معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست گفت: پیش بینی می شود تا 10 روز آینده حجم کار بیشتر شود و حتی ممکن است زمانی که همکاران ما برای توزیع بسته مراجعه می کنند، گیرنده در محل حضور نداشته باشد. آدرس، بنابراین ما برنامه ریزی کرده ایم که بسته ها را برای مدت طولانی تری در پیشخوان های انتظار نگه داریم.
محمد احمدی در گفت وگو با ICTNN، درباره فعالیت پستی در روزهای پایانی سال و در روزهای تعطیل، اظهار کرد: واقعیت این است که از ابتدای اسفندماه حجم فعالیت پست نسبت به روال ماه قبل افزایش یافته است. رویه، در حال حاضر برخی از خدمات ما نزدیک به 50 درصد افزایش رویه و فعالیت بوده است.
وی افزود: اما در اسفندماه طرحی به نام بهار 1402 را طراحی و اجرا کردیم که بر این اساس از بسیج همه نیروها برای انجام فعالیت های اجرایی در زمان مقرر استفاده خواهیم کرد. ما همچنین توانایی استفاده از نیروهای پاره وقت را ایجاد کرده ایم که از قبل برای کمک به فعالیت های معمول در صورت نیاز برنامه ریزی کرده ایم.
احمدی بخشی از مشکلات را ظرفیت های حمل و نقل عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط خاص کشور به ویژه در شهرهای بزرگ، اتفاقاتی که در روزهای پایانی سال رخ می دهد خارج از کنترل ما است، بحث ترافیک شهری همواره به دنبال دارد. جدول زمانی که ما تعریف کرده ایم، از نظر ارسال و جمع آوری با چالش مواجه است، اما در مسیرهای بین شهری چالش حیاتی نداریم زیرا گاهی اوقات از ساعات شبانه استفاده می کنیم.
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست ادامه داد: این مشکل باعث می شود در جمع آوری بسته های شهری با تاخیر یک روزه مواجه شویم. فعالیت های پستی به طور مرتب رصد می شود و اگر در جایی با مشکل مواجه شدیم سعی می کنیم در آنجا ظرفیت های خود را تقویت کنیم و درگاه ارتباطی 193 یک فرصت ارتباطی است که شهروندان عزیز در صورت بروز مشکل در ردیابی پیک های خود می توانند از آن استفاده کنند.
وی بابیان اینکه یک مسیر روتین در سایت وجود دارد که شهروندان می توانند از طریق همکاران مرکز تماس از آن برای کمک و مشاوره استفاده کنند، تصریح کرد: پیش بینی ما این است که طی 10 روز پایانی سال آینده حجم ارسال ها افزایش یابد. مشکلاتی که وجود دارد عدم حضور گیرندگان در آدرس است که منجر به برگشت مجدد بسته ها به دفاتر تحویل می شود.
احمدی ادامه داد: پیشخوان های انتظار خود را فعال کردیم و همچنین در این ایام ساعات پذیرش و توزیع خود را به ساعت 18 و گاهاً 20 افزایش دادیم تا زمان خدمت رسانی به مردم افزایش یابد و فرصت خوبی برای آن هاست. کسانی که در آنها کار می کنند می توانند بعد از ظهر خدمات خود را ارائه دهند. شهروندان توجه داشته باشند زمانی که بسته های خود را ساعت 14 به باجه تحویل می دهند، روز بعد در چرخه تحویل قرار می گیرند.
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با بیان اینکه برخی از مکان ها و مسیرها دارای چالش هایی است که از اختیارات آنها خارج است، گفت: به عنوان مثال در روزهای اخیر حوادثی رخ داد که یک دستگاه کامیون پست در مسیرهایی مانند چابهار به زاهدان و زاهدان تصادف کرد. راننده مجروح شد، اما یک کامیون دیگر بلافاصله برای جایگزینی او اعزام شد. مسائلی مانند این وجود دارد که موضوع کنترل را فراتر از تعهد زمانی برای توزیع می برد. در 10 روز آینده پیش بینی می شود حجم کار افزایش یابد و گیرنده در آدرس نباشد و همکاران ما می توانند بسته ها را توزیع کنند. به این ترتیب از روز شنبه یعنی امروز در نظر داریم مدت زمان نگهداری مرسولات را در باجه های انتظار افزایش دهیم تا در صورت تحویل نشدن مرسوله، شهروندان بتوانند قبل از ساعت 20 به باجه مراجعه کنند تا آن را به صورت حضوری یا دریافت کنند. درخواست تحویل روز بعد که در خانه هستند.
پست در ایام نوروز تعطیل نیست
وی درباره فعالیت اداره پست در ایام نوروز بیان کرد: فقط در روز نوروز کارکنان پست تعطیل هستند و در این روز خاص تعدادی نگهبان خواهیم داشت اما بقیه ایام این روزها کار روال است و اداره پست تعطیل نیست همانطور که می دانید اداره پست در کل سال فقط پنج روز تعطیل است و بقیه روزها تعطیل نیست، اما واقعیت این است که در سال های اخیر اتفاق افتاده است که نامه ها در روزهای 28 و 8 اسفند دریافت می شود. روز سوم و چهارم عید می مانند و با کمک همکاران بسیجی توزیع می کنیم.
احمدی در پایان خاطرنشان کرد: از روز دوم تعطیلات کانترهای نگهبانی فعال و به صورت روتین انجام می شود و در این قسمت همچنین درگاه اینترنتی سامانه رهگیری بسته ها وجود دارد که افراد می توانند از محل اقامت خود مطلع شوند. بسته ها، علاوه بر این، سامانه 193 و مرکز تماس حداقل در حال سرویس دهی فعال خواهند بود و اگر برای فردی اتفاقی بیفتد، پیگیری های لازم انجام خواهد شد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات