در طی دهمین جشنواره بین المللی فجر بازی های فناوری اطلاعات ، چهار صفحه تخصصی با مضامین رسانه ای ، شبکه های تبلیغاتی ، مدیریت و مفهوم روایت ، با کمیته رسانه ای روز چهارشنبه 23 فوریه با مشارکت فعالان در دامنه برگزار شد. چالش های رسانه های تخصصی بازی های ویدیویی در ایران اتفاق افتاد.
![تبلیغ](https://gamefa.com/wp-content/uploads/2024/12/240200.gif)
در طول این جلسه ، سید محمد سادات آخوی ، مدیر ارتباطات در بنیاد ملی بازی های رایانه ای ، آرمین مككاری د ICTNN ، میلام خلیل زاده به عنوان مدیرعامل زوم ، محمد امین بهتویی ، عضو تیم ویجاتو و ناوید قدیری از تیم پارسیا بشر
سید محمد سادات آخوی بر اهمیت تعامل بین رسانه ها و بازیکنان تأکید کرد و تخمین می زند که رسانه های تخصصی نه تنها می توانند پلی بین بازیکنان و مردم باشند ، بلکه آینده صنعت بازی را نیز شکل می دهند. وی همچنین بر ضعف اطلاعات و جریان در صنعت بازی های ایران تأکید کرد و تأکید کرد که نیاز به استفاده از مدلهای جدید همکاری بین رسانه ها و توسعه دهنده است.
![پانل تخصصی در دهمین جشنواره بازی IT Fajr پانل تخصصی در دهمین جشنواره بازی IT Fajr](https://gamefa.com/wp-content/uploads/2025/02/photo_2025-02-07_22-35-01.jpg)
آرمین مکی ، عضو تیم تحریریه و روزنامه نگار GIMFA ، همکاری بین بازیکنان و رسانه ها را ناکافی توصیف کرد و نقش بنیاد را در افزایش این تعامل مهم ذکر کرد. وی بر اهمیت تبلیغات و بازاریابی تأکید کرد و معتقد است که ناشران اصلی جهانی از ظرفیت رسانه ها بهره مند می شوند ، اما در ایران بازیکنان از این مناسبت کمتر بهره مند می شوند. وی همچنین گفت که ما انتظار نداریم بازیکنان ایرانی به میزان بزرگترین شرکت های جهان باشند ، اما نمی توانیم بدون خلاقیت نسخه هایی را بپذیریم. ماكاری سرانجام جریان رسانه صنعت بازی را تأكید كرد و گفت كه در سایر كشورها اطلاعات زیادی برای هر مرحله از توسعه بازی وجود دارد ، در حالی كه در ایران چنین رویکردی وجود ندارد و دلایل لازم باید در نظر گرفته شود بشر
میسام خلیل زاده از ضعف هواداران رسانه ای انتقاد کرد و تشخیص داد که بسیاری از آنها پس از انتقاد از کار خود از رسانه ها شکایت می کنند و ابراز اعتراض و استعفا کردند. وی همچنین مشکلات ناشی از تحریم ها را تأکید کرد و این امر باعث می شود بازیکنان و رسانه ها ارتباط با بازارهای جهانی را دشوار کنند و رسانه های ملی با چالش های درآمدی روبرو هستند. وی تأکید کرد که استودیوهای بازی در ایران باید با رسانه ها رابطه بهتری داشته باشند و نقش خود را در رشد صنعت بازی بازی کنند.
با توجه به تجربه خود ، Navid Qaderi نقش واحدهای روابط عمومی را در شرکت های بازی از دست داده است و گفت که ضعف این بخش در بسیاری از استودیوها باعث به رسمیت شناختن بازی ها در سطح ملی شده است. وی معتقد است که روابط عمومی محکم می تواند تأثیر بسزایی در موفقیت یک بازی داشته باشد و رسانه ها می توانند به استودیوها کمک کنند تا عموم مردم را جذب کرده و فروش را افزایش دهند.
علاوه بر این ، با وجود حضور کوتاه تر در هیئت ، آقای Behtai با اشاره به برنامه آقای Sadat Akhavan برای گسترش رسانه های ایران به عربی و جذب عموم از کشورهای خلیج فارس ، امکان مناسب بودن اما گفت که این سوال چالش های زیادی بود.