مایکروسافت در روند تکمیل خرید 69 میلیارد دلاری Activision Blizzard با موانع مختلفی روبرو شد. این موانع در واقع گروه های تنظیم کننده بازار در سراسر جهان هستند، مانند کمیسیون تجارت فدرال در ایالات متحده، کمیسیون اروپا و سازمان CMA در بریتانیا. گروه های ذکر شده همگی نسبت به تاثیر بازار و رقابت سالم در صورت نهایی شدن این توافق ابراز نگرانی کرده اند.
خانم Rima Alaily، نایب رئیس گروه حقوق رقابت مایکروسافت، گفت که تعداد افرادی که پلی استیشن را به دلیل Call of Duty به مقصد ایکس باکس ترک می کنند بسیار کم است و به توانایی سونی برای رقابت لطمه ای وارد نخواهد کرد.
البته مایکروسافت بارها تاکید کرده است که قصد ندارد Call of Duty را به یک فرنچایز انحصاری تبدیل کند. این شرکت اقدامات قانونی لازم را برای اثبات ادعای خود انجام داد و در این زمینه با شرکت هایی مانند نینتندو و انویدیا قراردادهای ده ساله امضا کرد. معامله مشابهی برای سونی روی میز است، اما شرکت ژاپنی هنوز با آن موافقت نکرده است.
او همچنین اضافه کرد که طبق نظرسنجی مایکروسافت، در صورت انحصاری شدن Call of Duty، تنها 3 درصد از بازیکنان پلی استیشن به ایکس باکس سوئیچ خواهند کرد. به گفته العیلی، این عدد برای رسیدن به قابلیت های پلی استیشن و همچنین سود مایکروسافت بسیار کم است.
همانطور که بارها گفته ایم؛ حذف سری Call of Duty از پلتفرمی بزرگ مانند پلی استیشن منطقی نیست.
یکی از نکات اصلی که سونی بارها به آن اشاره کرده است، توانایی مایکروسافت در انحصار فرنچایز Call of Duty در صورت خرید اکتیویژن بلیزارد است. اما این شرکت مجددا در این خصوص بیانیه ای صادر کرد و اعلام کرد که قصدی برای این کار نداشته و از نظر تجاری انجام این کار منطقی نیست. ریما العیلی، معاون گروه حقوق رقابت مایکروسافت، در مصاحبه با Axios گفت:
انتظار می رود خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت توسط قانونگذاران اتحادیه اروپا تایید شود. گزارش های اخیر ادعا کرده اند که CMA بریتانیا نیز احتمالاً به این معامله چراغ سبز نشان می دهد.