به گفته یکی از توسعه دهندگان، اگرچه در حال حاضر تفاوت های گرافیکی بین PS5 و Xbox Series X قابل مشاهده نیست، اما تفاوت های این دو کنسول در آینده بیشتر خواهد شد.
تقریباً دو سال از عرضه نسل نهم کنسول های بازی می گذرد و از قبل می دانیم که پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس هر دو سخت افزار بسیار قدرتمندی هستند که عملکرد قابل تحسینی دارند و قابلیت های فنی زیادی دارند. با این حال، بسیاری از توسعه دهندگان همچنان تصمیم گرفتند آثار خود را به صورت بین نسلی منتشر کنند و فرصت استفاده از تمام قدرت این کنسول ها را نداشتند.
اما پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس در چه جایگاهی با یکدیگر قرار خواهند گرفت؟ Tadas Migauskas، طراح بازی Caverns of Mars: Recharged معتقد است که تفاوت بین پردازنده های گرافیکی این کنسول ها حداقل در حال حاضر تقریباً ناچیز است.
طی مصاحبه ای با سایت GamingBolt، او گفت که اگرچه فاصله این سخت افزارها با نسل قبلی آنها کاملاً مشهود است، اما تفاوت بین آنها به خصوص برای توسعه دهندگانی که عناوین کراس پلتفرمی بازی تولید می کنند، چندان محسوس نخواهد بود. با این حال او معتقد است از آنجایی که در نسل کنونی روش های جدیدی برای رندر صحنه ها هر روز ظاهر می شود، هر چه زمان بیشتر می گذرد افراد بیشتری متوجه تفاوت عملکرد این دو کنسول می شوند.
در نسلهای قبلی، رویه این بود که توسعهدهندگان یک یا دو بازی برای کنسولهای جدید بسازند و سپس نحوه استفاده از قابلیتهای آن سختافزار را بیابند. در حال حاضر به دلیل پردازنده گرافیکی قدرتمند هر دو کنسول، تاثیر قدرت آنها در روند ساخت بازی همچنان بسیار کم است; در حالی که بهبود 15 درصدی هنوز باورنکردنی به نظر می رسد، برای اکثر توسعه دهندگان تعجب آور نیست.
شما می توانید روی یکی از این سخت افزارها کارهای بیشتری انجام دهید و از آنجایی که اکثر بازی ها روی هر دو اجرا می شوند، باید با کمترین پیچیدگی کار کنید. طی دو سال آینده، با ظهور روشهای رندر جدید، دادههای سنگینتری برای پردازش به GPU ارسال میشود. سپس به نظر می رسد که شرکت های بزرگ عناوین AAA که منابع بیشتری در اختیار دارند و از موتورهای بازی اختصاصی استفاده می کنند، صادقانه سعی خواهند کرد تا تفاوت های آن سخت افزار را بیش از پیش تکرار کنند.
تاداس میگاوسکاس
با توجه به اینکه اکنون در نقطهای هستیم که توسعهدهندگان تقریباً از ساخت بازیهای میانرده دست کشیدهاند و شروع به تولید عناوین برای کنسولهای نسل نهم کردهاند، به نظر منصفانه است که از گفتههای Migauskas در مورد اینکه تیمهای فناوری قدرت کامل را دریافت نکردهاند، حمایت کنیم. سخت افزار جدید . در هر صورت باید منتظر ماند و دید در سال های آینده چگونه تفاوت های این کنسول ها بیشتر و بیشتر مشخص خواهد شد.
نظرت راجع به آن چیست؟ با Gymfa به اشتراک بگذارید