Shawn Layde، رئیس سابق پلی استیشن، از وضعیت فعلی صنعت بازی های ویدیویی انتقاد کرده است. او با تاکید بر کمبود خلاقیت در عناوین بازی، هشدار داد که اتکای بیش از حد به ساخت بازیهای پرفروش منجر به نابودی صنعت خواهد شد. در Gamescom Asia، او در مصاحبه ای با گوردون ون دایک، بنیانگذار Raw Fury، از افول استودیو AA ابراز تاسف کرد. علاوه بر این، او با یادآوری زمانی که خلاقیت اولویت بالاتری نسبت به کسب درآمد در ساخت بازی بود، خاطرنشان کرد که استودیوها در گذشته ریسک می کردند.
شان لیدن گفت:
امروزه توسعه یک بازی AAA نیازمند سرمایه گذاری چند صد میلیون دلاری است. در نتیجه تحمل ریسک کاهش می یابد. استودیوها روی دنبالهها و بازیهای تکراری تمرکز کردهاند، زیرا تحلیلگران مالی میگویند که اگر فورتنایت در مدت زمان معینی به این میزان درآمد داشته باشد، کپی کردن فورتنایت میتواند به همان هدف برسد. ما شاهد سقوط خلاقیت در صنعت هستیم که ناشی از تجمیع استودیو و هزینه های بالای تولید است.
علاوه بر این، شان لیدن گفت که “اوراق بهادار AA از بین رفته است” و آن را به عنوان “تهدیدی برای اکوسیستم” توصیف کرد. البته او معتقد است که کیفیت بازی های مستقل به لطف پیشرفت در ابزارهای توسعه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. شان لیدن افزود:
اگر بتوانیم بازی های ارزان، اما بسیار خلاقانه و منحصر به فرد را محبوب تر کنیم، دوست دارم بیشتر از این نوع بازی ها ببینم. تکیه بر عناوین موفق یک بن بست برای صنعت است.
رئیس سابق پلی استیشن معتقد است که بازیهای AA علاوه بر اینکه روند توسعه بسیار سریعتری نسبت به عناوین AAA دارند، میتوانند به خوبی مفاهیم نوآورانه را تعریف کنند. مهم است که به جای پول درآوردن، روی اصالت تمرکز کنید.
اگر بازی AA خود را به من معرفی کنید و در دو صفحه اول فقط بر روی مدل های کسب درآمد تمرکز کنید، من علاقه ای به آن ندارم. ابتدا، باید توضیح دهید که چرا چنین عنوانی باید انجام شود. میخواهم اشتیاق را ببینم، نمیخواهم حسابدار ارشد تیم به من بگوید چگونه از بازی درآمدزایی کنم.
شان لیدن همچنین گفت که هوش مصنوعی ناجی توسعه بازی نیست:
هوش مصنوعی از ابتدا تا به امروز همواره بخشی از فرآیند ساخت بازی بوده است. در حال حاضر، تبلیغات پیرامون استفاده از آن برای من جالب به نظر می رسد. درست است که کاربردهای منحصر به فردی دارد، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که در نهایت یک ابزار است و برای انجام هیچ کار سرنوشت سازی قرار ندارد. می توان آن را برابر با اکسل در نظر گرفت. این فقط به شما کمک می کند تا در انجام کارهای مختلف مرتب تر و سریع تر باشید.
شان لیدن از سال 1987 در سونی کار می کند و از سال 2014 تا 2019 بخش سرگرمی های تعاملی این شرکت را رهبری می کند. او از سپتامبر 2022 به عنوان مشاور استراتژیک در Tencent کار کرده است.