به گزارش خبرنگار اقتصادی ICTNN، محمد احمدی در گفت و گو به مناسبت روز جهانی پست اظهار داشت: پس از اپیدمی کرونا، اتفاقات جدیدی در جهان رخ داد که به یک فرهنگ تبدیل شد و روز به روز توسعه یافت. ارائه خدمات پستی و استفاده از این امکان نیز از همان زمان به یک فرهنگ تبدیل شد.
وی افزود: در شش ماهه اول سال 1403 تردد پستی بیش از 15 درصد رشد داشته که رقم قابل توجهی برای 6 ماهه نخست سال است که البته این افزایش در حوزه بسته های پستی بیش از 20 درصد بوده است. تقریباً 700000 تا 750000 بسته در سراسر کشور توزیع می شود.
فعالیت 6 هزار پستچی در شهرستان ها
احمدی تاکید کرد: پست شبکه ای از فرآیندهای مختلف است، بخشی که در سطح جامعه قابل مشاهده است و معمولاً مربوط به همکاران پرتلاش پستچی است. شرکت ملی پست یک شبکه سراسری است که به مناطق روستایی نیز خدمات رسانی می کند و شش هزار پستچی در شهرها و نزدیک به چهار هزار نفر در روستاها با شرکت ملی پست همکاری می کنند.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: شرکت ملی پست از چند سال پیش این رویکرد را در پیش گرفت تا با استفاده از فناوری و ابزارهای فناورانه در ارائه خدمات پستی این روند را برای مردم آسان کند، با این رویکرد مجموعه ای از خدمات الکترونیکی در این زمینه ارائه شد. مجموعه تشکیل شد
از طریق پیام رسان های بومی از نامه ها مطلع شوید
وی تاکید کرد: امیدواریم شرایط به گونه ای پیش برود که مردم نیازی به پیگیری مرسولات خود در سامانه نداشته باشند. کجا هست و کی موجود میشه؟
مدیرعامل شرکت ملی پست تصریح کرد: انجام این کار و تسریع در استفاده از فناوری های هوشمند بسیار سخت و پرهزینه است و قطعا در اجرای برنامه مدنظرمان با مشکل مواجه خواهیم شد. اما هدف اصلی استفاده از فناوری افزایش سرعت خدمات رسانی و ایجاد فرصت زمانی است تا مشتری زمانی که در محل دریافت مرسوله خود است آمادگی خود را برای دریافت بسته اعلام کند تا توزیع کنندگان پست مراجعه کنند. به او
رویکرد شرکت ملی پست، استفاده حداکثری از فناوری
احمدی خاطرنشان کرد: یکی از فناوری های نوین مورد استفاده در شرکت ملی پست، توزیع مرسوله در صندوق های پستی هوشمند در مسیرهای پرتردد است. این کار از سال گذشته با همکاری شرکت های خصوصی و دانش بنیان آغاز شده و ادامه خواهد داشت. رویکرد استفاده از فناوری در خدمات حمل و نقل به صورت مستمر و دائمی در شرکت ملی پست دنبال می شود و در این راستا زیرساخت نرم افزاری چندلایه در حال شکل گیری است که هم اکنون در پیام رسان «بله» دسترسی برای دریافت خدمات پستی ایجاد شده است و ما ما در حال رایزنی و همکاری با سایر پیام رسان ها هستیم تا یک دستیار پست هوشمند بتواند به مردم خدمت کند.
وی با بیان اینکه سرانه مرسولات پستی در هر کشوری یکی از شاخص های توسعه یافتگی است، گفت: در برخی کشورها این رقم به 500 مرسوله برای هر نفر در سال می رسد اما در کشور ما این رقم حدود 10 مرسوله است. که اصلا قابل دفاع نیست افزایش سرانه مرسولات پستی به این معنی است که موازی کاری نادیده گرفته می شود و از هزینه های جانبی مانند آلودگی و ترافیک نیز جلوگیری می شود.
رونمایی از سامانه خدمات رسانی به مشاغل
احمدی تاکید کرد: واقعیت این است که این یک شاخص تخصصی است، استفاده از خدمات پستی در حوزه نامه و تبلیغات مستقیم باعث افزایش سرانه مرسولات پستی می شود که در کشور ما رایج نیست اما در دنیا پست است. به عنوان یک رسانه موثر و تبلیغاتی شناخته می شود. در کشور ما اینطور نیست. به زودی از سیستم ارائه دهنده خدمات برای مشاغل رونمایی خواهیم کرد تا بتوانند در پلتفرم آن تبلیغ کنند.
وی درباره استفاده از فناوری های نوین در شرکت ملی پست گفت: فرآیندهای پستی به چهار قسمت پذیرش و جمع آوری مرسولات، تحلیل و آماده سازی، اعزام و حمل و توزیع تقسیم می شود. در بخش پذیرش بسته، افراد و مشاغل علاقه مند به انجام این کار در محل خود هستند. برای انجام این کار سال هاست که این امکان فراهم شده است، اکنون ایده پیشخوان های مجازی با استفاده از توانبخشی خصوصی اجرایی شده است و امیدواریم روز به روز در نقاط مختلف کشور گسترش یابد. به ویژه در مناطق روستایی که از طریق کالاهای بومی و محلی می توان اشتغال مولد را تسهیل کرد.
احمدی درباره استفاده از فناوری فرآیند «مسیریابی» افزود: برای این مرحله چندین فناوری مختلف در کشور شکل گرفته و افتتاح شده است. ما آمده ایم تا پیام ها را به بهترین شکل و در بهترین زمان به مردم برسانیم.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات