تا پایان سال جاری، گوگل قصد دارد تغییرات عمیقی در دنیای تبلیغات دیجیتال ایجاد کند و به استفاده از کوکی های شخص ثالث در مرورگر وب خود پایان دهد.
کوکیهای شخص ثالث به شرکتها اجازه میدهند تا افراد را در وبسایتها ردیابی کنند تا تبلیغات مرتبط را به آنها نشان دهند. بدون این کوکی ها، شرکت ها اطلاعات کمتری در مورد مخاطبان خود خواهند داشت و توانایی آنها در کسب درآمد از تبلیغات کاهش می یابد.
اختلال در این فناوری تبلیغاتی قدیمی آنچه را که تجربه اینترنت را برای چندین دهه پشتوانه داشته است به چالش می کشد: دسترسی آزاد به وب. کاربران تبلیغات را می بینند و در ازای آن به محتوای رایگان دسترسی دارند. برای وب سایت هایی که به تبلیغات در اینترنت باز متکی هستند، مرگ کوکی ها مدل کسب و کار و معیشت آنها را تهدید می کند.
اما فشار برای پایان دادن به استفاده از کوکی های شخص ثالث نشان دهنده تغییر احساسات مصرف کننده در مورد نیاز به حفظ حریم خصوصی بیشتر است. این به توضیح این موضوع کمک می کند که چرا، علی رغم خطراتی که برای وب سایت هایی که مصرف کنندگان از آنها بازدید می کنند، اعتراض گسترده ای به نفع ذخیره کوکی ها وجود ندارد.
داده های افکار عمومی نشان دهنده نگرانی گسترده در مورد استفاده از داده ها و بی اعتمادی به شرکت هایی است که اطلاعات شخصی را به صورت آنلاین جمع آوری می کنند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات پیو که در اکتبر 2023 منتشر شد، از هر 10 آمریکایی، 4 نفر میگویند که بسیار نگران شرکتهایی هستند که اطلاعات آنها را بدون اطلاع آنها میفروشند، یا افرادی که هویت یا اطلاعات شخصی آنها را به سرقت میبرند تا آنها را بگیرند.
داده ها نشان می دهد که تقریبا 70 درصد از کاربران رسانه های اجتماعی می گویند تنظیمات خود را برای مدیریت حریم خصوصی خود به صورت آنلاین تغییر داده اند و سهم مشابهی از بزرگسالان ایالات متحده می گویند که کوکی ها یا سایر ردیابی های مورد استفاده توسط وب سایت ها را برای محافظت از زندگی خصوصی خود رد یا غیرفعال کرده اند.
بخش کوچکتر اما همچنان قابل توجهی از مردم (49٪) گفتند که استفاده از یک دستگاه، وب سایت یا برنامه را متوقف کردند زیرا نگران نحوه استفاده از اطلاعات شخصی خود بودند و 44٪ گفتند که از مرورگر یا موتور جستجویی استفاده کرده اند که آنچه را مسدود کرده است. اتفاق می افتد. انجام دادند.
در حالی که نگرانی ها در مورد فناوری های استراق سمع همیشه با اجرای قانون مرتبط بوده است، همان تحقیقات نشان داد که نظارت پلیس بر فعالیت های وب کمتر نگران کننده است. این تضاد نشان دهنده تغییر نگرش نسبت به تهدیدات ناشی از انجام بسیاری از وظایف، عادات و فعالیت های رایج آنلاین است.
کارشناسان صنعت تبلیغات اذعان دارند که بازیگران بد از فناوری های رایج ردیابی سوء استفاده کرده اند. اما آنها معتقدند که کاهش ارزش کوکی ها راه حلی نامناسب است. راهحلی که شرکتهای مسئولی را که به این کوکیها متکی هستند، جریمه میکند، نه جمعآوران بیوجدان داده که مفهوم هدفیابی تبلیغات را خراب کردند.
آنتونی کاتسور، مدیر عامل کنسرسیوم آزمایشگاه فناوری IAB، یک گروه تجاری برای صنعت تبلیغات دیجیتال، گفت که یک تجربه وب خصوصیتر آرزوی ارزشمندی است، اما رویکرد فعلی برای خلاص شدن از کوکیهای شخص ثالث عمیقاً ناقص است. مثل تنبیه ماشین برای تصادفی که توسط یک راننده مست ایجاد شده است.
علیرغم برخی مخالفتهای صریح با صنعت تبلیغات دیجیتال، اکوسیستم عظیم و میلیاردها دلاری که به این بخش تزریق میشود، ارزش خود را برای بسیاری از بزرگترین شرکتهای سهامی عام و تبلیغکنندگانی که مشتاق جلب توجه مخاطب هستند، نشان میدهد.
از دیدگاه صنعت، داده های مصرف کننده نشان می دهد که تبلیغات هدفمند موثر است. در غیر این صورت، برندها برای اینکه محصولات خود را در معرض دید مخاطبان خود قرار دهند، هزینه ای پرداخت نمی کنند.
دادههای آزمایشگاه فناوری IAB نشان میدهد که مصرفکنندگان رابطه بین مدل پشتیبانیشده از آگهی و دسترسی به خدمات رایگان در اینترنت را درک میکنند. طبق گزارشی که این گروه در ماه ژانویه منتشر کرد، اکثریت قابل توجهی (80٪) از مصرف کنندگان معتقدند که وب سایت ها و برنامه ها به دلیل تبلیغات رایگان هستند. 91 درصد از مصرفکنندگان اگر مجبور شوند برای وبسایتها و برنامههایی که در حال حاضر استفاده میکنند به صورت رایگان پول پرداخت کنند، واکنش منفی نشان میدهند.
این مطالعه همچنین نشان داد که تقریباً 90٪ از مصرف کنندگان تبلیغات هدفمند را ترجیح می دهند و 87٪ به احتمال زیاد روی تبلیغات محصولاتی که به آنها علاقه دارند یا خریداری می کنند کلیک می کنند.
برخی از کاربران اینترنت ممکن است انتظارات غیر واقعی داشته باشند و خواهان دسترسی نامحدود به رسانه ها بدون پرداخت هزینه اشتراک یا تبلیغات باشند. در همین حال، بسیاری از ناشران خبری و شرکتهای ویدئویی اینترنتی در تلاش هستند تا تعادل مناسبی بین محتوای رایگان، محتوای پولی، دیوارهای پرداخت و تجربههای بدون آگهی پیدا کنند.
طبق گزارشی از Yahoo Finance، همه اینها در طول تکامل صنعت رسانه اتفاق می افتد. قطع ارتباط در حال تسریع است و در عین حال، سودآوری سرویسهای پخش آنلاین ویدیو نامشخص است و ترافیک بسیاری از وبسایتها کاهش یافته است زیرا غولهای فناوری توجه عمومی را به داخل دیوارهای خود تغییر میدهند. در عین حال، هوش مصنوعی تهدیدی برای تغییر نحوه دسترسی افراد به محتوا در اینترنت است. در میان ابهامات زیاد، به نظر می رسد بسیاری از ناشران خوش شانس نیستند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات