استیم بدون شک به پلتفرم اصلی گیمرهای PC تبدیل شده است. این لانچر به لطف دسترسی آسان، تنوع گسترده بازی ها و سایر ویژگی های جذاب، در طول سال ها شهرت منحصر به فردی به دست آورده است. با این حال، در ابتدا، بسیاری در صنعت بازی های ویدیویی به موفقیت Steam اعتقاد نداشتند.
در زمان راه اندازی Steam، ایده دانلود نرم افزار همزمان با بازی با مخالفت های زیادی روبرو شد. حتی این مورد اعتراضات زیادی را به دنبال داشت، اما بعداً به موفقیت بزرگی برای Valve تبدیل شد.
Gabe Newell، بنیانگذار Velo، در مصاحبه ای با PC Gamer گفت که در ابتدا، اکثر مردم در مورد Steam شک داشتند. ایده اصلی زمانی شکل گرفت که Velo در سال 2004 Half-Life 2 را توسعه می داد. آنها بازی را از طریق Steam منتشر کردند، اگرچه Steam در آن زمان تنها نرم افزار مشتری بود و هنوز به یک بازی پلت فرم توزیع تبدیل نشده بود.
گاب خاطرنشان کرد:
منظورم این است که 99 درصد از شرکت هایی که با آنها صحبت کردیم، گفتند: “این هرگز جواب نمی دهد.” “تیم خرده فروشی شما هرگز این اجازه را نمی دهد.”
نرم افزار Steam در ابتدا با انتقادات زیادی مواجه شد زیرا مردم نسخه های فیزیکی بازی ها را ترجیح می دادند و ایده فروشگاه دیجیتال کاملاً جدید بود. با این حال، گیب و تیمش تصمیم گرفتند استیم را به یک پلتفرم توزیع بازی تبدیل کنند و فقط بازی های ولوو را منتشر نکنند.
با این حال، هنگام تماس با شرکت های مختلف برای کمک، تقریباً همه آنها گفتند که این ایده کار نخواهد کرد. 99 درصد از شرکت های مورد بررسی فکر می کردند که این ایده شکست خواهد خورد. اما موفقیت عظیم Half-Life 2 نظرات را تغییر داد و مردم شروع به باور به Steam کردند.
اینگونه بود که بزرگترین پلتفرم پخش بازی های ویدیویی در جهان متولد شد. توجه داشته باشید که Steam امسال موفقیت زیادی کسب کرده است و به لطف بازی هایی مانند Black Myth: Recorded Wukong و دیگر عناوین محبوب، رکورد 37 میلیون کاربر همزمان را شکست.