به گفته ICTNN از بانک مرکزی ؛ سرپرست روز شنبه پاسخی به معاون مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از دیدگاه حقوقی ، ساختاری و استراتژیک رامسر ، وزارت ارتباطات ، با توجه به دیدگاه های وزارت اطلاعات ، با توجه به دیدگاه ها صادر کرد.
اداره مقررات پولی و ارزی براساس قانون
طبق قوانین فعلی کشور ، از جمله قانون بانک مرکزی و شاید مجموعه مقررات ، تنها موسسه رسمی سیاست گذاران و تنظیم کننده ها در زمینه پول ، اعتبار و معاملات ارزی در کشور ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
مزارز صرف نظر از فناوری زیرساخت های خود ، در واقع کارکردهای پول ، ابزارهای پرداخت و مبادله ارزش را بازی می کند و بنابراین تحت صلاحیت ذاتی و قانونی بانک مرکزی قرار می گیرد. هیچ موسسه دیگری ، چه وزارت ارتباطات و چه آژانس های دیگر ، در قوانین فعلی چنین موضع گیری ندارد.
نگاهی به فن آوری به رامسر یک اشتباه استراتژیک است
بدون شک ، کدها ابعاد فناوری ، اقتصادی ، حقوقی و اجتماعی دارند. اما این تنوع به معنای تقسیم صلاحیت نظارتی به صورت افقی در بین موسسات متعدد نیست. در عوض ، این به معنای ضرورت مشاوره و تقاطع تحت همان رهبری نهادی است.
در کلیه سیستم های پیشرو جهان ، از جمله اتحادیه اروپا ، انگلیس و سنگاپور ، تنظیم کننده مالی یا بانک مرکزی رهبر اصلی تنظیم رامسار است و نهادهای فناوری صرفاً مشورتی و تسهیل کننده دارند. به عنوان مدیریت مجموعه های بی شماری در کشور ، از جمله بازار سرمایه ، از ابزارهای فناوری استفاده می کند. اما آیا این به معنای انتقال نقش بورس اوراق بهادار به وزارت ارتباطات است؟
خطر درگیری نهادی و تعدد تصمیم گیری
اعطای نقش مقررات مستقل به مؤسساتی مانند وزارت ارتباطات یا وزارت بهداشت در یک منطقه بسیار حساس و آسیب پذیر مانند رامسر ، که در معرض جرایم مالی ، فرار سرمایه و تأثیر ثبات مالی کشور قرار دارد ، یک پیشنهاد بسیار خطرناک و بی مسئولیت است. تنوع بازیگران نباید منجر به تصمیم گیری شود. در عوض ، ظرفیت های تخصصی سایر نهادها باید در یک ساختار یکپارچه و متمرکز هدف قرار گیرد.
عدم درک صحیح از ارز دیجیتال بانک مرکزی
استدلالی که می گوید بانک مرکزی صرفاً باید CBDC را رصد کند ، نادرست است. ارز دیجیتالی بانک مرکزی بخشی از چشم انداز آینده بانکداری دیجیتال است ، اما تنظیم بازار سازمان های مردم نهاد (از جمله نشانه ها ، نقاط ضعف و صرافی) نیز مطابق با وظایف قانونی بانک مرکزی در مدیریت جریان نقدی ، ثبات پولی و مقابله با تأمین مالی تروریسم است. به عبارت دیگر ، بانک مرکزی مسئولیت “کارکردهای پولی” را بر عهده دارد ، نه فقط “ابزارهای پولی”.
حقوق داده های کاربران باید در زیر تنظیم کننده اصلی مشاهده شود
پیشنهاد برای تدوین منشور حقوق داده ها و معیارهای تبادل داده ، ارزشمند و ضروری است ، همانطور که تاکنون در مورد موضوعات متعدد مربوط به حقوق کاربران ، از جمله نرخ کمیسیون ، نگهداری دارایی های عمومی شفاف بوده است. اما به بهانه محافظت از داده های کاربران ، مقررات پولی نباید به موسسات غیر اقتصادی واگذار شود. محافظت از داده ها و محرمانه بودن اطلاعات بخشی از چارچوب دولت کلان -مالی و نیاز به ادغام با سیستم ضد لندری و افشای ذینفعان است. این در صلاحیت اصلی مؤسسات مالی و قضایی است ، نه صرف فناوری.
