Digital Foundry که به دلیل بررسی فنی بازی ها شناخته می شود، اخیرا بسته الحاقی Shadow of the Erdtree را برای بازی Elden Ring بررسی کرده است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
دو سال پس از انتشار Elden Ring، بسته الحاقی Shadow of the Erdtree نتوانست مشکلات فنی و عملکردی بازی اصلی را برطرف کند و استودیو FromSoftware نتوانست به عملکرد فنی مناسب دست یابد.
در کنسول پلی استیشن 5، منطقه جدید بازی، حتی در حالت گرافیکی فریم ریت، که رزولوشن آن بین 1512p تا 2160p است، با افت نرخ فریم زیادی مواجه است. در منطقه اول که Gravesite Plain نام دارد، بازی روی صفحه نمایش با VRR انجام می شود، در اکثر مواقع با نرخ فریم 50. در بقیه مناطق وضعیت بهتر نیست و زیر حد پشتیبانی VRR است. مناطقی مانند Castle Ensis با نرخ فریم 40 اجرا می شوند و VRR دیگر قادر به تصحیح نیست. در نتیجه با از دست دادن تصویر و لرزش تصویر مواجه خواهید شد.
علاوه بر حالت گرافیکی Frame Rate، دو حالت Ray Tracing و Quality برای این افزونه موجود است. حالت کیفیت با کیفیت تصویر پویا 4K پیاده سازی شده و در حالت Ray Tracing این وضوح 1620p است. در حالت Ray Tracing، تنظیمات Ray Tracing Shadows و Ambient Occlusion اعمال می شود. متاسفانه این دو حالت بهینه نیستند. نرخ فریم در این دو حالت به طور کلی بین 30 تا 40 است و VRR نیز کمکی نمی کند. به طور خلاصه می توان گفت که نسخه پلی استیشن 5 بازی Elden Ring پس از گذشت 2 سال از انتشار همچنان مشکلات قابل توجهی دارد و سازنده تلاش زیادی برای رفع آنها نکرده است.
ایکس باکس سری ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5، کنسول سونی به طور متوسط نرخ فریم بالاتری دارد و تفاوت آن بین 5 تا 8 فریم است. اما کارت برنده نسخه Series X پشتیبانی بهتر از VRR است. این فناوری در کنسول مایکروسافت دارای بازه عملکردی گسترده تری است و می تواند تا 40 فریم در ثانیه بر روی بازی تاثیر بگذارد.
البته عملکرد بازی های Xbox Series X در حالت Ray Tracing به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. فریم ریت گاهی به زیر 30 می رسد و در نبردهایی که دوربین مدام بالا و پایین می رود، افت فریم بیشتر اتفاق می افتد. حالت کیفی این کنسول نیز از پلی استیشن 5 پایین تر است. به همین دلیل، ما فقط می توانیم حالت Frame Rate را به دارندگان نسخه Series X بازی توصیه کنیم.
نسخه Xbox Series S در حالت گرافیکی Frame Rate با رزولوشن 1440p پیاده سازی شده که البته در اکثر موارد به 1008p می رسد. نرخ فریم به طور کلی کمتر از سری X است و معمولاً 45 است. بنابراین خطر خارج شدن از محدوده VRR در این نسخه وجود دارد. سری S حالت Ray Tracing ندارد که با توجه به عملکرد این کنسول، عدم وجود این حالت احتمالا تصمیم درستی است. در حالت Quality، بازی با وضوح 1440p و نرخ فریم 30-40 اجرا می شود.
درست مانند نسخه های کنسولی، Elden Ring در رایانه شخصی هنوز از مشکلات فنی زیادی رنج می برد. نرخ فریم همچنان روی 60 قفل است، پشتیبانی از رزولوشن های Ultrawide و فناوری های FSR، DLSS و XeSS نیز وجود ندارد. این نسخه به دلیل گلوگاه CPU دچار افت فریم ناگهانی شده است. این افت ها در تمام کارت های گرافیک و پردازنده ها قابل مشاهده است، اما در سیستم های میان رده بیشتر اتفاق می افتد. همچنین، گاهی اوقات نرخ فریم بازی در یک سیستم رده بالا به صفر می رسد.
به طور کلی، نسخه PC بدترین عملکرد Elden Ring: Shadow of the Erdtree را ارائه می دهد. نسخه های کنسولی این عنوان با پشتیبانی از VRR در اکثر مواقع می توانند نرخ فریم ثابتی داشته باشند. بسته الحاقی Elden Ring بار دیگر ثابت می کند که استودیوی FromSoftware باید به جنبه فنی کار خود توجه بیشتری داشته باشد.