رشد و توسعه پیام رسان های داخلی در 2 سال اخیر باعث افزایش استقبال کاربران از آنها شده است، اما امروزه اختلالاتی که هر از چند گاهی رخ می دهد زنگ خطری برای پیام رسان ها است و می تواند نتیجه معکوس از جمله از دست دادن مخاطب داشته باشد.
به گزارش ICTNN، پیام رسان های داخلی قابلیت هایی هستند که برای رفع نیازهای مردم، اطلاع رسانی، تبادل اطلاعات و … ایجاد می شوند. در این راستا چند سالی است که پیامرسانهای ملی در کشور فعالیت میکنند و با حمایت دولت کار میکنند، اما بیشترین استفاده از آنها زمانی رخ داد که پیامرسانهای خارجی در سالهای اخیر فیلتر شدند و شرایط فرصت مناسبی را برای فعالیت ایجاد کرد. . ایجاد پیام رسان داخلی
علاوه بر این وضعیت، حمایت دولت ها از جمله دولت سیزدهم باعث توسعه و رشد پلتفرم های ملی و به دنبال آن افزایش تعداد کاربران شده است، اما نکته قابل توجه این است که کاربران خواستار پیام رسان های با کیفیت هستند و اگر پلتفرم های محلی کیفیت لازم را ندارند، مردم پیام رسان های بومی را مورد خطاب قرار نمی دهند. بنابراین، کاربران حق دارند به پیام رسان های با کیفیت خوب متصل شوند و از خدمات آنها استفاده کنند.
علیرغم تمام تلاش ها برای ارائه بهترین خدمات به پیام رسان های داخلی، اختلالات گاه به گاه می تواند موفقیت های به دست آمده را تضعیف کند. به عنوان مثال در شروع سال جدید یک ایمیل داخلی به مدت دو هفته دچار اختلال شد و امکان ارسال و دریافت پیام وجود نداشت.
اولین اختلال در آخرین روزهای تعطیلات نوروزی رخ داد و پس از ساعت ها اختلال در طرف روابط عمومی رخ داد و توضیح داد که به دلیل مشکلات فنی در سخت افزار شبکه تجهیزات، ارتباطات کاربران مختل و قطع شده است.
در شرایطی که کاربران نباید چنین اتفاقی را تجربه کنند، پیام رسان ایتا اوایل هفته دوباره دچار اختلال شد و کاربران آن ساعتی برای دسترسی به این پیام با مشکل مواجه شدند و این بار مسئولین واکنش در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بودند.
به عنوان مثال، محمد خوانساری – رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران – گفت: چند ساعت پس از رفع اختلال، به دلیل اصلاح فنی توسط تیم ایتا، این پیام رسان برای دقایقی از دسترس خارج شد که قابل قبول نیست. به هر طریقی . وی تاکید کرد: وزارت ارتباطات به طور کامل از بسترهای ملی حمایت می کند، اما متعهد است با تقویت تیم فنی و پایداری خدمات و ایجاد سرویس های جدید پاسخگوی این حمایت های دولتی و اعتماد کاربران باشد.
محمد احسان خرمید، مشاور وزیر و رئیس سازمان مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز این اختلال را غیرقابل قبول دانست و گفت: ایجاد تغییر در اوج وضعیت قابل قبول نیست. بحران ساعات کاری که می توانند در نیمه شب انجام دهند.
به گفته وی، قرار است چندین ماه این پیام رسان ها به زیرساخت پایدار ابری متصل شوند، اما همچنان به تعویق می اندازند که قابل قبول نیست.
البته اختلالات به خدمات پیام رسان ملی محدود نمی شود. در واقع مشکلاتی که گاهی در حوزه های فنی به وجود می آید تنها مختص ایران نیست، بلکه اختلالات فنی مانند قطع خدمات در پیک های بزرگ تری که در سراسر دنیا وجود دارد نیز می تواند رخ دهد. .
به عنوان مثال، در پایان سال 1402، دسترسی هزاران کاربر به فیس بوک و اینستاگرام قطع شد. حدود 50000 گزارش نهایی برای اینستاگرام و 10000 گزارش دیگر برای Facebook Messenger وجود داشت، اما تعداد گزارشها در عرض یک ساعت پس از راهاندازی کاهش یافته بود.
علاوه بر این، برخی از کاربران دریافتند که از حساب های فیس بوک خود خارج شده اند. دیگران اعلانهایی در اینستاگرام دریافت کردند که میگفتند «مشکلی وجود دارد» و فیدهایشان بارگیری نمیشود.
از سوی دیگر پیامرسانی واتساپ اخیراً دچار اختلال گسترده شده و پس از چند ساعت دسترسی به آن در اختیار هزاران کاربر قرار گرفت و به حالت عادی بازگشت.
با این حال، کارشناسان بر این باورند که در شرایطی که پلتفرمهای داخلی به طور فزایندهای در تلاش برای توسعه و تبلیغ خود هستند و کاربران علاقه بیشتری به پیامرسانی داخلی دارند، ظهور حتی یک اختلال کوتاهمدت میتواند نتیجه معکوس داشته باشد. استفاده از پیام رسان های داخلی در کنار استقبال از پیام رسان های خارجی کاهش می یابد، بنابراین انتظار می رود به زیرساخت های پیام رسان توجه بیشتری شود.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات