منبع: WCtech
طبق مقاله ای که اخیراً در DFC Intelligence، یک موسسه تحقیقاتی در زمینه بازارهای فروش بازی های ویدیویی منتشر شده است، سرویس Game Pass نمی تواند در دراز مدت برای مایکروسافت سودآور باشد.
ارائه محتوای جدید برای بازی های AAA به صورت رایگان نیز تاثیر قابل توجهی دارد. به عنوان مثال، سرویس آنلاین نینتندو به مشترکین خود محتوای اضافی از عناوینی مانند Mario Kart 8 و Animal Crossing: New Horizon را ارائه می دهد، در حالی که بازی های مذکور به ترتیب 48 و 40 میلیون نسخه به قیمت کامل به فروش می رسانند. به عبارت دیگر این دو بازی به تنهایی سود بیشتری نسبت به یک سال فعالیت Game Pass داشتند.
DFC در نهایت به این نتیجه می رسد که سرویس نینتندو تأثیر مثبتی بر کل مدل کسب و کار این شرکت دارد:
مشکل Game Pass این است که به نظر نمی رسد مدل درآمدی آن کارایی و پاسخگویی لازم را داشته باشد. مقایسه تعداد کاربران [در میان سرویسهای مختلف]، لزوماً نتیجه گیری منصفانه ای ارائه نمی دهد زیرا هر سرویس قیمت گذاری متفاوتی دارد. البته واضح است که خدمات اشتراک نینتندو در مجموع باعث افزایش و بهبود ساختار درآمد این شرکت از نظر فروش سخت افزار و نرم افزار شده است. در مقایسه، ظاهرا هدف Xbox Game Pass تنها خودش است و فروش سخت افزار اهمیت خاصی برای این سرویس ندارد.
علاوه بر این، DFC در ادامه توضیح می دهد که چرا معتقد است مدل درآمدی نینتندو برای مصرف کنندگان و شرکت برد-برد است:
از نظر ریاضی و آماری، Game Pass تقریباً سه برابر بیشتر از سرویس آنلاین Nintendo Switch درآمد دارد و از نظر سودآوری نیز به نظر می رسد به PlayStation Plus نزدیک شده است. با این حال، مایکروسافت محتوای زیادی در مقابل سود ارائه میدهد که متوجه میشود به نظر نمیرسد چنین مدل کسبوکاری در بلندمدت دوام بیاورد.
با توجه به تحلیل های انجام شده در این مقاله، اگرچه تعداد مشترکین سرویس Game Pass در سه ماهه سوم مالی 2023 رشد مطلوبی را تجربه کردند، اما اثربخشی این سرویس به تعداد کاربران آن محدود نمی شود. به گفته DFC، مشکل بزرگ Game Pass این است که محتوای بیش از حد برای سودی که به دست می آورد ارائه می دهد. در این مقاله می خوانیم:
این مقاله همچنین Game Pass را با Nintendo Online و PlayStation Plus مقایسه میکند و به این نتیجه میرسد که چنین مدل درآمدی در بلندمدت قابل حل نیست:
و در نهایت، به نظر می رسد که خدمات اشتراک به خوبی به عنوان عوامل جذب مصرف کننده عمل می کنند، و نینتندو این را با سرویس آنلاین خود ثابت کرده است. میلیونها گیمر در این سرویس حضور دارند که به غیر از پرداخت ۶۰ دلار کامل، هزینهای ناچیز نیز برای استفاده از سرویس آنلاین نینتندو پرداخت میکنند. در مقایسه با Game Pass که نه تنها هزینه زیادی برای مایکروسافت دارد، بلکه از جریان درآمدی بسیار بزرگ و قابل توجهی نیز چشم پوشی می کند.