بیمه باربری پستی چیست و چقدر هزینه دارد؟
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
بیمه تحت بیمه اجباری وجود دارد که کالاهای تا سقف 800 هزار تومان را با 800 تومان پوشش می دهد، اما بیمه مذکور بسته به ارزش محتویات محموله تا سقف 20 میلیون تومان در نظر گرفته می شود. فعال سازی بیمه مذکور بستگی به شرکت طرف قرارداد دارد، به عنوان مثال افرادی که از صفحه اینستاگرام خرید می کنند باید موظف به بیمه محصول باشند تا در صورت آسیب دیدن کالا از طریق پست شرکت غرامت پرداخت شود. طبق اعلام شرکت ملی پست، به ازای هر میلیون تومان بیمه باید دو هزار تومان پرداخت شود، یعنی سقف بیمه تا 20 میلیون تومان 40 هزار تومان حق بیمه دارد.
به گفته محمود لیایی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرکل شرکت ملی پست، این شرکت دارای سیستم ردیابی است که به مردم امکان ردیابی بسته های خود را می دهد. بر اساس آمار سال گذشته، بیش از 98 درصد از بسته های شرکت پست با موفقیت ارسال شد. توزیع شده، به عبارت دیگر، کمتر از دو درصد توزیع شکست خورد. این تحویل ناموفق بسته ممکن است به دلیل مفقود شدن یا آسیب دیدگی و عدم تحویل نیز اتفاق افتاده باشد که یک مسئله طبیعی است. در بین 250 میلیون محموله پذیرفته شده توسط این شرکت، حدود دو میلیون محموله ناموفق بوده است که عدد زیادی نیست و این عدد چه در ایران و چه در هر کشور توسعه یافته دیگری رایج است و 100 درصد محموله ها هرگز به دست گیرنده نمی رسد.
موضوع این است که اگر مرسوله ای که از طریق اینترنت و اینستاگرام خریداری شده است آسیب ببیند یا گم شود، در صورتی که مرسوله پست شده باشد و فرستنده کالا را بیمه کرده باشد، خسارات وارده به عهده اداره پست است. بنابراین فروشنده محموله باید مطمئن باشد زیرا پست فقط انتقال را انجام می دهد.
به گزارش ICTNN، با افزایش خریدهای اینترنتی، نقش خدمات پستی در زندگی مردم بیش از پیش اهمیت یافته است و از سوی دیگر با گسترش اپیدمی کرونا در ایران، بسیاری از مردم ترجیح می دهند به جستجوی کالا و کالا بپردازند. ابزار مورد نیاز آنها در اینترنت و پس از یافتن فروشگاه مورد نظر، به صورت آنلاین سفارش می دهند و نسبت به قبل تمایل کمتری به مراجعه حضوری به فروشگاه ها و خرید دارند. اما در کنار تمامی موارد ذکر شده مانند اعتماد به فروشگاه انتخابی و تایید اصالت کالا و کالا، نحوه حمل و نقل کالا نیز بسیار حائز اهمیت است.
بنابراین شرکت ملی پست یک عدد را به عنوان بیمه در نظر می گیرد تا در صورت نرسیدن مرسوله به دست گیرنده، غرامت به صاحب مرسوله پرداخت کند. برای مطالبه غرامت، شخص می تواند ارزش محموله را هنگام تحویل در پیشخوان اعلام کند و آن محموله بیمه شود و مبلغ مذکور مبنای ضرر و زیان باشد و این سیستم جبران خسارت نیز داده می شود. .
اما در صورت آسیب دیدن یا مفقود شدن نامه، چه کسی مسئول خسارت است؟ در صورت تحویل بسته پشت باجه پست، پست موظف به پرداخت غرامت آن می باشد. این شرکت نرم افزارهایی را تحت عنوان جهانی می پذیرد که در سراسر کشور برای فروش آنلاین و یا بدون نسخه می باشد. اگر فرستنده نرم افزار پذیرش کامل، وزن و بیمه را وارد کند و همه چیز مشخص باشد، اما در این چرخه لحاظ نشده باشد، اداره پست هیچ مسئولیتی ندارد.
صاحبان کالاهای پستی در صورت بروز مشکل می توانند از بیمه برای دریافت خسارت احتمالی خود استفاده کنند.
در شرایطی که شرکت ملی پست مسئولیت حمل و نقل کالا را بر عهده داشت، خدمات پستی از نامه های کاغذی و صورتحساب به بسته ها و کالاها تبدیل شد و همزمان شرکت های خصوصی نیز وارد حوزه شدند. همچنان گسترده ترین سیستم حمل و نقل را در اختیار دارد و با وجود اینکه مناطقی در کشور وجود دارد که شرکت های خصوصی کالا را به این مناطق تحویل نمی دهند، این شرکت اعلام کرد به دلیل ملی بودن، کالا را به دورافتاده ترین نقاط کشور تحویل خواهد داد. ، شما آن را بر عهده می گیرید و آن را وظیفه خود می دانید.
اما مواردی مانند تاخیر در ارسال، آسیب دیدن کالا، سرقت و حتی مفقود شدن به دلیل افزایش حجم مرسولات پستی، انتقاد و حتی اعتراض به خدمات این شرکت را در پی داشته است، بنابراین این سوال پیش می آید که مردم چگونه می توانند شکایات خود را پیگیری کنند. شرکت ملی پست
تحریریه ICTNN شبکه خبری