بازی Final Fantasy 7 Rebirth در نیمه اول ماه مارس (پایان فوریه) به صورت انحصاری برای کنسول سونی پلی استیشن 5 منتشر شد. اگرچه یک موفقیت بسیار مهم است، اما بحث های زیادی در مورد نحوه فروش آن از زمان انتشار وجود داشته است. با ما همراه باشید تا نظرات تحلیلگران را در این زمینه بررسی کنیم.
اسکوئر انیکس در مورد آمار فروش این بازی سکوت کرده است، در حالی که چنین رویکردی را در مورد سایر عناوین این سری از خود نشان نداده بود. به عنوان مثال، اسکوئر انیکس اعلام کرد که بازی Final Fantasy 16 بیش از 3 میلیون نسخه در هفته اول انتشار خود فروخت. با نگاهی به گذشته، زمانی که Final Fantasy 7 Ramake به طور انحصاری برای پلی استیشن 4 در آوریل 2020 منتشر شد، در سه روز اول آن بیش از 3.5 میلیون نسخه فروخت. بازی Final Fantasy 15 نیز در اولین روز عرضه خود به فروش 5 میلیون نسخه ای دست یافت که می توان به انتشار این بازی بر روی کنسول های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان اشاره کرد. در نهایت می توان گفت FINAL FANTASY 15 سریع ترین فروش را در تاریخ این مجموعه داشته است.
علاوه بر این، مدتی پیش، دانیل احمد، تحلیلگر نیکو پارتنرز گزارش داد که این بازی در مدت مشابه، نیمی از قسمت اول (FF 7 Remake) را به فروش رساند. همین موضوع نگرانی ها در مورد فروش این بازی را بیش از پیش جدی کرده است. احمد همچنین گفت که فروش Final Fantasy 7 Rebirth حتی قبل از اضافه شدن آن به سرویس اشتراک سونی کمتر از حد انتظار بوده است.
کریستوفر درینگ از Gamesindustry.biz اشاره کرد که Rebirth تقریباً 34 درصد فروش کمتری نسبت به قسمت اول این سه گانه داشته است، اما در همان زمان 6 درصد بیشتر از Final Fantasy 16 در روز انتشار خود فروخته است.
در ژاپن، حتی اگر میزان فروش نسخه دیجیتال مبهم باقی بماند، ارقام فروش نسخه فیزیکی به وضوح مشخص است. تنها بر اساس آمار فروش نسخه فیزیکی، Rebirth دومین بازی بزرگ پلی استیشن 5 در ژاپن با 262656 نسخه و Final Fantasy 16 با فروش 336027 نسخه در رتبه اول قرار گرفت. نسخه فیزیکی Final Fantasy 7 Remake و Final Fantasy 15 در روز اکران خود 702853 و 716649 نسخه در ژاپن فروخته بود.
کریستوفر درینگ معتقد است که بازی Final Fantasy 7 Remake بر روی پلتفرم بزرگتری منتشر شد و البته شرایط قرنطینه کرونا در آن زمان به نوعی به فروش کلی این بازی Rebirth کمک کرد، از سوی دیگر بر روی پلتفرمی منتشر شد که سهم بازار کمتری دارد و شرایط خاصی در حدود بازی های 70 دلاری حاکم است. همه اینها باعث شد که فروش بازی بسیار کمتر از نسخه اول باشد. او همچنین بر این باور است که نام بازی اول بسیار برجسته Ramake بود و در نهایت تصمیم اسکوئر انیکس برای بازسازی Final Fantasy 7 به عنوان یک سه گانه ممکن است به فروش و بازاریابی آن لطمه زده باشد.
Louise Wooldridge، مدیر تحقیقاتی Ampere Analysis، تعداد قابل توجهی از بازیکنان را شناسایی کرده است که البته بازیکنان نسخه ی نمایشی بازی مذکور را شامل می شود، طبق آمار Ampere Analysis، این عنوان در بین بازی های فعال پلی استیشن 5 در ماه مارس رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است. در حالی که بازی Helldivers 2 و عناوین دیگر جایگاه بسیار بهتری کسب کرده بودند.
به گفته منابع موثق در صنعت بازی های ویدیویی، طبیعی است که قسمت دوم یک سه گانه ضعیف ترین باشد. معمولا در چنین شرایطی شرکت سازنده زمان و بودجه بیشتری را صرف نسخه نهایی می کند. Suqare Enix مشخص نکرده است که آیا ساخت قسمت سوم و پایانی سریال تحت تأثیر فروش قسمت دوم قرار خواهد گرفت یا خیر، اما شکی نیست که در حال حاضر در حال تحلیل همان سوالات است.
شاید انتشار این بازی بر روی کامپیوتر (مشابه اتفاقی که برای نسخه اول این سه گانه افتاد) به فروش کلی آن کمک کند. علاوه بر این، عرضه کنسول پلی استیشن 5 پرو می تواند به عاملی برای بهبود فروش این بازی تبدیل شود.