وی درباره سامانه معاملات دولتی نیز تصریح کرد: سامانه معاملات دولتی اعم از مزایده، خرید، فروش، مناقصه و خرید خرد باید الکترونیکی باشد و تا پایان برنامه ششم توسعه تکمیل شود. زیرساخت های فنی برای این موضوع بسیار خوب است. البته نقاط ضعفی هم دارد اما با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک در یک سال گذشته به خوبی بسیج شده و رشد کرده است.
وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی نیز قوانین متناقض زیادی در این زمینه دارد; به عنوان مثال در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سامانه جامع تجارت ایجاد شده و دو سال بعد در قانون خدمات گمرکی سامانه پنجره ای برای واحدهای تجاری فرامرزی ایجاد کرده اند که این یک چالش است. . حدود 500 سرویس بالای 75 درصد الکترونیکی هستند و در این میان دستگاه هایی هستند که درصد خدمات الکترونیکی آنها زیر میانگین 40 درصد است.
نیاز به یک فرمان واحد برای توسعه دولت الکترونیک
باقری اصل گفت: بر اساس اعلام وزیر صمت، تنها با تبادل اطلاعات مربوط به فروش و فروش و مالیات های نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان، شناسایی مالیاتی انجام شده که یکی از خبرهای خوش شفافیت مالیاتی است. نظام سلامت که پروژه های زیادی دارد و یکی از چهار طرح مهم آن سنجش صلاحیت است که به همپوشانی دفترچه ها می پردازد.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: اکنون باید نهادی قدرتمند داشته باشیم که با یک فرمان بتواند در برابر مجلس و مراجع بالادستی برای توسعه دولت الکترونیک پاسخگو باشد.
باقری اصل درباره پنجره واحد دولت الکترونیک نیز گفت: پنجره واحد به این معناست که همه خدمات به صورت الکترونیکی انجام شود. به عنوان مثال برخی خدمات بانکی، بورس و سامانه الکترونیک قضایی ارائه می شود و دیگر نیازی به کاغذ نداریم.
وی گفت: ابزار و زیرساخت هایی که برای کار الکترونیک داریم کافی است. البته این زیرساخت باید برای آینده توسعه یابد.
رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ICTNN افزود: یکی از دلایل کندی روند خدمات الکترونیک تضاد منافع است. بازنشستگانی که دفاتر و دستگاههای خدماتی راهاندازی میکنند، بهجای ایجاد یک پنجره واحد، پیشخوانهای فیزیکی را جدا از سایر پیشخوانها میسازند.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: زیرساخت بسیاری از خدمات تبادل داده است، این اوراقی که مردم حمل می کنند حامل داده هایی هستند که دستگاه ها باید به نمایندگی از مردم مبادله کنند. در حال حاضر بیش از 1300 سرویس الکترونیکی وجود دارد و نزدیک به 4 میلیارد تراکنش حاصل چندین سال مرکز ملی تبادل اطلاعات بوده است.
باقری اصل افزود: در حوزه خدمات الکترونیک کمبودهایی وجود دارد. دو مدل در دنیا آزمایش شده است. یعنی کشورهایی داریم که نهاد قدرتمندی دارند و کشورهایی را داریم که خدمات در آنها توزیع می شود. اگر نهاد قوی وجود نداشته باشد، باز هم باید منتظر ماند تا فرآیندهای کاغذی را دنبال کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه خدمات باید شرایط به گونه ای باشد که مردم را دنبال کنیم تا به آنها خدمت کنیم و این یعنی دولت هوشمندی که فاز اول آن در دهه فجر توسط وزارت ارتباطات تشکیل شد تا یکپارچه شود. سامانه هویتی ما می توانیم با همکاری سازمان اداری و استخدامی روند ۷۰۰ خدمت ضروری را بهبود بخشیم.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
وی افزود: میزان تراکنش ها تا آبان ماه سال جاری معادل 99 بوده یعنی روند دو برابری داریم اما این کافی نیست زیرا هنوز بسیاری از استعلام ها الکترونیکی نشده است. در جاهایی که رؤسای دستگاه ها همراهی می کردند اتفاقات خوبی افتاده است، مثلاً ثبت استعلام هویت کاملاً الکترونیکی شده است، اما برخی دستگاه ها هستند که در تبادل اطلاعات همراهی نمی کنند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری