رئیس استودیوی Xbox Game در مصاحبه اخیر خود گفته است که یک استودیو دیگر روی بازی های بزرگ کار نمی کند و دوران این روش ساخت بازی به پایان رسیده است.
در PAX West 2022 که اواخر هفته گذشته برگزار شد، از مت بوتی پرسیده شد که آیا دلیل اصلی افزایش تعداد تاخیرهای انتشار بازی در چند سال گذشته شیوع ویروس کرونا بوده است یا خیر. وی ضمن اشاره به اینکه شیوع کرونا نقش مهمی ایفا کرده است، پاسخ داد که شیوه فعلی ساخت بازی دارای ویژگی هایی است که احتمال تاخیر در انتشار بازی را افزایش می دهد.
سه ویژگی که او به آن اشاره کرد عبارتند از دشواری عادت کردن به نسل جدید سخت افزار، چالش های تست تضمین کیفیت برای بازی های پیچیده تر و مشارکت استودیوهای متعدد در توسعه بازی های جدید بزرگ.
بوتی هنگام توضیح پاسخ خود گفت:
نحوه ساخت بازی ها در حال تغییر است. بسیار نادر است که فقط یک تیم بخواهد یک بازی را زیر یک سقف انجام دهد. من برای شما یک مثال می زنم. تیم پشت پرفکت دارک در سانتا مونیکا، به نام The Initiative، همکاری بزرگی را با کریستال داینامیک آغاز کرد و پس از آن، دیدم افرادی در اینترنت مینویسند: «حتما مشکلی وجود دارد. درواقع خلاف این موضوع صحت دارد. Crystal Dynamics یک استودیوی پیشرو در ساخت بازی AAA است و بیش از 100 عضو کهنه کار دارد. البته ما می خواهیم با آنها همکاری کنیم. به خصوص که عنوان مشابهی در کارنامه خود دارند. اینگونه وظایف ما افزایش می یابد.
غنیمت مات
او سپس مثالهای بیشتری میآورد و چالشهای این روش ساخت بازی را مورد بحث قرار میدهد:
Age of Empires 4 که پاییز گذشته منتشر شد، در همکاری با Relic Studios در ونکوور ساخته شد. یک همکاری عالی حتی برای Flight Simulator هم با یک استودیوی فرانسوی به نام Asobo کار کردیم. این روش توسعه همچنین با همکاری برخی استودیوهای Affinity، Iron Galaxy و Blackbird Interactive وجود داشت و بخش مهمی از ایجاد محصولات ما بود. در عین حال این روش عوارض خاص خود را نیز دارد. اگر هر یک از استودیوها با مشکل مواجه شوند، برنامه توسعه بازی نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. آن روزها گذشته است که می گفتند: “کل تیم را در کافه تریا جمع کنید تا بتوانم بگویم چهارشنبه باید بیشتر کار کنیم.” مدت زیادی از آن زمان گذشته است. وضعیت بسیار پیچیده تر از قبل است.
غنیمت مات
کریستال داینامیکس که برای توسعه مجموعههای Marvel’s Avengers و Tomb Raider استفاده میشود، در سپتامبر 2021 همکاری با Xbox را برای توسعه راهاندازی مجدد Perfect Dark آغاز کرد. با این حال، در طول 12 ماه گذشته، بسیاری از اعضای ارشد The Initiative را ترک کردند و حدود نیمی از سازندگان اصلی آن را ترک کردند.