SEGA و Bandai Namco مدتهاست که با سونی روی محصولات انحصاری پلیاستیشن کار میکنند.
سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری اخیر سونی در بازی ها به عنوان یک سرویس این روزها به موضوع داغی تبدیل شده است. دلیل ش چیه؟ شایعه شده است که سونی می خواهد تعهد خود را به چیزی که برخی آن را یک ژانر در حال مرگ می دانند کاهش دهد.
به گفته کاربر ResetEra Head on the Block، سونی چندین استودیو شخص اول خود را مجبور کرد تا روی یک بازی آنلاین کار کنند. اما سونی در حال تغییر مسیر و “استفاده از اشخاص ثالث برای دسترسی به آدرس های IP خاص است.” این کاربر ناشناس از سگا و باندای نامکو به عنوان دو شرکتی که به سونی کمک می کنند، اشاره می کند، به ویژه سگا که روی IP کار می کند که همه را هیجان زده می کند. با این حال، آنها باید توجه داشته باشند که ظاهر شدن برخی از این تغییرات حداقل 4 سال طول می کشد.
هر دو شرکت سابقه طولانی در همکاری با سونی دارند، بنابراین این بخش از افشاگری منطقی است. اما تا زمانی که خلاف آن توسط طرف مقابل ثابت یا تایید نشود، بهتر است در این خبر شک کنید.
اوایل امسال، سونی پخش چند نفره The Last of Us را به تعویق انداخت. البته اکنون زمزمه هایی مبنی بر لغو کلی این پروژه به گوش می رسد. در این روند، بسیاری در مورد پایداری رویکرد سونی، به ویژه پس از شکست استودیو محبوبی مانند Naughty Dog، تردید داشتند.
تمرین سوق دادن استودیوهای سنتی با تمرکز بر ایجاد تجربیات تک نفره به سمت توسعه بازیهای سرویسمحور انتقادات زیادی را دریافت کرده است. چنین انتقالی غیرقابل درک است و اغلب منجر به ورشکستگی شرکت ها و بیگانگی یا اخراج کارکنان آنها می شود. ماهیت این کار مستلزم تعهدی فراتر از درگیری با بازی های سنتی تک نفره یا چند نفره است. این خدمات نیاز به پشتیبانی گسترده و مداوم برای سال ها دارد.
یک بازی تک نفره یا یک بازی با چند نفره ساده را می توان راه اندازی کرد و سپس به تیم نسبتاً کوچکتری نسبت به زمانی که هنوز در حال توسعه بود، داد. در مقابل، یک بازی سرویس زنده هم از نظر محتوا و هم از نظر مدیریت جامعه بازیکن نیاز به نگهداری مداوم دارد. در میان این همه هیاهو، مهم است که به یاد داشته باشید که استودیوهای سونی اغلب این شرکت را به خاطر دادن آزادی خلاقانه به آنها تحسین می کنند. این نشان می دهد که حرکت به سمت این نوع بازی ممکن است کاملاً یک تصمیم از بالا به پایین نباشد، بلکه تصمیم توسعه دهنده ای باشد که می خواهد وارد بازار بازی های زنده شود. شاید سونی به آنها استقلال بیش از حد داده است، یا آنها لقمه زیادی به خود گرفته اند، یا شاید ترکیبی از این دو است که در نهایت منجر به لغزش در این انتقال شده است.
در حالی که میتوان شایعات اخیر را بهعنوان عقبنشینی سونی از بازیهای مبتنی بر خدمات پس از استعفای قریبالوقوع جیم رایان، مدیرعامل پلیاستیشن تفسیر کرد، برخی معتقدند این شرکت به سادگی در حال ارزیابی مجدد استراتژی خود است. لازم به ذکر است که سونی سرمایه گذاری هنگفتی را در این زمینه به ویژه با خرید Bungie انجام داده است. تخصص آنها در بازیهای زنده بسیار ارزشمند است و تعهد مالی قابل توجه سونی نشان میدهد که بعید به نظر میرسد آنها کشتی را صرفاً به دلیل شکست یک بازی رها کنند.
اگر چنین است، این یک رویکرد ظریف تر است. سونی میتواند بر ماموریت داشتن استودیوهای خاص مانند Bungie تمرکز کند که خدمات زنده با کیفیت را ارائه دهد، در حالی که به دیگر استودیوهایی که به طور سنتی در تجربههای تکنفره لنگر انداختهاند اجازه میدهد تا در جایگاه خود یا بسته به ترجیحات خود به سمت خدمات زنده ادامه دهند. تغییر ناگهانی استودیوهای تک نفره به این مدل از بازی ها می تواند یک اشتباه محاسباتی از سوی سونی باشد که در حال اصلاح آن هستند.
با این حال، به خصوص با پروژه های بزرگ در حال توسعه، به نظر می رسد که تغییر اساسی در طراحی بازی در اواسط راه، به ویژه انتقال از سرویس زنده به تک نفره، ممکن است به نتیجه مطلوب منجر نشود. بنابراین شاید بیشتر در مورد ساده سازی و بهینه سازی گردش کار باشد تا کنار گذاشتن کامل آن.
این رویکرد پس از سرمایهگذاری میلیاردها دلاری سونی در این ژانر در اوایل سال جاری، منطقی به نظر میرسد، که نشان میدهد این شرکت همچنان به وعده خود مبنی بر انتشار نزدیک به دوازده بازی آنلاین تا سال 2026 عمل میکند.
علاوه بر این، سونی نمی تواند تنها به دستاوردهای خود در 20 سال گذشته اعتماد کند. خرید Activision Blizzard King توسط مایکروسافت، آن را در کنار غول هایی مانند Call of Duty، World of Warcraft، و Candy Crush به یک نیروی مسلط در بازی های زنده تبدیل می کند. موفقیت مالی بازیهایی مانند Warzone Mobile نشاندهنده سودآوری قوی این نوع بازیها است.در این شرایط، تصور اینکه سونی به طور کامل جاهطلبیهای خود را در این زمینه کنار بگذارد، سخت است.
اگرچه شایعات حاکی از آن است که سونی در حال ارزیابی مجدد استراتژی خود است، به نظر نمی رسد که تغییر کاملی در راه باشد. به احتمال زیاد، این شرکت رویکرد خود را اصلاح می کند، از نقاط قوت استودیوهای خریداری شده استفاده می کند و اطمینان می دهد که ماهیت فرنچایزهای محبوب یا استودیوهای پشت سر آنها در انتقال به بازی های لایو اکشن به خطر نیفتد.