علیرغم تصمیم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال رای غیرقانونی کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که منجر به سلب امتیاز سیم کارت های بلااستفاده و خطوط تلفن ثابت شد، شرکت مخابرات و همراه اول همچنان به نقض حقوق مشترکین ادامه می دهند. .
به گزارش ICTNN، روز یکشنبه 22 خرداد 1403 حجتالاسلام حکمت علی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری از ممنوعیت محرومیت مردم از سیمکارت و خط تلفن به بهانه عدم استفاده و بلااستفاده بودن تلفن ثابت خبر داد. ، خلاف قانون بوده و قانونگذار هرگز چنین مجوزی به این کمیسیون نداده است.
رئیس دیوان عدالت اداری در این خصوص اعلام کرد: بر اساس رویه وزارت ارتباطات و مخابرات چنانچه به هر دلیلی سیم کارت تلفن همراه یا خط تلفن ثابت برای مدتی استفاده نشود. ، پس از 6 ماه خط تلفن تعویض می شود. امتیاز را پس گرفتند و فروختند و این موضوع به دیوان عدالت اداری کشیده شد.
وی افزود: دیوان عدالت اداری بنا به وظیفه قانونی خود در داخل دانشکده تخصصی و دانشکده عمومی به این موضوع رسیدگی کرده و دلایل آن را از مخابرات، وزارت ارتباطات و کمیسیونی که در این مورد رای داده بودند، اخذ کرده است. با توجه به اینکه ادله ارائه شده منطبق بر قانون نبوده و قانونگذار اختیار سلب امتیاز و اموال مردم را به آنها نداده است، در این خصوص این مصوبه با رأی دیوان عدالت اداری ابطال شد. عدالت.
مظفری گفت: در روند محرومیت از سیم کارت ها و خطوط تلفن بلااستفاده، رضایت مالک برای سلب امتیاز و تحویل سیم کارت به افراد جدید جلب نشد. این در حالی است که این شرکتها فقط میتوانستند هزینه خدمات یا اشتراک سیمکارتهای بلااستفاده و تلفن ثابت را از مشتریان دریافت کنند، اما تحویل آنها به هر دلیل مغایر با مفاد قانونی بوده و از اختیارات مرجع ذیصلاح طفره میروند.
وی افزود: به همین دلیل دیوان عدالت اداری توضیحات مرجع تصویب و کمیسیون تصویب را قانع کننده ندانست و تصمیم به ابطال این رای گرفت.
رئیس دیوان عدالت اداری همچنین از اجرای ماده 13 در رابطه با این مصوبه خبر داد و تاکید کرد: بر این اساس کلیه اقدامات انجام شده بر اساس این مصوبه غیرقانونی است و شرکت مخابرات باید خسارت مردم را بپردازد. که تحت تأثیر این فرمان کند قرار گرفته اند.
وی در خصوص نحوه جبران این خسارات گفت: بر اساس قانون اگر سیم کارتی قابل برگشت باشد، مخابرات باید همان سیم کارت را به مالک اصلی برگرداند و اگر قابل برگشت نباشد و به آن داده شده باشد. شخص دیگری باید با همان سیم کارت تعویض شود یا خط تلفن را به داوطلبان برگردانید.
امروز با گذشت بیش از یک ماه از اعلام این خبر و ابلاغ رای دیوان عدالت اداری، بررسی ها نشان می دهد که مخابرات به این تصمیم توجهی نکرده و همچنان بر رویه غیرقانونی خود و حتی به خطوط تلفن افرادی را که به صورت غیرقانونی امتیاز خود را برداشته اند، مجدداً وصل می کند، او سعی می کند خطوط را مجدداً به مشترکان بفروشد، یعنی با گرفتن هزینه جداگانه، خط تلفن را به آنها می فروشد.
