با توجه به گسترش محبوبیت و استفاده از شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، مزاحمت های تلفنی با انواع گوشی ها، رایانه ها و … گسترش یافته است. و همواره در خور توجه و انعکاس شهروندان باشد.
به گزارش ICTNN، طبق ماده 641 بند تعزیرات قانون مجازات اسلامی مزاحمت تلفنی علاوه بر اعمال مقررات خاص شرکت مخابرات، حبس از یک تا شش ماه را در پی خواهد داشت. بر اساس قانون اصلاح تبصره 2 ماده 12 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب 1350 هر کس وسیله مخابراتی را به قصد ایجاد مزاحمت برای دیگران در اختیار خود قرار دهد و یا عمداً و از روی سوء ارتباط دیگران را مختل کند. اولین بار پس از کشف ارتباط تلفنی وی به مدت یک هفته با اخطار کتبی، قطع و تمدید هزینه های اضافی را به همراه خواهد داشت.
برای بار دوم پس از کشف، ارتباط تلفنی وی به مدت سه ماه با اخطار قطع و تمدید کتبی، مستلزم درخواست مشترک و پرداخت هزینه های مربوطه خواهد بود و برای بار سوم، شرکت ارتباط تلفنی وی را برای همیشه قطع و نسبت به وصول اقدام می کند. قرارهای تلفنی پس از تسویه حساب، ودیعه مربوط به مشترک را برمی گرداند.
چگونه از شر تماس های تلفنی مزاحم خلاص شویم؟
اگر شخصی با تلفن ثابت خط دیگری را به هم بزند و یا در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتس اپ، تلگرام و … مزاحمت ایجاد کند و آسایش و آرامش او را بر هم بزند، مرتکب جرم مزاحمت تلفنی می شود. تماس و پیامک و استفاده از تلفن همراه منشأ قانونی ندارد و صحت ندارد اما هرکس با هر وسیله مخابراتی به آسایش دیگران آسیب برساند مرتکب جرم شده است.
سعید دانش خواه – وکیل پایه یک دادگستری – در این زمینه می گوید: مزاحمت تلفنی زمانی انجام می شود که فردی از وسایل مخابراتی استفاده کند و به قصد ایجاد مزاحمت برای طرف مقابل، پیامک ارسال کند یا در حال تماس باشد. ضمناً توهین به دیگران و همچنین تهدید به قتل و جراحت شخص و ناموس در زمینه مزاحمت تلفنی جرم تلقی و قابل مجازات است. بنابراین اگر شخصی تهدید به قتل یا توهین به دیگری کند، هم به جرم مزاحمت تلفنی محکوم میشود و هم طبق مقررات قانون مجازات اسلامی، تهدید به اعدام فقط مجازات سنگینتری دارد.
برقراری تماس های متوالی یا متناوب مکرر، برقراری تماس در ساعت های نامتعارف بدون رد و بدل کردن کلمات مانند سوت زدن، ایجاد صداهای وحشتناک و غیره، سلب آسایش و آرامش دیگران، توهین و توهین به هر نحوی به قتل یا ضرر شخصی، ناموسی و مالی. تهدید به افشای اسرار شخصی یا خانوادگی شخص یا بستگان و خانواده وی، ارسال پیام صوتی و تصویری با محتوای عکس و تصاویر سخیف و مبتذل از مصادیق مزاحمت تلفنی است که مرتکب آن مزاحم تلقی می شود. .
مراحل شکایت چیست؟
اگر فردی بخواهد به دلیل ارتکاب جرم مزاحمت تلفنی مجازات شود باید به مراجع قضایی شکایت کند. در صورتی که فردی بخواهد تحریم های اداری اعمال کند، حسب مورد به شرکت های مخابرات و همراه اول، ایرانسل و رایتل و با طرح شکایت به مراجع قضایی وفق ماده 641 ق.م.ا. ، حبس و شلاق برای مرتکب در نظر گرفته می شود ولی با پیگیری از طریق مخابرات و شرکت های مذکور صرفاً اقداماتی از قبیل قطع موقت یا دائم شماره تلفن انجام می شود.
در این روش فردی که مورد آزار و اذیت تلفنی قرار گرفته است با مراجعه به مخابرات و شرکت های همراه اول ایرانسل و رایتل حسب مورد و با توجه به اینکه شماره تلفنی که مزاحمت با آن ایجاد شده است شکایت خود را ارائه می کند. و بدون ارجاع به مراجع قضایی یا ضابطان رسیدگی و در نهایت مقررات اعمال خواهد شد.
اما این مشکل تنها آزار مردم نیست بلکه مراکز دولتی مانند اورژانس و آتش نشانی نیز دچار این مشکل شده اند و گاه باعث اختلال در عملکرد آنها شده است. مشکل مزاحمان تلفنی مشکل جدیدی برای اورژانس نیست. مسئولان فعلی و سابق این سازمان بارها در این زمینه گلایه هایی را مطرح کرده و آماری را در این زمینه ارائه کرده اند که نه تنها قابل توجه است بلکه در برخی موارد عجیب نیز هست; اختلالاتی که نه تنها مانع از اعزام اضطراری می شود، بلکه در رساندن کمک ها به کسانی که واقعاً به آن نیاز دارند نیز اختلال ایجاد می کند و گاهی اوقات افرادی را که واقعاً به کمک نیاز دارند، منتظر می ماند که این یعنی بازی با جان دیگران.
البته همه افراد به قصد ایجاد مزاحمت با اورژانس تماس نمی گیرند و برخی از تماس گیرندگانی که مزاحم محسوب می شوند، افراد مسن، کودکان و امثال آن تنها هستند. با این حال، بسیاری از تماسگیرندگان 911 بزرگسالان جوانی هستند که برای سرگرمی با 911 تماس میگیرند، و برخی از آن افراد همیشگی هستند.
اما آمار ارائه شده توسط مدیران اورژانس حاکی از آن است که با گذشت زمان میزان مزاحمت های تلفنی برای این سازمان کاهش چشمگیری نداشته و همچنان برای اورژانس مشکل ساز است، به طوری که در شهریور 1400 اعلام شد که حدود 10 تا 20 درصد تماس ها معمولاً مزاحمت تلفنی است، در حالی که در اسفند سال گذشته گفته می شد بین 10 تا 20 درصد یعنی 700 تا 1200 مورد مزاحمت تلفنی در اورژانس تهران داشته ایم.
نکته قابل توجه این است که آمار مزاحمت های تلفنی تنها مختص شهر تهران نیست و سایر شهرهای کشور نیز با این مشکل برای نیروهای امدادی مواجه هستند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات