مجتبی نصیری مدیر عامل اپراتور دوم پست با اشاره به فرهنگ کار تیمی در کشور افزود: در اکوسیستم زیبوم که متکی بر به اشتراک گذاری داده ها و استفاده از بستر مشترک است، تیم مدیریتی حافظ منافع قانونی شرکت هاست. احزاب موجود در اکوسیستم مهمترین موضوع این پدیده است و صرف نظر از جنبه فنی کار، دانش، مهارت و تجربه خاصی برای مدیریت این کار لازم است.
ابوالفضل کیانی بختیاری، معاون رئیس جمهور و مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این خصوص و در پاسخ به این سوال که آیا فرهنگ «رفاقت» در کنار «رقابت» در بین بنگاههای اقتصادی کشور به اندازهای نهادینه شده است که به اکوسیستمها بپیوندند و به دست آورند. چیزها؟ او گفت: «تغییر وضعیت موجود از مدلهای کسبوکار خطی به مدلهای کسبوکار پلت فرم یک گزینه نیست. این یک توسعه استراتژیک است. پلتفرم لجستیک اکوسیستم زیبوم با هدف تغییر وضعیت کسب و کارهای لجستیکی از مدل خطی به مدل پلت فرم و فعالیت یکپارچه ارائه دهندگان خدمات لجستیکی کشور رونمایی شده است. مدلهای پلتفرم که اغلب به عنوان جهش بعدی در صنایع تولیدی و خدماتی ذکر میشوند، اکوسیستمی ایجاد میکنند که ارزش مشترک را ارتقا میدهد و عامل تعیینکننده موفقیت یا شکست این کسبوکارها میزان اعتمادی است که آنها از سایر ذینفعان در شبکه دارند. به خصوص مشتریان جذب می شوند.
وی افزود: سازمان مدیریت صنعتی نیز از قابلیت های این بستر در حوزه خدمات آموزشی و رفع نیازهای صنعتی کارشناسان و دانشگاهیان بهره مند خواهد شد.
رقیب خوب، رقابت خوب و رشد و تعالی سازمان
وی با اشاره به اینکه هلدینگ فاخر و شرکت تیپاکس جزو برندهای ملی و فراملی کشور هستند، گفت: و بر اساس استانداردهای مشخص به اکوسیستم بپیوندید.
در همین راستا، حمیدرضا محمودی، مدیرعامل شرکت «کلیک سریع» با تاکید بر اینکه «رسانه» یکی از مؤثرترین ابزارها در ایجاد زیرساخت های فرهنگی و یکی از مهم ترین و مؤثرترین مؤلفه ها در اکوسیستم های کسب و کار است، گفت: «بررسی اکوسیستمهای بالغ در حوزههای توسعه یافته جهانی نشان میدهد که مشارکت مؤثر رسانهای و ایفای نقش در این محیط تأثیر بسزایی در پویایی و موفقیت سایر مولفهها دارد.
Padreau، مدیر عامل Padreau، به این سوال پاسخ داد که چگونه پیوستن بازیگران مختلف لجستیک به یک اکوسیستم و فعالیت یکپارچه آنها می تواند منجر به ایجاد ارزش و در این فرآیند، چگونگی ایجاد دوستی در کنار رقابت شود. آیا او فرهنگ سازی کرد؟ وی افزود: پلتفرمها علاوه بر تجمیع عرضه و تقاضا، یک کارکرد ذاتی نیز دارند و آن فرهنگسازی در محدوده خدمات ارائهشده در آن پلتفرم است تا ارتباط بین اجزای پلتفرم در یک برد تعریف شود. او گفت: به شیوه ای برنده. کرد.
کاهش هزینه های لجستیک و رضایت مشتری
وی استفاده از ظرفیت های بالفعل و بالقوه و جلوگیری از تکراری، تکراری و در نتیجه کاهش زمان اجرای پروژه و سود مناسب را مهمترین دستاورد این همکاری، تعامل و اشتراک منابع دانست و افزود: رقیب خوب و خوب و سازنده. رقابت باعث رشد و تعالی سازمان می شود و با فعالیت در یک اکوسیستم، اعضا می توانند از طریق رقابت منصفانه یکدیگر را توسعه دهند و از هدر رفتن سرمایه جلوگیری کنند.
ما باید تعامل را تمرین کنیم
یونس مظلومی مدیرعامل بیمه تعاون با تاکید بر اینکه این میانبرها به عنوان خروجی تحول دیجیتالی صنعت بیمه اکنون در حال ارائه خدمات بیمه ای به فعالان صنعت لجستیک است، خاطرنشان کرد: ما فرآیندی در چارچوب اکوسیستم زیبوم هستیم. که بر اساس آن می توان برای فعالان اکوسیستم در حوزه بیمه ارزش افزوده ایجاد کرد. .
ایجاد اکوسیستم در بازاریابی، برندسازی و رفاقت
ابراهیم درستی، مدیر لجستیک «باسلم بازار اینترنتی» با اشاره به اینکه قرار است بستر لجستیکی اکوسیستم زیبوم بستر مناسبی برای فعالیت و تعامل همه فعالان اکوسیستم لجستیک کشور ایجاد کند، گفت: ارائه یکپارچه و یکپارچه. خدمات استاندارد به مشتریان، توسعه و تسهیل تعاملات تجاری و بهبود دسترسی مشتریان به کالاها و خدمات مورد نیاز، با مناسب ترین کیفیت، زمان و قیمت.
مهرداد مهربد، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره ترابر ماهان (محکس) نیز در خصوص اینکه پلتفرم لجستیکی اکوسیستم تا چه حد می تواند در ایجاد تعامل بین ارائه دهندگان خدمات لجستیک موفق باشد، گفت: به نظر من این پلتفرم اگر راه حلی برای کاهش مشکلات ساختاری حوزه لجستیک نیاز به تأمل بیشتری دارد؛ زیرا همه ما به عنوان بازیگران این حوزه هنوز تعاملات زیادی از جمله تعامل رقبا با یکدیگر در یک اکوسیستم منسجم را تمرین نکرده ایم.مهربد در بیان راهکار حل این مشکل مشکل، افزود: معتقدم ابتدا باید در ابعاد کوچک و کنترل شده وارد این سامانه شد و با ایجاد زیرساخت های فرهنگی لازم به تدریج آن را توسعه داد.
رویارویی اجتناب ناپذیر در نقطه شروع
درست است، در پاسخ به این سوال که آیا پلتفرم لجستیک زیبوم اکوسیستم در حال حاضر تمامی خدمات لجستیکی مورد نیاز فعالان تجارت الکترونیک را ارائه می دهد؟ وی گفت: در حالی که خدماتی که هلدینگ فاخر به عنوان توسعهدهنده اکوسیستم در رابطه با این پلتفرم معرفی کرده است، ممکن است در حال حاضر همه نیازهای ما را پوشش ندهد، اما اکثر نیازها اعم از بین شهری، حملونقل بین شهری، انبارداری، سامانهها. Locker و … در این پلتفرم ارائه می شود و مهمتر از آن می توان تمامی سرویس های مورد نیاز را روی این پلتفرم سوار کرد. با مدیریت صحیح قطعا نیازهای دیگر نیز برآورده خواهد شد و این مزیتی برای تمامی فعالان تجارت الکترونیک خواهد بود.
توسعه فرآیند ایجاد ارزش افزوده بیمه ای در چارچوب زبوم
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات