مت بوتی، رئیس استودیوی بازیسازی ایکسباکس، هم گیمرها و هم صنعت بازی به طور کلی، باید بدانند که چرخه توسعه بازیهای بزرگ اکنون تقریباً نیم دهه است.
در حالی که نسل ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 شاهد انتشار سه بازی توسط فرنچایزهای اصلی در یک کنسول واحد بودیم، Gears of War، Uncharted و Halo از جمله این سریها هستند، پلیاستیشن 4 و ایکسباکس در حال سرعت بخشیدن به این نسخههای کاهشیافته هستند. این به دلیل افزایش بودجه و تعداد افرادی است که روی یک بازی کار می کنند.
اگرچه فرنچایزهای سالانه مانند Assassin’s Creed و Call of Duty باقی می مانند، اما آنها توسط چندین استودیو به صورت چرخشی توسعه می یابند، بنابراین هر بازی در واقع در یک دوره سه تا چهار ساله توسعه می یابد. استارفیلد، بزرگترین بازی ایکسباکس در سال 2023، اولین عنوانی است که استودیوی بازیسازی بتسدا از زمان بازی Fallout 4 در سال 2015 منتشر کرده است و فاصله تقریباً یک دههای بین این دو بازی را نشان میدهد.
برای مقایسه، در حالی که شاهد انتشار Fallout 3 در سال 2008 و چندین بسته الحاقی برای آن بودیم، The Elder Scrolls: Skyrim تا سه سال بعد در سال 2011 منتشر نشد. اگرچه Bethesda توسعه The Elder Scrolls 6 را با انتشار یک تریلر در این فیلم تایید کرده است. در سال 2018، این امکان وجود دارد که این بازی تا یک دهه پس از معرفی آن منتشر نشود.
با بیان این مطلب، بوتی می گوید که ایکس باکس اخیراً به دلیل انتشار کند بازی های انحصاری خود مورد انتقاد قرار گرفته است. در حالی که نمایشگاه بازی های ایکس باکس یکشنبه نشان داد که ایکس باکس قصد دارد تا حدی این شکاف را پر کند، برخی اشاره کردند که تعدادی از بازی های نمایش داده شده، مانند Fable، حتی سال ها بعد تاریخ انتشار ندارند.
علاوه بر این، در این کنفرانس خبری از راه اندازی مجدد Perfect Dark، بازی جدید Obsidian The Outer Worlds و بازی جدید MachineGames ایندیانا جونز نبود. به گفته بوتی، ممکن است سال ها آنها را نبینیم. بوتی در این مورد به Axios گفت:
فکر میکنم صنعت بازیهای ویدیویی و طرفداران کمی از این خبر عقب هستند که بازیها دو یا سه سال دیگر دوام نمیآورند. بازیهای گرانقیمت و پرهزینه اکنون چهار، پنج یا شش سال است که در حال توسعه هستند. توقعات بیشتر است. میزان کیفیتی که می توانیم ارائه کنیم در حال افزایش است.
بوتی همچنین این هفته گفت که فکر می کند ایکس باکس قبلاً از نظر بازی های انحصاری تغییر جهت داده است، اما ما واقعاً در سال 2024 تأثیر آن را خواهیم دید.