شان لیدن، رئیس سابق پلی استیشن در مصاحبه ای با وب سایت Eurogamer تاکید کرد که سرعت افزایش تعداد بازدیدکنندگان بازی ها کاهش یافته است و این موضوع برای آینده صنعت بازی خطرناک است.
به گفته وی، سیاست فعلی صنعت بازی های رایانه ای کسب درآمد بیشتر از مخاطبان عادی است. لیدن معتقد است تا زمانی که این سیاست تغییر نکند، هزینه ساخت بازی ها باید کاهش یابد.
وی شرایط صنعت بازی را اینگونه بیان کرد:
در نسل پلی استیشن 4، ساخت یک بازی درجه یک (پیش از بازار) نزدیک به 150 میلیون دلار هزینه داشت. بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، ساخت عناوین PS5 تقریباً 300 تا 400 میلیون دلار نیاز دارد. چنین چیزی نمی تواند دوام بیاورد.
وی در ادامه افزود:
من می ترسم که بازی های AAA را به اوج غیرمنطقی رسانده باشیم. ما زیاده روی کردیم. عناوین خیلی طولانی هستند. در گذشته یکی از نکات فروش بازی ها، مدت زمان تجربه بود. اما با گذشت زمان بازیکنان ما رشد کرده اند و عنوان طولانی جذابیت کمتری دارد. مدت زیادی است که در مورد 100 ساعت گیم پلی صحبت می کنیم، به نظر می رسد که 100 ساعت گیم پلی بسیار مهم است.
در آن سالهای اولیه، میانگین سنی بازیکنان بین 18 تا 23 سال بود. وقتی بین 18 تا 23 سال سن دارید، از نظر زمانی ثروتمند و از نظر مالی فقیر هستید. با گذشت زمان، میانگین سنی یک بازیکن به اواخر دهه 20 و اوایل 30 سالگی رسیده است. در این صورت تاریخ معکوس خواهد شد. آیا این درست است
توجه بیش از حد به جزئیات چیز خوبی نیست؟
او میگوید توجه بیش از حد به جزئیات نتیجه نهایی را از نظر هزینهها در مقابل منافع خراب میکند. لیدن معتقد است که اگر بازی بیش از حد طولانی باشد، بسیاری از بازیکنان آن را کامل نخواهند کرد و منابع زیادی برای ایجاد بخشی از عنوان که هیچ کس آن را تجربه نخواهد کرد تلف می شود. او در ادامه اظهارات خود، دوران PS1 را با نسل فعلی بازی ها مقایسه کرد:
در آن زمان، وقتی در خیابان راه می رفتیم، انتظار داشتیم که همه درها باز نشوند. حالا بازیکنان انتظار دارند که بتوانند وارد هر خانه شوند، بتوانند هر کشو را باز کنند و همه چیز قابل تخریب است. چنین مشکلی بسیار پرهزینه است. اگر فقط 50 درصد از بازیکنان شما پایان بازی را ببینند، آنگاه تمام آن میلیون ها دلاری که برای نیمه دوم عنوان خود خرج کرده اید هدر خواهد رفت. اگر یک فیلم فرانسیس فورد کاپولا را در وسط فیلم رها کنید، چه واکنشی نشان می دهید؟
ما باید بفهمیم بهترین انتخاب برای منابع ما چیست! من منتظر حرکتی هستم که مردم را تشویق کند بازی ها را تمام کنند. یک گیمر نباید سه ماه طول بکشد تا عنوان مورد علاقه خود را تکمیل کند.