عناصر کلیدی فرآیندهای خلاقانه و فنی تبدیل شده است و در عین حال پیچیدگی توسعه بازی را افزایش می دهد. اما تعادلی که هم نوآوری و هم هویت انسانی را حفظ کند، چالش اصلی آینده این صنعت خواهد بود.