تأکید بر این نکته حائز اهمیت است که استفاده از ظرفیت نظارتی گران قیمت مانند وزارت ارتباطات ، وزارت اقتصاد و حتی مبادله اوراق بهادار در سیاست گذاری ، توسعه فناوری و تقویت سیستم عامل های نظارت بر زیست توده رامسر بسیار مهم است. اما مسئولیت تنظیم ، صدور مجوز ، نظارت و مقابله با سوء استفاده های مالی باید منحصراً با رهبری بانک مرکزی با هماهنگی با موسسات امنیتی ، قضایی و مالی باشد. حرکت به سمت یک ساختار متعدد متمرکز فقط منجر به درگیری ، فساد و خطرات سیستماتیک خواهد شد.
در پایان ، لازم است تأکید کنیم که رئیس جمهور محترم نیز در 7 فوریه ، این موسسه را به رئیس جمهور بانک مرکزی صادر کرد ، متولی اختصاصی تنظیم رمز عبور (رامسار) و تنها مجوز ، مقررات ، نظارت و ارتباط دستورالعمل های مورد نیاز. بر این اساس و با توجه به ضرورت تسریع اجرای قانون به مشاغل شرکت کننده و مطابق با تأکید رئیس جمهور بر نامه شماره 2 رئیس جمهور ، مورخ 1/4/11 ، بانک مرکزی اقدامات مربوطه را در دستور کار قرار داده و در ماه های گذشته از همه فعالان مطلع شده است.
طبق مؤلفه های (1) و (1) بندهای (الف) و یادداشت (1) ماده (1) و مفاد مندرج در ماده (1) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، که توسط مجمع مشورتی اسلامی تصویب شده است ، مقررات و اعلامیه اختصاصی مربوط به جمهوری اسلامی ایران.
با توجه به اینکه مشاغل در این زمینه از مبادلات رمزگذاری هیچ مجوز از بانک دریافت نکرده اند. طی چند ماه گذشته ، با اطلاعات عمومی به مشاغل فعال ، ضرورت پیروی از حداقل الزامات بانک در مرحله شناسایی اولیه اعلام شد تا روند فعالیت مشروط آنها تا زمان به دست آوردن مجوزهای حقوقی مربوطه ، افزایش یابد.
طبق اعلام بانک مرکزی ، تا 5 مه امسال با پذیرش الزامات مطلع شده ، تعهد به ارائه اطلاعات و اسناد برای نظارت بر سلامت فعالیت های خود و تکمیل اطلاعات ثبت نام و اطلاعات تجاری ، یک توافق نامه مشروط سه ماهه به دست آورده است و دروازه پرداخت آنها به حالت تعلیق در آمده است.
دکتر مسعود میانه رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران در نامه خود به رئیس جمهور بانک مرکزی تأکید کرد: طبق مؤلفه های 1 و 2 ، و یادداشت 2 و ماده 2 و مقررات مندرج در ماده 2 بانک مرکزی ایران ، بانک مرکزی ، بانک مرکزی ، بانک مرکزی. این منطقه – خواه Jahanva و Cryptons Basic (RAMS) ، همه نهادهای فعال طبیعی و حقوقی هستند و تجارت رمزگذاری (RAMSAR) توسط نظارت بانک مرکزی در نظر گرفته می شود و تأسیس و فعالیت آنها منوط به مجوز از بانک است.
همچنین ، طبق این نامه ، بانک مرکزی دسترسی مستقیم و اول به کلیه داده ها ، آمار ، اطلاعات و اسناد مؤسسات فعال در زمینه رمزگذاری خواهد داشت.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات