وی خاطرنشان کرد: تعداد خدمات و روش هایی که بر مبنای دولت الکترونیک فعال هستند اکنون از یک هزار خدمت فراتر رفته است.
سیستم های توسعه دولت الکترونیک
«مدیریت زمین» یکی دیگر از پروژه های دولت الکترونیک است. زمانی که یک شهروند نیاز به استعلام زمین دارد، می تواند از سیستم کمک بگیرد. پنجره واحد پرتال پروانه کسب و کار ملی یکی دیگر از طرح های اجرا شده بر پایه دولت الکترونیک است و هر شهروندی که قصد راه اندازی کسب و کار را دارد می تواند به راحتی از طریق این سامانه برای ثبت نام و درخواست اولیه و شفاف اقدام کند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
به گزارش ICTNN، برای اثربخشی دولت الکترونیک نیاز به توسعه سامانه های مختلفی بود که در سال های اخیر اجرایی شده است. سامانه ملی پرتفوی ایرانیان برای ارسال و دریافت اطلاعیه و مکاتبات به صورت الکترونیکی بین دستگاه های اجرایی و مردم، شرکت ها و اشخاص حقوقی می باشد. این مدارک با توجه به کد ملی یا شناسه شرکت ها به پرتفوی آنها ارسال می شود. مدتی است که این ارتباط دو طرفه بوده به طوری که امکان ارسال اسناد به دستگاه های اجرایی برای کاربران فراهم شده و تاکنون 83 دستگاه به این سامانه متصل شده اند.
به گزارش روز یکشنبه ICTNN، حدود هفت سال پیش چیزی به نام «دولت الکترونیک» وجود نداشت. بیشتر کارها به صورت اتوماسیون اداری و حضوری و به روش های سنتی انجام می شد. در سال 1992، مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) به عنوان قلب دولت الکترونیک راه اندازی شد.
معاون دولت الکترونیک تاکید کرد: تعداد دستگاه های ارباب رجوع نیز در این مدت پیشرفت چشمگیری داشته است. آخرین آمار نشان می دهد که در حال حاضر 214 دستگاه به عنوان مشتری دولت الکترونیک فعال هستند. تا پنج سال پیش تنها 26 دستگاه از بستر دولت الکترونیک خدمات دریافت می کردند.
تبادل اطلاعات بین بخشهای دولتی و غیردولتی نیز با راهاندازی گذرگاه خدمات عمومی (PGSB) در مرکز ملی تبادل اطلاعات امکانپذیر شد که هر ساله نزدیک به ۴۰ میلیون تراکنش بین بخش دولتی و غیردولتی مبادله میشود. ماه
ولی زاده یکی از مهم ترین اقداماتی که در حوزه دولت الکترونیک باید انجام شود، موضوع احراز هویت و سامانه یکپارچه ورود به خدمات دولت الکترونیک عنوان کرد. ، پنجره واحد احراز هویت در فضای مجازی (سماوا) هم اکنون پیاده سازی شده و در حال توسعه است. اما افراد برای استفاده از خدمات الکترونیکی مختلف باید احراز هویت و از نام های کاربری و رمزهای عبور مختلف استفاده کنند. ایجاد سامانه یکپارچه ورود به خدمات دولت الکترونیک (SSO) در برنامه های سازمان فناوری اطلاعات ایران است.
پیش از شیوع کرونا، بسیاری از سازمانهای دولتی ممکن است تمایلی به اتصال به دولت الکترونیک نداشته باشند، اما شیوع این ویروس باعث شد دستگاههایی که قصد داشتند در چند سال آینده به دولت الکترونیک بپیوندند، زودتر آن را پیادهسازی کنند.
یکی از مهمترین اتفاقاتی که در حال حاضر در بستر دولت الکترونیک رخ می دهد، حجم تراکنش ها و استعلام های بین دستگاهی است. ولی زاده با تاکید بر اینکه در اوایل سال 95 تعداد تراکنش ها تقریبا صفر بود، گفت: اکنون تعداد تراکنش های بین دستگاه ها از مرز 3 میلیارد و 214 میلیون تراکنش گذشته است.
وی افزود: پس از یک سال آمار به 32 دستگاه رسید، در سال 97، 43 دستگاه، سال بعد 46 دستگاه و در سال 99، 59 دستگاه در بستر دولت الکترونیک خدمات ارائه کردند. بر اساس آخرین آمار، هم اکنون 70 دستگاه به عنوان ارائه دهنده خدمات دولت الکترونیک فعالیت می کنند.
بهنام ولی زاده معاون دولت الکترونیک در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ICTNN درباره آخرین آمار تعداد دستگاه های ارائه دهنده خدمات در دولت الکترونیک گفت: برگردیم به زمانی که تنها 17 دستگاه دولتی فعال بودند. به عنوان ارائه دهندگان خدمات بر اساس دولت الکترونیک.
راه اندازی دروازه خدمات دولتی (GSB) در مرکز ملی تبادل اطلاعات، امکان تبادل خدمات بین دستگاه ها را از طریق یک خط ارتباطی واحد و به عنوان یک وب سرویس فراهم کرد.
تحریریه ICTNN شبکه خبری