به گزارش خبرنگار اقتصادی ICTNN، مشخص نیست سابقه ارسال پیامک های تبلیغاتی به کجا و چه زمانی برمی گردد، اما پس از اینکه حجم این پیامک ها از حدود 6 سال پیش به شکلی مناسب جمع آوری شد، اکنون نزدیک به چندین ماه است که علاوه بر تعداد زیاد، حجم این پیامک ها به شکل مناسبی جمع آوری شده است. پیامک ها، تماس های ناخوشایند ضبط شده با صدای ناخوشایند، هر روز و هر ساعت مشترکان را بمباران می کنند و هر روز به شیوه های جدیدی کاربران را آزار می دهند.
خلاص شدن از شر این پیامک ها کار ساده ای نیست. کاربران حتی با مسدود کردن شماره ها یا خاموش کردن پیام های متنی قادر به انجام هیچ کاری نبوده اند. راهکار وزارت ارتباطات برای مقابله با این موضوع ثبت پیامک یا شماره تماس در سامانه 195 بوده که تماس های دریافتی روزانه نشان می دهد که این راهکار چندان جوابگو نبوده است.
چنین پیامک هایی که در ابتدا رسمی بودند، اغلب توسط گیرنده بدون خوانده شدن حذف می شدند. به همین دلیل فرستنده ها خلاقیت دیگری از خود نشان دادند که باعث افزایش این دلخوری شد. نوشتن پیامک هایی که به تازگی برای تلفن همراه ارسال می شود، کنجکاوی مخاطب را برای باز کردن آن برمی انگیزد: «سلام، خوبی؟ چه خبر، پیش کی می روی؟
روشی جدید برای اجبار تبلیغات
اولین مرحله برخورد با این پیامک های تبلیغاتی مزاحم تقریباً از 6 سال پیش به صورت جدی آغاز شد و کد دستوری 800 ستاره مربع (#800*) راهی برای کاهش تعداد پیامک های کاربران بود. البته آن روش هیچ گاه تعداد پیامک های تبلیغاتی را به صفر نرساند و در واقع مخاطبانی که برای سیم کارت و تلفن همراه خود پول پرداخت کرده اند، کنترلی بر این موضوع نداشته اند و هر آژانس تبلیغاتی با وارد شدن به حریم خصوصی افراد، کار خود را پیش می برد. به همین ترتیب نیز می گیرد
در آن زمان بیش از 70 هزار سیم کارتی که پیامک های مزاحم ارسال می کردند مسدود شدند، اما همیشه راه های جدیدی برای آزار کاربران و فشار دادن تبلیغات وجود دارد و تا زمانی که راهی برای مقابله با آن پیدا نکنند، این خود کاربر است که آسیب می بیند و آنها حریم خصوصی به طور جدی به خطر افتاده است. خسارت وارد شده است.
راه جدید برای تبلیغات، تماس های آزاردهنده ضبط شده از چندین شماره است. با مسدود کردن هر شماره یا گزارش آن به سامانه 195، شماره دیگری جایگزین می شود و مزاحمت از سر گرفته می شود. تبلیغات تصادفی به همین جا ختم نمی شود، فقط یک موضوع را در چندین سایت جستجو کنید و در مدت زمان کوتاهی پیامی با محتوای مورد نیاز برای شما ارسال می شود. البته این پایان ماجرا نیست و در روزهای آینده موضوعات بی ربط دیگری به شماره شما ارسال خواهد شد و این دور باطل پایان نخواهد یافت.
ممنوع شد، اما ادامه دارد
حدود یک ماه پیش مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ارائه خدمات محتوای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی را ممنوع کرد، اما سازوکار این ممنوعیت چیست؟ چرا با وجود ممنوعیت این تماس ها همچنان ادامه دارد؟
در این مصوبه ذکر شده است که دارندگان مجوز موظفند سامانه تشخیص تماس های محتوای صوتی ارزش افزوده، تبلیغات مزاحم و ناخواسته را بر اساس قوانین ابلاغی سازمان راه اندازی و از ورود این گونه تماس ها به شبکه خود جلوگیری کنند. آیا این اتفاق به صورت عملیاتی افتاده است؟ باید منتظر ماند و دید مصوبات و دستورات صادره در این حوزه برای کاهش آزار و اذیت و نارضایتی مردم چه زمانی به نتیجه می رسد؟
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات