توسعه دهندگان Amnesia: The Bunker آگاهانه سعی کرده اند از خطی بودن و قابل پیش بینی بودن اجتناب کنند تا هر مرحله از بازی هر بار یک چالش باشد.

از ساختار دنیای نیمه باز گرفته تا حذف مکانیک سانیتی، Amnesia: The Bunker فرمول آشنای سریال را از چند جهت تغییر می دهد. یکی از تغییرات اساسی در این بازی که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، نوید یک ماجراجویی بسیار متغیر و متفاوت نسبت به بازی های قبلی است. در یک مصاحبه جدید با GamingBolt، مدیر خلاق فردریک اولسون بینش بیشتری در مورد این جنبه از بازی به اشتراک گذاشت.
به گفته اولسن، یکی از اهداف اولیه تیم سازنده بازی در Frictional Games هنگام طراحی Amnesia: The Bunker این بود که بازیکنان بخواهند پس از اتمام بازی به تجربه بازگردند. اولسن گفت که بین 4 تا 6 ساعت طول می کشد. Amnesia: The Bunker شامل عناصر زیادی می شود که ارزش پخش مجدد را افزایش می دهد. اولسن به GamingBolt گفت:
یکی از ارکان اصلی طراحی بازی این است که بازیکنان می خواهند دوباره آن را تجربه کنند. ما تلاش آگاهانه ای برای اجتناب از خطی بودن و قابل پیش بینی بودن انجام داده ایم تا هر جنبه ای از بازی سطحی از چالش را به بازیکنان ارائه دهد. بازیکن هرگز نباید دقیقا بداند که برای غلبه بر یک مانع چه کاری انجام دهد.
علاوه بر این باید گفت که Amnesia: The Bunker شامل عناصر تصادفی خواهد بود که با هر تجربه بازی تغییر خواهند کرد به عنوان مثال مکان اشیا و تله ها هر بار متفاوت خواهد بود. همچنین کدهایی که برای حل پازل ها نیاز دارید هر بار تغییر می کنند. اولسن در این باره گفت:
ما متوجه شدهایم که با تصادفیسازی برخی از عناصر بازی، میتوانیم ارزش پخش مجدد بازی را افزایش دهیم. مکانهای منابع و مهمات، تلهها و اطلاعات مهم همگی تصادفی میشوند. حتی خود کدها نیز به صورت تصادفی برای جلوگیری از تقلب ایجاد می شوند. این عناصر دست به دست هم می دهند تا بازی با هر تجربه تکامل یابد. بنابراین، هر بار با موقعیت ها و چالش های منحصر به فردی روبرو خواهید شد.
برای رسیدن به این هدف، ما یک سری مکانیسم ها را طراحی کرده ایم که مبنایی برای ارائه چنین تجربه ای خواهد شد. ژنراتوری که دائماً در حال سوختن است، عنصر زمان را به بازی اضافه می کند و هر بار که سوخت شما تمام شود در موقعیت متفاوتی قرار می گیرید. آن را با تهدیدی که دائماً شما را شکار می کند و یک سلاح پر سر و صدا مانند تفنگ یا نارنجک ترکیب کنید و نتیجه یک وضعیت غیرقابل پیش بینی است. گیم پلی بازی کاملاً تحت تأثیر اقدامات بازیکن خواهد بود تا هر بار که بازی می کنید به یک تجربه منحصر به فرد دست پیدا کنید.
اولسن در همان مصاحبه به GamingBolt گفت که این بازی دارای ساختار نیمه باز جهان خواهد بود و مانند بازی های قبلی سری Amnesia، شاهد استفاده از تاریکی و روشنایی خواهیم بود.
Amnesia: The Bunker در تاریخ 26 می 1402 (16 می 2023) برای پلتفرم های پلی استیشن 5، ایکس باکس سری X/S، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر خواهد شد.