از سوی دیگر، شرکت تلفن همراه اول همچنان به تهدید مشترکانی که از خط خود استفاده نکرده اند و به هر دلیلی بدهکار هستند، علاوه بر اخطار قطع، برداشت امتیاز که غیرقانونی است، ادامه می دهد.
مخابرات نمی تواند به بهانه استفاده نکردن از خطوط تلفن تصاحب کند
«چالش مخابرات در اجرای قانون و اینکه دیوان عدالت برای اجرای آرای خود جز شکایات فردی چه راه حل دیگری دارد» رئیس دیوان عدالت اداری در نشستی خبری با اشاره به این موضوع و پرسش از آن مطرح شد. شنبه آگوست. 13، 1403، حجت الاسلام مظفری پاسخ داد: هر تصمیمی که از دیوان عدالت گرفته شود، موضوعیت دارد. نظر ما به عنوان شکایت شخصی از مصوبه مربوطه وزارت ارتباطات و مخابرات بیان شد.
وی افزود: وظیفه دیوان عدالت در نظارت بر مصوبات بررسی مصوبه و انطباق آن با موازین قانونی است و در صورت انطباق با قانون شکایت را رد و بر صحت مصوبه تاکید می کند. اما اگر مصوبه مخالف قانون یا شرع شناخته شده باشد، البته پس از جلب نظر فقهای شورای نگهبان. در این صورت تاییدیه لغو می شود.
وی با بیان اینکه پس از ابطال مصوبه مراتب را به مراجع قضایی اعلام می کنیم، افزود: در صورت وجود تخلف پس از ابطال مصوبه و ابلاغ به مراجع، افراد به صورت موردی به دیوان عدالت مراجعه کنند. مبنا و اقدام قانونی انجام دهد و بگوید که شرکت مخابرات تاثیری در ابطال سفارش ندارد و یا خط تلفن را ارائه نمی دهد یا خسارت وارده را جبران نمی کند. لذا در این صورت پس از رسیدگی چنانچه معلوم شود بدون توجه به مصوبه ابطال شده اقدام قانونی خواهد شد (مسئول تخلف) از رأی متضرر شده و هم مشمول غرامت و هم به بالا می شود. تا 5 سال انفصال از خدمات دولتی یا محرومیت از حقوق اجتماعی.
وی یادآور شد: وقتی مصوبه لغو می شود، مخابرات موظف است خسارت وارده را جبران کند و در صورت موجود بودن خط، آن را برگرداند و در صورت عدم امکان خط جایگزین بدهد و وزارت مخابرات نمی تواند از آن حمایت کند. تلفن خطوط به بهانه عدم استفاده. بنابراین رأی دادگاه به قوت خود باقی است و هیچ ارگانی حق نقض آن را ندارد. آرای دیوان عدالت دارای ضمانت اجراست و ضمانت اجرای آن در صورتی است که شخص یا سازمانی بر رأی لغو شده اصرار داشته باشد و عملاً به آن توجهی نکند در حالی که به شکایات مرتبط با آن رسیدگی می شود. ضمانت اجرا به صورت موردی در مورد مدیر مقصر است. قابل اجرا است.
حال باید دید با وجود تذکر رئیس دیوان عدالت اداری مبنی بر ضمانت اجرا، تا چه زمانی شرکت مخابرات به بی توجهی به قانون و رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری ادامه خواهد داد. تصمیمات دیوان عدالت اداری در مورد مسئولین مقصر و اینکه نتیجه این پرونده چه خواهد شد.
آنچه مشخص است این است که شرکت های مخابراتی حق ندارند بدون رضایت صاحبان خطوط تلفن را از مالکیت خود سلب کنند و در غیر این صورت باید خسارت را بپردازند نه اینکه برای خطوط تلفن خصوصی مجدداً صورتحساب به صاحبان خود بدهند. در غیر این صورت افراد می توانند از مدیر متخلف شرکت مخابرات به دیوان عدالت اداری شکایت کنند و شکایت آنها در این مرجع رسیدگی و تصمیم گیری خواهد شد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات