برخی از کاربران که در انتظار رفع مشکلات مربوط به تغییر ساعت دستگاه های الکترونیکی خود پس از تعطیلات نوروزی بودند، اخیراً گزارش داده اند که همچنان در استفاده از اپلیکیشن های کاربردی از جمله نرم افزار بانکی خود در تنظیم دستی ساعت با چالش مواجه هستند.
به گزارش ICTNN، اگرچه سال گذشته اعلام شده بود که ساعتها امسال از ابتدای فروردین تغییر نمیکند، اما برخی از کاربران اعلام کردهاند که ساعت تلفنهای همراه، تبلتها و سایر وسایل الکترونیکی آنها مانند گذشته یک ساعت پیشرفته شده است. سال ها.
در پی این اتفاق، رگولاتوری رادیویی بلافاصله در خصوص تغییر ساعت اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد که مکاتبات و پیگیری های لازم با اپراتورهای تلفن همراه نیز از چند ماه قبل انجام شده و تغییرات لازم را در سطح شبکه نیز اعمال کرده اند. . سطح و سیستم های آنها به روز شده است همچنین پیش بینی های لازم در سایر سرویس دهندگان انجام شده و تغییراتی در سرورهای ساعت در داخل کشور انجام شده است و سیستم هایی که از این مراجع برای تنظیم ساعت استفاده کرده اند خدمات الکترونیکی را بدون هر گونه مشکل
همانطور که رگولاتوری رادیویی در اطلاعیه خود توضیح داده است، ابتدا شبکه اپراتورهای دارای سرور جهانی باید بر اساس این سیاست جدید (عدم اعمال ساعت تابستانی) تنظیم شود که پیشبینیهای لازم بر اساس نظارتهای وزارتخانه از قبل انجام شده است. ارتباطات و کلیه تغییرات لازم در سیستم ها و تجهیزات شبکه اپراتورها انجام شده است.
اقدام دیگر مربوط به گوشی کاربر است، به گفته منابع معتبر بین المللی، سازندگان تلفن همراه باید نسخه های به روز شده تلفن همراه خود را منتشر می کردند تا تغییر ساعت تابستانی به صورت خودکار اعمال نشود. اکثر شرکت های سازنده گوشی نیز نسخه های به روز خود را منتشر کرده اند، اما برخی از گوشی های موبایل که تنظیمات آنها توسط سازنده به روز نشده است، با مشکل مواجه شده اند. لذا پیگیری های لازم سایر شرکت های سازنده گوشی که به عدم تغییر DST در ایران توجه لازم را نداشته اند برای رفع این مشکل در حال انجام است. مراکز تماس اپراتورهای تلفن همراه نیز آماده ارائه مشاوره به کاربران خود در زمینه پیکربندی و به روز رسانی هستند.
در حالی که کاربران منتظر حل این مشکل بودند، این مشکل تا بعد از تعطیلات نوروزی ادامه داشت و با پیگیری های اپراتورهای تلفن همراه به این نتیجه رسید که افرادی که همچنان درگیر مشکل هستند برای ادامه تماس های اپراتور با مرکز تماس بگیرند. مشاوره و توضیحاتی که به آنها داده می شود، می توانند ساعت را از طریق تنظیمات گوشی و دستگاه تغییر دهند. اما موضوع به همین جا ختم نمی شود و کاربران همچنان از مشکلات جدید ناشی از تغییر ساعت دستگاه های الکترونیکی خود خبر می دهند. به عنوان مثال کاربری اعلام کرد که با یکی از اپراتورهای تلفن همراه تماس گرفته و آنها اعلام کردند که این مشکل به آنها مربوط نیست و حتی با تنظیم دستی ساعت نیز نمی تواند تراکنش های تلفن بانکی را انجام دهد.
بیشتر بدانید:
قابل توجه کاربرانی که ساعت موبایلشان هنوز رفع نشده است
یکی دیگر از کاربران با اشاره به مشکل می گوید که وقتی ساعت را به صورت دستی عوض می کنید نمی توانید از طریق نرم افزارهای اینترنتی بانکی انجام دهید که این بزرگترین مشکل است. در این رابطه کیوان آقاگرکار – کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات – به ICTNN گفت: مشکل این نوع تلفن همراه این است که چون روی جهان های ساعت تنظیم می شوند، در هنگام وقوع یک علامت چک دارند و به دنبال آن چندین علامت وجود دارد. برخی از برنامه ها با این داستان مطابقت دارند.
وی افزود: امکان تنظیم دستی یکی از قابلیت های هر دستگاهی است، اما در مورد مشکلی که بر عملکرد سایر اپلیکیشن ها تاثیر می گذارد، می توان گفت که دو نوع اپلیکیشن داریم. اپلیکیشن هایی که در قسمت تنظیمات گزینه تغییر ساعت و تطبیق آن با ساعت جدید را دارند یا بسیاری از اپلیکیشن ها این کار را به صورت خودکار انجام می دهند.
وی گفت: این مشکل مشکلی نیست که بتوان گفت فقط مربوط به کشور ماست، بلکه تعدیلی است که باید در دستگاه ها انجام شود. اگر این مشکل برای یک برنامه پیش بیاید، اتفاقا مربوط به توسعه دهندگان آن برنامه است که باید آن را به روز کنند و به نوعی باید روند را پیش ببرند تا بتوانند به صورت دستی این ارتباط و هماهنگی را با ساعت جدید ایجاد کنند. همانطور که گفته شد، برخی از برنامه ها این کار را انجام می دهند، اما برخی نه. از آنجایی که برخی از برنامه ها مانند بانکداری، آموزش و مراقبت های بهداشتی به شبکه متصل هستند، این تنظیمات باید در سطح وسیع تری انجام شوند.
Aggarkar همچنین ادامه داد: “بنابراین، یک مقدار بحث فنی وجود دارد که این اتفاق در یک به روز رسانی برای کاربران رخ دهد. سهامداران می توانند با توجه به پیچیدگی هر سرویس، برنامه و برنامه این کار را انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: اصل این مورد به سرویس دهنده برمی گردد و در واقع هدف یک اپلیکیشن این است که کاربر به پارامترهای آن دسترسی نداشته باشد، بنابراین برنامه نویس باید شرایط را به گونه ای ایجاد کند که به روز شود. با تغییرات یا احتمالاً مشکلاتی که باید با یک به روز رسانی جدید حل شوند. هر چقدر که کاربر به سمت تنظیم پارامترهای غیر مرتبط با او حرکت می کند، می توان گفت که این یک امتیاز منفی برای ارائه دهنده سرویس یا برنامه است.
اما در این خصوص عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – خاطرنشان کرد: پس از تصویب این قانون در اردیبهشت ماه سال گذشته، مکاتبات و هماهنگی های لازم را با مراجع بین المللی انجام دادند. او درباره تغییر ساعت به ICTNN گفت: اگر به مراجعی که زمان را اعلام می کنند نگاه کنید در شهریور ماه در سایت های خود آپدیت کردند که از ابتدای فروردین ساعت در ایران تغییر نمی کند و از ابتدا اگر سایت های مرجع بین المللی را بررسی کنید این کار انجام شده است.
وی افزود: برخی شرکتهای بینالمللی مانند مایکروسافت بهروزرسانی نشده بودند زیرا از منابع جهانی نیز استفاده میکنند. ما مکاتبات لازم را انجام داده ایم که به صورت ایمیل است. در مورد گوشی ها در ثانیه اول تقریبا 90 درصد گوشی ها این تغییر اعمال نشد و ساعت تغییر نکرد اما در بعضی از گوشی ها این اتفاق افتاد و دلیلش هم به خود گوشی برمی گردد. زیرا سال ها به صورت خودکار و با فن آوری موجود در گوشی، بحث تغییر ساعت در آنجا ارائه شد که نیاز به آپدیت نرم افزار خود گوشی برای دادن این مجوز به کاربر دارد. ما این موضوع را زود شروع کردیم و در برخی از گوشی ها مشکل برطرف شد و هماهنگی های لازم انجام شد.
زارع پور ادامه داد: اما این مشکل همچنان در برخی از مدل های گوشی مانند سامسونگ و شیائومی وجود دارد. همکاران من در تعامل با وزارت امنیت و وزارت امور خارجه در حال بررسی این موضوع هستند. حتی برخی از اپلیکیشن ها قرار بود نسخه جدیدی را ارائه کنند که این کار را کردند، اما گزارشی مبنی بر وجود مشکل در خدمات بانکی دریافت نکردیم. گوشیم رو هم به صورت دستی کانفیگ میکنم و اس ام اس بانکی هم ارسال میشه و مشکلی نداره. از روز اول یک نماینده ویژه در این حوزه تعیین کردم تا با تمام خدمات ارائه شده در کشور تعامل داشته باشد تا همه مشکلات را سریع توضیح دهد و حل کند و البته بسیاری از مشکلات حل شد.
تغییر ساعت رسمی در ایران به ابتدای بهار و پاییز اولین بار در سال 1370 به قانون تبدیل شد. تغییر ساعت به مدت دو سال به تعویق افتاد، اما در سال 1385 مجلس قانوناً دولت را مجبور به اجرای تغییر ساعت کرد. نمایندگان در مجلس یازدهم طرحی را تدوین کردند که در آن می خواستند قانون تغییر ساعت را لغو کنند و تغییر ساعت در بهار و پاییز را متوقف کنند. سرانجام اردیبهشت ماه سال گذشته با تصویب مجلس اعلام شد که ساعت رسمی کشور از 1402 تغییر نمی کند، اما با وجود اینکه از قبل اعلام شده بود، با تغییر سال، برخی از کاربران گزارش دادند که ساعت تلفن ها، تبلت ها و دستگاه های الکترونیکی آنها به طور خودکار یک ساعت پیشرفت می کنند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات