سونی بار دیگر تأیید کرد که به انتشار بازیهای شخص اول خود برای پلتفرم رایانه شخصی ادامه میدهد زیرا درآمد زیادی برای این شرکت به همراه دارد.
بازی The Last of Us Part 1 بر روی کامپیوتر از مشکلات عدیده ای رنج می برد و استودیوی Naughty Dog همچنان در تلاش برای رفع ایرادات و باگ های این کتاب است. با این حال، به نظر می رسد استراتژی کلی سونی برای آوردن بیشتر بازی های شخص اول خود به رایانه شخصی بدون تغییر باقی مانده است.
نشانهای از استراتژی سونی برای بازیهای رایانه شخصی از گزارش مالی این شرکت در سال 2022، بهویژه در دسته «سایر» از بخش اطلاعات تکمیلی در بخش خدمات بازی و شبکه پدیدار شد. این سند بخش «دیگر» را بهعنوان «درآمد حاصل از دستگاههای جانبی از جمله PlayStationVR و درآمد حاصل از فروش عناوین انحصاری در پلتفرمهایی غیر از کنسولهای پلیاستیشن» تعریف میکند و از این نظر این اعداد در دو تمرین آخر بسیار معقول هستند.
سونی در سال مالی 2021 عملکرد زیر را ثبت کرد:
- درآمد سه ماهه اول مالی 2021: 385.8 میلیون دلار
- درآمد سه ماهه دوم مالی 2021: 303.2 میلیون دلار
- درآمد سه ماهه سوم مالی 2021: 347.2 میلیون دلار
- درآمد سه ماهه چهارم مالی 2021: 379.1 میلیون دلار
با این حال، درآمد سونی برای سال مالی 2022 متفاوت بود و در مقایسه با سال 2021 تقریباً دو برابر درآمد داشت.
- درآمد سه ماهه اول مالی 2022: 443.6 میلیون دلار
- درآمد سه ماهه دوم مالی 2022: 399.8 میلیون دلار
- درآمد سه ماهه سوم مالی 2022: 601.7 میلیون دلار
- درآمد سه ماهه چهارم مالی 2022: 1.048 میلیارد دلار
نمی توان دقیقاً گفت که چقدر از این افزایش درآمد سونی در سال 2022 را می توان مستقیماً به فروش بازی های رایانه شخصی این شرکت نسبت داد. بخش لوازم جانبی حوزههای زیادی از جمله کنترلرها و هدست PSVR 2 را پوشش میدهد که در اواسط سه ماهه چهارم سونی عرضه شد. اینکه آیا این یک موفقیت تجاری بود یا نه، هنوز قابل بحث است، اما حتی در پایین ترین حد برآوردها، بخش بزرگی از تغییر بود.
اما در حالی که نمی توان بازی های رایانه های شخصی سونی را به طور خاص مشخص کرد، شکی نیست که سال 2022 سال بزرگی برای سونی در بخش رایانه شخصی بوده است. Marvel’s Spider-Man Remastered، Sackboy: A Big Adventure، Marvel’s Spider-Man: Miles Morales Returnal و The Last of Us Part 1 از جمله بازی هایی هستند که در سال مالی 2022 برای PC منتشر شده اند. اگرچه بازی God of War در ژانویه منتشر می شود. 2022، یکی از عناوین منتشر شده در سال مالی 2021 سونی محسوب می شود.
سال مالی سونی از 1 آوریل تا 31 مارس ادامه دارد که افزایش درآمد سه ماهه سوم را توضیح می دهد. سه ماهه تعطیلات (از اول اکتبر تا 31 دسامبر) گاهی اوقات به عنوان “سه ماهه طلایی” نامیده می شود که هزینه های مصرف کننده به طور اجتناب ناپذیر افزایش می یابد. اما جالب است بدانید که رشد درآمد سونی در دو سال گذشته چگونه به سه ماهه چهارم (اول ژانویه تا 31 مارس) سرایت کرده است. رشد درآمد در سال مالی 2021 به اندازه سال مالی 2022 نبود، اما هدست PSVR2 نیز در آن سال عرضه نشد. همچنین به نظر می رسد که انتشار God of War بر روی رایانه شخصی درآمد فصلی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
البته این تنها بخش کوچکی از کل درآمد بازی سونی است. به عنوان مثال، درآمد کنسولهای پلیاستیشن 4 و 5 روی هم از 8.2 میلیارد دلار و درآمد نرمافزارهای بازی (شامل محتوای الحاقی مانند ارز درون بازی و DLC) از 12.6 میلیارد دلار فراتر رفت. سونی در متن سخنرانی درآمد اخیر خود اعلام کرد که هدفش ادامه ساخت IP های جدید، ادامه عرضه عناوین پلی استیشن برای رایانه های شخصی و تقویت توسعه خدمات زنده است.