بدون شک، سری Grand Theft Auto در چند دهه گذشته تأثیر غیرقابل انکاری بر صنعت بازی های ویدیویی داشته است. علاوه بر محبوبیت دنیاهای خاطره انگیز، شوخی های به یاد ماندنی و محبوبیت بی حد و حصر این فرنچایز در بین گیمرها، سری بازی های GTA همواره دارای کاستی هایی بوده است که با همه ویژگی های مثبتش مورد توجه طرفداران قرار گرفته است. در این مقاله به بزرگترین مشکلات هر نسخه از سری GTA می پردازیم. مشکلاتی که فقط طرفداران واقعی و سابق او حاضر به اعتراف هستند.
عدم وجود ساختمان های قابل دسترسی
دنیایی که در فرنچایز GTA به چشم می خورد عموماً شامل ساختمان های بزرگ و کوچک می شود که به جز تعداد محدودی از آنها مانند فروشگاه های لباس، مخفیگاه ها، اسلحه فروشی ها و غیره، اغلب غیرقابل دسترس هستند و هیچ کاربردی جز پر کردن نقشه بازی ندارند. . مسلما این یکی از بزرگترین مشکلات فرنچایز GTA است. البته طبق برخی شایعات احتمالا با عرضه GTA VI این مشکل برطرف خواهد شد. سایت GameRant مدتی پیش ادعا کرد که این عنوان مورد انتظار بیش از صدها ساختمان در دسترس خواهد داشت.
مبارزات تنومند GTA V کمرنگ شده است
در عناوین قبلی GTA، سرعت مبارزات غوغایی بسیار سنگینتر بود و به بازیکن هیجان بیشتری را در هنگام شکست دادن دشمنان با سلاحهایی مانند چوب بیسبال و دستکش بوکس میداد. متاسفانه در Grand Theft Auto 5 اینطور نیست و شاهد تضعیف حس مبارزات سرد هستیم. این موفقیت زمانی که آن را با کمپینهای عناوینی مانند Red Dead Redemption 2 مقایسه میکنیم، آشکارتر میشود. امیدواریم که GTA 6 نیز به جای GTA V از سبک مبارزاتی RDR2 پیروی کند.
بسته های الحاقی GTA V به دلیل تمرکز Rockstar بر GTA Online لغو شد
در زمان انتشار، بسته های الحاقی GTA 4 مسلما یکی از بهترین بخش های GTA 4 به حساب می آمدند و توانستند با ارائه برخی از اکشن ترین لحظات در کل فرنچایز، طرفداران را سرگرم کنند. به همین ترتیب، پس از انتشار GTA V، طرفداران بی صبرانه منتظر معرفی و انتشار بسته های الحاقی برای این عنوان بودند که تا به حال خبری از آن ها نبود.
در واقع نبود بسته های الحاقی برای GTA V به دلیل تمرکز Rockstar بر روی GTA Online بود. جوزف روبینو، فیلمبردار و فیلمساز ارشد Rockstar در مصاحبه ای با کانال یوتیوب SanInPlay ادعا کرد که در حال کار بر روی یک بسته الحاقی لغو شده برای GTA V با محوریت شخصیت Trevor است. این بسته الحاقی که توسط صداپیشه ترور استیو اگ نیز تایید شد، قرار بود داستان ترور را به عنوان یک مامور مخفی روایت کند. متاسفانه، بازیکنان هرگز نتوانستند داستان های بیشتری از این شخصیت دیوانه و دوست داشتنی در کمپین تک نفره ببینند.
وجود تراکنش های کوچک در GTA Online
شاید آزاردهنده ترین قسمت GTA Online وجود ریزتراکنش ها باشد. کسب درآمد برای بازیکنان جدید بسیار سخت بوده است و همین امر باعث شده تا بسیاری از افراد به خرید Shark Cards بروند. بسیاری بر این باورند که این عمل تکرار تراژدی “پرداخت برای برنده شدن” است که دیر یا زود برای بسیاری از بازی های آنلاین با پرداخت های درون برنامه ای رخ می دهد. در GTA Online میتوانید با پرداخت پول واقعی، اسلحه، ماشین و کالا را بدون زحمت در بازی خریداری کنید.
حضور ترول ها در GTA Online
وجود ترول ها در GTA Online به یکی از مشکلات جدی آن تبدیل شده است. این زمانی اتفاق می افتد که بازیکنان سطح بالاتر برای سرگرمی بازیکنان سطح پایین را هدف قرار داده و مورد آزار و اذیت قرار دهند. این آزار و اذیت می تواند شامل تخریب وسایل نقلیه، حملات بی دلیل به افراد دیگر، کشتن مداوم بازیکنانی باشد که سعی در لذت بردن از بازی مورد علاقه خود دارند و یا حتی تحقیر و تمسخر دیگران.
تعداد زیادی خودرو از GTA Online حذف شد
در طول سال ها، بسیاری از ماشین ها از فروشگاه درون بازی GTA Online بدون هیچ دلیل موجهی حذف شده اند. این یکی از آزاردهنده ترین مشکلات GTAO است، به خصوص که در طول سال ها بازیکنان خود را با وسایل نقلیه زیادی گیر کرده اند و حذف آنها منبع ناامیدی برای همه بوده است. اگرچه GTAO برخی از این وسایل نقلیه را هر از چند گاهی در برخی رویدادها در دسترس قرار می دهد، اما بهتر بود که از ابتدا حذف نمی شدند.
رانندگی در GTA 4 اعصاب خردکن است
رانندگی همیشه یکی از مهمترین جنبه های سری Grand Theft Auto بوده است و GTA 4 نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، شهر لیبرتی پر از وسایل نقلیه مختلف برای سرقت یا خرید است. در این نسخه راک استار تمام تلاش خود را برای افزایش واقع گرایی به کار گرفت و یکی از مهم ترین تاثیرات آن تغییر فیزیک بازی در قسمت رانندگی بود.
متاسفانه نتایج این تغییر در بخش رانندگی چندان خوشایند نبوده است. در حین رانندگی، خودروها طوری حرکت می کردند که گویی روی سطوح یخی سر می خوردند. چرخش بیش از حد ماشین با تاثیر منفی روی گیم پلی بازی، مخصوصاً در ماموریت هایی که نیاز به استفاده از ماشین بود، رانندگی را برای بازیکن دشوار می کرد. خوشبختانه این مشکل در GTA V برطرف شده است.
بعد از داستان اصلی، GTA 4 چیز زیادی برای ارائه ندارد
پس از اتمام مراحل اصلی GTA 4، پس از مدتی متوجه می شوید که دنیای GTA 4 خالی است. عدم وجود مراحل فرعی و سرگرمی در نقشه GTA 4 ناامید کننده است، مگر اینکه بخواهید برای چندمین بار به بولینگ بروید. در حالی که چند مینی گیم مختلف و برخوردهای تصادفی در بازی وجود دارد، پس از پایان داستان نیکو به دلیل عدم حس پویایی محیط، کار زیادی برای انجام دادن وجود ندارد.
مراحل و ماموریت های GTA 4 تکراری می شوند
در بازی GTA 4، بازیکنان با دنبال کردن داستان Niko Bellic، فضایی متفاوت از عناوین قبلی را تجربه خواهند کرد. در حالی که این عنوان بدون شک یک شاهکار است، بر کسی پوشیده نیست که هنوز جای پیشرفت در بسیاری از زمینه ها وجود دارد. در میان این ایرادات، یکی از بزرگ ترین مشکلات آن، به عقیده بسیاری، تکرار ماموریت های اصلی بازی است، به عنوان مثال، در ماموریت «UnderTaker»، بازیکن در یک مراسم پایانی شرکت می کند که به صورت همه جانبه تبدیل به معمول می شود. تیراندازی، درست مانند صحنه «هیچ راهی در مترو» و چندین مرحله دیگر.
عدم وجود ایست بازرسی در GTA: San Andreas
در بازی GTA: San Andreas، ماموریت ها می توانند بسیار طولانی و دشوار باشند. حالا نبود چک پوینت های مختلف به این معنی است که اگر در حین ماموریت بمیرید یا به دلیل یک اشتباه کوچک شکست خوردید، باید کل مرحله را دوباره شروع کنید.
