ایکس باکس در دهه گذشته با رقابت سختی از سوی دیگر دارندگان پلتفرم روبرو بوده است و هر سال، برتری پلی استیشن بیشتر نمایان می شود. پلتفرم ایکس باکس از نظر درآمدزایی عملکرد خوبی دارد، اما از نظر فروش سخت افزار در صنعت بازی با مشکلاتی مواجه است.
وقتی صحبت از تیم هایی با منابع کمتر می شود، یک پورت Xbox برای توسعه دهندگان اولویت کمتری خواهد داشت. طبق یک گزارش، بسیاری از توسعه دهندگان بر این باورند که عرضه بازی بر روی پلتفرم مذکور بدون توافقات مربوط به سرویس Game Pass ارزش سرمایه گذاری ندارد.
مایکروسافت همیشه سعی کرده است تا قراردادهای مختلفی را با ناشران شخص ثالث امضا کند و از این طریق در دسترس بودن بازی ها در سرویس بازی را از روز اول عرضه تضمین کند. با این حال نمی توان با قطعیت گفت که این موضوع در نهایت به نفع ایکس باکس تمام خواهد شد.
یکی از اعضای تیم Skill Up با توسعه دهندگان مختلف در مورد انتشار بازی در ایکس باکس مصاحبه کرد. اکثر توسعه دهندگان این استدلال را داشتند:
هیچ ارزشی برای انتشار یک بازی در ایکس باکس وجود ندارد مگر اینکه قراردادی با Game Pass بسته شده باشد.
توسعه دهندگان توضیح دادند که Xbox کاربرانش را به استفاده از عناوین از طریق سرویس بازی وادار می کند، بنابراین آنها ترجیح می دهند ابتدا از مزایای قرار دادن بازی در سرویس مذکور بهره مند شوند.
اکثر این اظهارات توسط تیم های AA بیان شده است، در حالی که سایر تیم های AAA از انتشار بازی های خود در Xbox اجتناب می کنند. Black Myth: Wukong عنوان جدیدی است که در ایکس باکس به تاخیر افتاده است. پیش از این، یکی از توسعه دهندگان سابق Rockstar گفته بود که اکثر تیم ها عرضه این بازی را در پلی استیشن در اولویت قرار می دهند زیرا معتقدند سونی بیشترین کاربران کنسول را دارد.
با این حال، مایکروسافت همچنان به سرویس Game Pass متعهد است. بازی Black Ops 6 در پایان سال 2024 در این سرویس در دسترس خواهد بود و انتظار میرود حواشی پیرامون Game Pass افزایش یابد. مایکروسافت باید راهی برای حل این نوع مشکلات پیدا کند.