سونی اخیراً از موضع بحث برانگیز مقامات رقابت بریتانیا در مورد معامله مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد انتقاد کرده است.
پس از پنج ماه تجزیه و تحلیل، تنظیم کننده بازار بریتانیا (CMA) در ماه فوریه اعلام کرد که تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت می تواند رقابت در بازار را کاهش دهد و منجر به کاهش افزایش قیمت و رسیدن خلاقیت به سطح پایین تر شود.
یک ماه پس از این یافتهها، رگولاتوری مذکور با صدور بیانیهای مغایر با تصمیمات و اظهارات قبلی خود اعلام کرد که اسناد جدید نشان میدهد این قرارداد ۶۹ میلیارد دلاری نگرانی چندانی ایجاد نمیکند. اما امروز سونی به قوانین بریتانیا پاسخ داد و آنها را به چالش کشید. سونی در این مورد گفت:
موضع مخالف CMA تعجب آور، بدیع و غیرمنطقی است. آنها فقط قالب کلی اسناد موجود را بررسی کردند. رویکرد متضاد و متفاوت این شهرک به یک مدل کسب و کار واحد اختصاص دارد و بیش از هر چیز بر همان مدل محدود تاکید و تمرکز داشته اند.
به عبارت دیگر، سونی معتقد است در مدل ارائه شده توسط مایکروسافت به رگولاتور انگلیسی، عدم فروش بازی Call of Duty بر روی کنسول های دیگر و انحصاری کردن آن برای اکوسیستم ایکس باکس، منجر به “از دست دادن قابل توجه سود” می شود و بنابراین دلیل آن که تنظیم کننده بازار بریتانیا نظر متفاوتی نسبت به چند ماه پیش دارد.
اما سونی ادعا می کند که آمار ارائه شده به تنظیم کننده مذکور اشتباه است و در صورت اصلاح خطاها، سود مایکروسافت از انحصار بازی در اکوسیستم ایکس باکس 3 برابر بیشتر از ارزش عمری است که می تواند از یک کاربر معمولی پلی استیشن دریافت کند.
سونی در پاسخ به CMA موارد زیر را بیان کرد:
- CMA قبلاً ارزش طول عمر یک بازیکن را بر اساس فایل های مایکروسافت محاسبه می کرد. این محاسبات نشان داد که مایکروسافت تمایل زیادی به عدم انتشار Call of Duty در پلی استیشن داشت و در New Findings ناگهان بدون هیچ توضیحی به این باور رسید که این اتفاق نخواهد افتاد.
- یافتههای جدید CMA «به شدت تأثیر مزایای استراتژیک ارائه محتوای Activision در Game Pass برای مایکروسافت را نادرست نشان میدهد، اگر نگوییم مهم».
- اکنون CMA به این نتیجه رسیده است که “حتی کاربری با کمتر از 10 ساعت گیم پلی یا کمتر از 100 دلار برای CoD، پلی استیشن را برای ایکس باکس ترک نخواهد کرد” که این یک علامت سوال است.
- مثال Minecraft به عنوان یک بازی که مایکروسافت آن را کراس پلتفرم نگه داشته است کارآمد یا منطقی نیست زیرا Minecraft یک بار منتشر شده است و در دست مشتری است و مانند CoD چندان به درگیری مخاطب بستگی ندارد. با گیم پلی یا تصمیمات آنها در مورد خریدهای درون برنامه ای. نیست.
چندی پیش، تنظیم کننده بازار ژاپن قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد را تایید کرد و اعلام کرد که این خرید باعث کاهش رقابت در بازار نمی شود. پیش از این کشورهایی مانند صربستان، شیلی، عربستان سعودی و برزیل این خرید را تایید کرده بودند و با ژاپن، لیست کشورهای پذیرنده خرید به بیش از 5 می رسد.
اخیرا، مایکروسافت در پاسخ به CMA اعلام کرد که برخلاف تصور عمومی و پوشش رسانه ای، Activision Blizzard بزرگترین فروشنده شخص ثالث سونی نیست. به گفته مایکروسافت، شرکتی که در بین شرکتهای شخص ثالث بیشترین سرمایهگذاری را برای سونی دارد، Electronic Arts است و Ubisoft و Take-Two Interactive به ترتیب در جایگاههای دوم و سوم قرار دارند. . البته این رتبه بندی فقط مربوط به پلی استیشن نمی شود و شرکت هایی که در همین جایگاه نام برده می شوند، ارائه دهندگان شخص ثالث پلتفرم ایکس باکس نیز هستند.
نظرت راجع به آن چیست؟