عدم توانایی شنا در GTA Vice City
در بازی GTA: Vice City، بزرگترین مانع تامی ورسیتی ناتوانی او در شنا است. او همیشه باید به قایقها تکیه کند تا روی آب بچرخد، در غیر این صورت به طرز خندهداری غرق میشود. متاسفانه با انتشار بازی GTA Trilogy: The Definitive Edition این مشکل تغییر نکرده است. در حالی که تلاش توسعه دهندگان برای وفادار ماندن به اثر اصلی قابل ستایش است، اما اگر به تامی شنا کردن را پس از بیش از دو دهه آموزش می دادند، جالب بود.
کنترل هلیکوپتر در GTA: Vice City وحشتناک است
در بازی GTA: Vice City کنترل و هدایت هلیکوپترها یکی از اجزای جدانشدنی آن است و حیف است که کنترل آن ها نسبت به نسخه های دیگر افتضاحتر به نظر می رسد. هدایت و مانور هلیکوپتر به گونه ای طراحی شده است که بسیار دشوار و حواس پرتی باشد و اجرای ماموریت هایی که به هدایت هلیکوپتر بستگی دارد را دشوار می کند. بسیاری از طرفداران دیرینه مطمئناً مأموریت بدنام Demolition Man را به یاد خواهند آورد، که در آن شما باید دقیقاً یک هلیکوپتر کنترل از راه دور را هدایت کنید.
عدم وجود موتور سیکلت در GTA 3
معمولا در سری GTA، بخش زیادی از گیم پلی شامل رانندگی در جاده ها یا ماموریت ها می شود. برای جذاب نگه داشتن این قسمت از بازی، Rockstar همیشه انواع مختلفی از وسایل نقلیه را در بازی گنجانده است، اما متاسفانه این مورد برای GTA 3 نیست. در GTA 3 موتورسیکلت برای استفاده وجود ندارد. البته دلیل جالبی هم برای این موضوع وجود دارد. طبق کتابچه راهنمای Liberty City Stories، گروه آمریکایی ایمنی جاده برای همه به لطف تظاهرات متعدد خود با شهرداری لیبرتی سیتی، موفق شد استفاده از موتورسیکلت را به طور کامل ممنوع کند. با این حال به نظر می رسد تلاش آنها بی نتیجه بوده است زیرا در عناوین بعدی دوباره شاهد حضور موتورسیکلت ها هستیم.
فاصله زمانی بین عناوین جدید سری GTA زیاد است
در سال های اولیه این فرنچایز، بازی های GTA به طور مداوم و بدون وقفه قابل توجه منتشر می شدند. GTA 3 در سال 2001 منتشر شد و سپس GTA: Vice City در سال 2002 منتشر شد. مدتی بعد، San Andreas دو سال بعد، در سال 2004 منتشر شد و از آن نقطه به بعد، فاصله زمانی بین عناوین شروع به افزایش کرد. چهار سال طول کشید تا GTA 4 در سال 2008 و GTA 5 5 سال بعد در سال 2013 منتشر شود. اکنون بیش از یک دهه از آخرین بازی اصلی GTA می گذرد و انتظار طولانی طرفداران را ناامید کرده است. با این حال، به نظر نمی رسد که این عمل در حال تغییر باشد، زیرا ساختن جهان های بسیار دقیق زمان زیادی می برد.
انتشار نسخه PC با تاخیر غیرقابل توجیهی همراه است
به طور معمول، عناوین جدید سری GTA ابتدا بر روی کنسول های ایکس باکس و پلی استیشن منتشر می شوند و پس از مدتی برای رایانه های شخصی می آیند. این رویه راک استار ابتدا در نسخه GTA 4 انجام شد که ابتدا بر روی کنسول ها عرضه شد و پس از هشت ماه نسخه PC نیز معرفی شد. Rockstar این سیاست را با انتشار GTA V ادامه داد و نسخه PC را دو سال دیرتر از نسخه کنسولی منتشر کرد.
متأسفانه به نظر نمی رسد که Rockstar این استراتژی را با GTA VI تغییر دهد و تاکنون تنها نسخه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری X/S این عنوان تایید شده است.