شوهی یوشیدا، رئیس سابق استودیوی پلی استیشن، معتقد بود که اگر در سمت قبلی خود باقی می ماند، در برابر تصمیم بالاتر برای تمرکز بر عناوین Live Service مقاومت می کرد.
مدیر محبوب پلی استیشن ماه گذشته پس از 31 سال خدمت از زمان عرضه اولین کنسول این شرکت، استعفا داد. یوشیدا همچنین از سال 2008 تا 2019 به عنوان رئیس استودیو پلی استیشن فعالیت می کرد.
یوشیدا در اولین مصاحبه خود پس از ترک پلی استیشن در پادکست کانال یوتیوب Kinda Funny، در مورد مسائل مختلف، اطلاعات جدید در مورد دلیل تصمیمات خاص و رویدادهای مربوط به کنسول های پلی استیشن، از جمله چرا PS Vita شکست خورده و چرا پورت منتشر نشده است، بحث کرد. . . Bloodborne با بینندگان به اشتراک گذاشت.
در ابتدای مصاحبه، یوشیدا در مورد تلاش های سونی برای انتقال به سرویس بازی های زنده پس از تغییر نقش او از مدیر توسعه بازی های شخص اول به مدیر استودیوهای مستقل، سوال شد. این مدیر سابق گفت که در حال تلاش برای مقاومت در برابر فشار مدیران سونی برای ساخت بازیهای بیشتر در زمینه سودآور اما پرخطر است و به شوخی گفت که ممکن است به همین دلیل از سمت خود به عنوان رئیس استودیو پلیاستیشن اخراج شده باشد.
سونی برنامههای بلندپروازانهای برای عرضه 12 بازی زنده برای پلیاستیشن 5 تا سال 2026 داشت، اما پس از مواجهه با مشکلات مهم، از جمله لغو بازی چندنفره The Last of Us و کنار گذاشتن Concord پس از تنها دو هفته عرضه؛ نیمی از آن را لغو کرد. بزرگترین موفقیت این غول بازی های ویدیویی Helldivers 2 است که از زمان عرضه در اردیبهشت سال گذشته به یکی از محبوب ترین عناوین پلی استیشن در بین گیمرها تبدیل شده است.
در ادامه این مصاحبه، یوشیدا تجربیات و تصمیمات خود را توضیح داد:
در نقش قبلیام، بودجه استودیو را مدیریت میکردم، بنابراین مسئول تخصیص منابع به بازیهای در حال تولید بودم. با وجود اینکه این شرکت علاقه مند به ساخت بازی های خدماتی زنده بود، باز هم منطقی نبود که ساخت یک بازی God of War یا یک بازی تک نفره دیگر را متوقف کند و کل بودجه را به سرویس بازی های زنده اختصاص دهد، بنابراین من در مورد این ایده مردد بودم.
اما بعد از اینکه من رفتم و هرمن هالست جایگزین شد، شرکت پول بیشتری به ما داد تا در پروژه ها خرج کنیم. فکر نمیکنم آنها به Holst گفتهاند که صرفاً روی بازیهای تکنفره برای پلیاستیشن تمرکز کند، اما میخواستند علاوه بر این، با استفاده از منابع جدید، به تولید عناوین سرویس زنده ادامه دهیم.
مطمئنم آنها می دانستند که ریسک بالایی دارد. احتمال موفقیت یک بازی در این سبک بسیار رقابتی کم است. با این حال، شرکت با دانستن این ریسک، منابع و زمان کافی را برای پیگیری این استراتژی به هرمان داد.
خوشبختانه Helldivers 2 بسیار موفق بود و فکر نمی کنم کسی انتظارش را داشت. شما نمی توانید با قطعیت پیش بینی کنید که یک سهام در این صنعت چقدر موفق خواهد بود و این جذاب ترین بخش این تجارت است. امیدوارم این استراتژی در نهایت کارساز باشد، اما اگر من جای هرمان بودم، احتمالاً سعی میکردم در برابر آن مقاومت کنم. شاید همین مخالفت من یکی از دلایل برکناری من از مدیریت استودیوهای اختصاصی باشد!
یوشیدا به مدت 14 سال رئیس استودیو جهانی پلی استیشن بود و یکی از خاطره انگیزترین دوران صنعت بازی را برای گیمرها رقم زد. عناوین منتشر شده در دوران آن عبارتند از The Last of Us، Horizon و Ghost of Tsushima.
در سال 2019، یوشیدا استعفا داد و کنترل توسعه دهندگان مستقل سونی را برای توسعه استودیوهای مستقل کوچکتر به دست گرفت. یوشیدا در توضیح این تصمیم گفت که اگرچه از پایان دادن به فرصت کار با استودیوهای شخص اول ناراحت است، اما معتقد است این تصمیم در دراز مدت برای پلی استیشن خوب خواهد بود:
از یک طرف، کاری که قبل از تغییر شغل انجام می دادم را دوست داشتم. ما اوقات خوبی را در سازمان سپری کردیم و بازی ها و IP زیادی برای کار وجود داشت. من واقعاً از کار روی ساخت بازی های اول شخص لذت بردم و در ذهنم بعد از این همه سال کار مداوم، هیچ علاقه ای به کار در قسمت های دیگر پلی استیشن نداشتم.
اما از طرف دیگر، در زمانی که این پیشنهاد به من داده شد، همیشه از پلی استیشن انتقاد می شد که چرا از استودیوهای مستقل حمایت نمی کند. در روزهای اولیه پلی استیشن 4، در زمان مدیر عامل سابق آدام بویز، ما بازی های مستقل عالی داشتیم و صنعت ما را دوست داشت.اما در پایان دهه قبل، من نیز به شدت نگران انتقادات مداوم و خدشه دار شدن چهره عمومی پلی استیشن بودم. بنابراین وقتی جیم (مدیر عامل سابق پلیاستیشن، جیم رایان) گفت: «یوشیدا، ما به خاطر اینکه کاری برای موفقیت بازیهای مستقل انجام ندادهایم مورد انتقاد قرار گرفتهایم»، گفتم: «بله، بله، باید کاری در مورد آن انجام دهی. ''. سپس جیم به من گفت: “نه، من از تو می خواهم کاری انجام دهی!”
یوشیدا ادامه داد که او به هیچ وجه این حرکت به سمت بازی های مستقل را یک “تنزل رتبه” نمی داند:
پس از 11 سال فعالیت استودیوی پلی استیشن، در حالی که از این کار لذت بردم و به آنچه انجام دادیم افتخار می کردم، ممکن است تصمیم خوبی نباشد که گروهی به رهبری یک نفر با ایده های دقیق برای مدت طولانی اصلاح شود. به عنوان مثال، من اصلا علاقه ای به همکاری با هالیوود برای تولید فیلم و سریال نداشتم. آنها (تهیه کنندگان هالیوود) همیشه از ما انتقاد می کردند و به جنبه خلاقانه بازی های ویدیویی احترام نمی گذاشتند. البته، اکثر اوقات اگر آنها کاری را بر اساس یک بازی ویدیویی انجام می دادند، نتیجه خوبی نداشت، بنابراین من علاقه ای به کار با آنها نداشتم. اما از زمانی که موضعم را تغییر دادم، فیلمها و سریالهای تلویزیونی بزرگی بر اساس بازیهای ویدیویی ساخته شدند.
در جای دیگری از مصاحبه، یوشیدا درباره اینکه چرا PS Vita شکست خورد، عملکرد ضعیف Horizon Forbidden Wes و چرا پورت یا بازسازی Bloodborne را منتشر نکرده است، صحبت کرد.