یکی از منابع داخلی سابق BioWare فکر می کند که دنباله مستقیم Mass Effect: Andromeda کیفیت آن را به طرز چشمگیری بهبود می بخشد.
شکی وجود نداشت که Mass Effect: Andromeda قبل از انتشار انتظارات بالایی داشت، اما بازی به طرز بدی نتوانست آن انتظارات را برآورده کند و حتی یک تجربه بازیکن با کیفیت را ارائه دهد. این بازی نقش آفرینی جهان باز با نقدها و واکنش های منفی زیادی از سوی بازیکنان و منتقدان مواجه شد و مشکلات فنی متعدد و حجم بیش از حد آن از جمله ایرادات اصلی آن بود.
طبیعتا این مسائل باعث شد تا اندرومدا نتواند به اهداف فروش تعیین شده توسط EA برسد و مدت کوتاهی پس از انتشار بازی اعلام شد که این سری ادامه نخواهد داشت. علاوه بر این، برنامههای قبلی برای بستههای الحاقی پس از انتشار بازی لغو شدند. ادامهای که در داستان خود آندرومدا به آن اشاره شده بود هرگز محقق نشد. با این حال، مک والترز، یکی از پیشگامان سابق BioWare، همچنان میخواست استودیو این امکان را داشته باشد که دنبالهای را توسعه دهد.
والترز که اوایل سال جاری BioWare را ترک کرد، در مورد بازی و روند توسعه آن با Eurogamer صحبت کرد. به گفته وی، تیم توسعه Mass Effect: Andromeda به جای کیفیت، روی کمیت محتوا تمرکز کرده است که باعث می شود اثر نهایی به اندازه کافی پرداخت نشود. او گفت:
خیلی چیزها بود که باید دوباره یاد می گرفتیم. در نهایت وقتی این اتفاق می افتد، به سختی می توان اثری را تحویل داد که کیفیت بازی سوم از یک سری در حال اجرا را داشته باشد. با نگاهی به گذشته، فکر می کنم اگر حجم پروژه را کاهش می دادیم و بر تضمین کیفیت تمرکز می کردیم بهتر بود.
با این حال، ما هنوز در آن مرحله عجیب و غریب از صنعت بازی های ویدیویی بودیم که همه فکر می کردند کمیت برابر با کیفیت است. بنابراین ما در داخل کمی اشتباه گرفتیم که اگرچه این بازی به اندازه Mass Effect 3 نزدیک نبود، اما با یک اثر بسیار بزرگتر روبرو بودیم و چیزهای بیشتری در آن وجود داشت. بالاخره به نقطهای رسیدیم که مردم به ما میگفتند که فلسفه خوب نیست، یا حداقل برای فرنچایز ما خوب نیست.
با این حال، والترز فکر میکند که اگر BioWare میتوانست دنبالهای مستقیم برای این بازی بسازد، ما به کارهای بسیار پختهتری دست پیدا میکردیم. همانطور که در سه گانه اصلی Mass Effect دیدیم:
فقط ای کاش می توانستیم بازی دوم این سری را بسازیم. سپس ممکن است شاهد افزایش کیفیت مانند Mass Effect 1 به 2 در سه گانه اصلی باشید.
وی در ادامه افزود:
من مطمئن هستم که اگر آندرومدا 2 را منتشر کرده بودیم، می توانستیم تمام مشکلات بازیکنان را حل کنیم و بازی را بهبود بخشیم، همچنین می توانستیم کارهای خلاقانه ای که می خواستیم انجام دهیم.
البته Bioware در حال حاضر روی Mass Effect جدید کار می کند. اولین بار در دسامبر 2020 بود که گفته شد این بازی در حال توسعه است و در نوامبر 2021 شاهد انتشار یک تیزر مرموز از بازی بودیم که در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی از بازی در دسترس است و بعید است که ما با دنباله مستقیم آندرومدا طرف هستیم. البته Bioware بارها اشاره کرد که می تواند داستان نقش آفرینی ناتمام خود را در سال 2017 ادامه دهد.
چند سال پیش، کریس هلپر و جو بری، نویسندگان سابق BioWare درباره روند توسعه Mass Effect: Andromeda صحبت کردند و گفتند استودیو مجبور شد به دلیل کمبود بودجه، بازی را به شدت کاهش دهد.