ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا امروز یک تاکسی برقی کاملا خودران جدید را راه اندازی کرد رونمایی کند تسلا روباتاکسی که به طور رسمی با نام Cybercab شناخته می شود، کمتر از 30000 دلار قیمت دارد و در سال 2026 وارد تولید انبوه می شود. این خودرو همچنین برای رانندگی خودران با هزینه های جاری 0.30 دلار در هر مایل، شارژ القایی و روتین خود تمیز شونده بهینه شده است.
تسلا CyberCube
روباتاکسی یک وسیله نقلیه خودران هدفمند است که فرمان یا پدال ندارد، به این معنی که قبل از اینکه بتواند به تولید انبوه برسد، نیاز به تاییدیه نظارتی دارد. طراحی این خودرو کاملاً آینده نگر است، زیرا دارای درهایی است که مانند بال های پروانه باز می شوند و کابین کوچکی که می تواند دو سرنشین را در خود جای دهد. در این خودرو اثری از فرمان، پدال و دنده نیست و ماسک می گوید این خودرو به صورت القایی شارژ می شود.
مفهوم شارژ القایی به این معنی است که تسلا نیازی به تجهیز Robotaxi به پورت NACS ندارد، اما همچنین به این معنی است که پدهای شارژ اختصاصی وجود خواهد داشت و سرعت شارژ احتمالاً مانند شارژ سیمی بسیار کندتر از شارژ سیمی خواهد بود. قابل مقایسه و بی سیم گوشی های هوشمند
Robotaxi همچنین برای خرید در دسترس خواهد بود و آن را ارزانترین خودروی تسلا میسازد. اگرچه به اندازه مدل 2 25000 دلاری ارزان نیست، اما به نظر می رسد که قیمت آن کمتر از 30000 دلار باشد، جدای از این واقعیت که فقط می تواند دو سرنشین را حمل کند.
از آنجایی که Robotaxi بخشی از یک پلتفرم اشتراکگذاری سواری سایبرکاب بزرگتر خواهد بود که دارندگان تسلا میتوانند با خودروهای مدل Y یا مدل 3 خود به اشتراک بگذارند، تسلا مجبور شد راهی برای تمیز کردن آن بین خودروهای خود پیدا کند. این شرکت این شرکت اخیرا حق اختراع خود را برای سیستم خود تمیز شونده اشعه ماوراء بنفش و جاروبرقی دریافت کرده است و این دقیقاً همان چیزی است که هنگام رونمایی از خود نشان داد. به عنوان مثال، در حالی که Robotaxi در حال شارژ است، یک بازوی رباتیک فضای داخلی آن را جاروبرقی می کشد، تمام زباله ها را جارو می کند، سپس صفحه لمسی بزرگ وسط داشبورد را پاک می کند. باید دید که Robotaxi هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهد، زیرا این پتنت همچنین به سیستمی اشاره دارد که بر اساس سنسورهای مختلف و حتی آب و هوا، زمانی که خودرو کثیف یا آلوده است، تشخیص می دهد.
ماسک ادامه می دهد و می افزاید که انتظار می رود خودروهای خودران 10 تا 20 برابر ایمن تر از وسایل نقلیه انسانی باشند و حداقل 0.20 دلار در هر مایل هزینه داشته باشند، در حالی که برای اتوبوس های شهری 1 دلار در هر مایل است.
تسلا قصد دارد سال آینده خودروهای کاملاً خودران را در تگزاس و کالیفرنیا عرضه کند و Cybercab تا سال 2026 تولید شود. اگرچه ماسک می گوید این هدف می تواند تا سال 2027 ادامه یابد.
ایلان ماسک در رویداد نمایشی Cybercube می گوید:این یک معامله بسیار بزرگ است. این وسیله نقلیه جان بسیاری را نجات می دهد و از صدمات جلوگیری می کند.»
ماسک نمونه اولیه Robotaxi را در رویداد “ما، ربات” تسلا در کالیفرنیا با راههای غیر عمومی زیادی برای نمایش آن معرفی کرد. گزارش شده است که تسلا قبل از نمایشگاه، منطقه را نقشهبرداری کرده است، اگرچه این شرکت میگوید برای تقویت ویژگی کمک راننده کاملاً مستقل (FSD) به نقشههای با وضوح بالا متکی نیست.
ماسک در تلاش است تا تسلا را از کسب و کار اصلی خود یعنی ساخت و فروش خودروهای الکتریکی دور کند و به سمت تولید رباتیک و هوش مصنوعی برود. ارزش بازار تسلا تقریباً برابر با ارزش ترکیبی سایر خودروسازان جهانی است. بخش عمده ای از قیمت سهام این شرکت متکی به قول چند ساله ماسک برای حل مشکل خودروهای خودران با ارائه یک خودروی واقعاً انقلابی است که می تواند خود را به هر کجا که می خواهد براند.
باید دید که آیا Robotaxi تسلا کار سخت را انجام خواهد داد یا خیر. ماسک به خاطر ارائه ایدههای نوآورانه شهرت دارد، اما کارشناسان AV معمولا رویکرد تسلا به فناوری را زیر سوال میبرند، بهویژه با توجه به فشار تهاجمی این شرکت برای سیستمهای پیشرفته کمک راننده سطح 2 مانند Autopilot و رانندگی کامل (با نظارت) خودران.
این ویژگیها، که مستقل نیستند و راننده را ملزم میکند همیشه هوشیار بماند، میتوانند چشمگیر باشند، اما اشتباهات مهمی نیز مرتکب میشوند. در اوایل سال جاری، یک موتورسوار 28 ساله توسط یک راننده تسلا به اتهام استفاده از FSD کشته شد. تسلا در مواجهه با نظارت فزاینده دولت در مورد ادعاهای استقلال این شرکت، مجبور شده است سیستم های کمک راننده خود را فراخوانی کند.
در طول این رویداد، ماسک ایده خودروهای خودران را به عنوان راهی برای صرفه جویی در زمان معرفی کرد. او گفت:به مدت زمانی که افراد در ماشین می گذرانند و زمانی که می توانند برای خواندن کتاب، تماشای فیلم، انجام کار یا هر چیز دیگری صرف کنند، فکر کنید.»
با این حال، تسلا از شرکتهایی مانند Waymo و Cruise عقب است، که هر دو میلیونها مایل آزمایش جادهای را با وسایل نقلیه خودران خود انجام دادهاند. رباتکسیها قطعاً با مشکلات ناشی از مسدود شدن وسایل نقلیه، ترافیک و حتی جراحات معدود مواجه شدهاند. تنظیمکنندههای ایمنی فدرال به چند شاخص کلیدی نگاه میکنند تا تعیین کنند آیا فناوری که این خودروها را به کار میبرد، ایمن است یا باید فراخوان شود.
نظر شما در مورد ماشین Robotaxis تسلا چیست؟
برای دوستان خود ارسال کنید
منبع: https://toranji.ir/2024/10/11/%D8%AA%D8%B3%D9%84%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D8%A8-tesla-cybercab-%D8%B1%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%8B-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B4%D8%AF-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%B1/
تحریریه ICTNN شبکه خبری