فروشگاه بازی های موبایل ایکس باکس با تمرکز اولیه بر روی بازی های شخص اول مایکروسافت در وب در دسترس خواهد بود.
مایکروسافت مدتی است که در حال بررسی ایده راه اندازی فروشگاه موبایل ایکس باکس بوده و اکنون به نظر می رسد که این سرویس تا جولای سال جاری در دسترس خواهد بود. در اجلاس فناوری بلومبرگ امروز، سارا باند، رئیس ایکس باکس، تاریخ راه اندازی سرویس مورد نظر را اعلام کرد و توضیح داد که مایکروسافت قصد دارد قوانین سختگیرانه اپ استور را دور بزند:
ما می خواهیم با ارائه عناوین اختصاصی خود شروع کنیم. بنابراین بازی هایی مانند Candy Crush یا Minecraft را در چنین ایده ای خواهید دید. ما ابتدا این ایده را از طریق وب پیادهسازی میکنیم و مطمئناً این کار را انجام میدهیم زیرا به ما امکان میدهد بدون در نظر گرفتن شرایط یا قوانین و بدون توجه به سیاستهای اکوسیستم بسته، تجربهای خاص را در همه دستگاهها و در همه کشورها ارائه دهیم.
این فروشگاه در درجه اول بر روی بازیهای موبایل اول مایکروسافت تمرکز خواهد داشت و شامل عناوین محبوبی مانند Call of Duty: Mobile و Candy Crush Saga میشود. باند افزود که این شرکت در نهایت مشارکت خود را با سایر شرکا گسترش خواهد داد.
بدیهی است که بخش عمده ای از این فروشگاه بازی است، اما در عین حال به نظر می رسد که سایر جنبه های اصلی پلتفرم ایکس باکس نیز در دسترس خواهند بود. سارا باند می گوید که در حال حاضر هیچ فروشگاه بازی یا پلتفرمی وجود ندارد که واقعاً در همه دستگاه ها در دسترس باشد. به طوری که هویت شما، دسته بندی عناوین و جوایز شما را همراهی می کند و به یک اکوسیستم خاص محدود نمی شود. مایکروسافت با راه اندازی فروشگاه موبایل خود سعی در ارائه چنین تجربه ای دارد.
مایکروسافت معتقد است که با راه اندازی این فروشگاه، شرکت هایی مانند اپل و گوگل مجبور به انتشار فروشگاه های اپلیکیشن خود خواهند شد. به نظر میرسد این غول نرمافزاری تمایلی ندارد تا قوانین بازار دیجیتال اروپا یا اقدام ایالات متحده حل شود.
راه اندازی یک فروشگاه نرم افزار موبایل مبتنی بر وب یک کار پیچیده خواهد بود و مشخص نیست که چگونه مایکروسافت این پلتفرم را جایگزینی برای فروشگاه های فعلی خواهد کرد. احتمالا همانطور که باند اشاره کرد، این فروشگاه فراتر از وب خواهد رفت و در نهایت به رقیب جدی اپل و گوگل تبدیل خواهد شد.
مایکروسافت ایده «فروشگاه نسل بعدی» را در اوایل سال 2022 مطرح کرده بود و یک ماه بعد به طور عمومی خرید اکتیویژن بلیزارد را اعلام کرد. سال گذشته، فیل اسپنسر در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت:
ما میخواهیم محتوا و محتوای Xbox را از شرکای شخص ثالث خود برای هر کسی که میخواهد آن را در هر صفحهای تجربه کند، در دسترس قرار دهیم. در حال حاضر ما نمیتوانیم این کار را روی موبایل انجام دهیم، اما میخواهیم به سمت دنیایی برویم که این دستگاهها در دسترستر باشند.