سالها پیش ، دیدگاه شهروندان از شبکه های ماهواره ای و تأثیر آنها بر این شبکه ها ، به ویژه در حوزه های سیاسی و فرهنگی ، از جمله نگرانی های تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران مؤسسات مرتبط بود. در آن زمان ، مشخص بود كه رسانه های خارجی در تلاش بودند تا اخبار و رسانه ها را از مرزهای كشور حذف كنند و تا آنجا كه می توانند كنترل افكار عمومی را به دست بگیرند.
براساس تحقیقات ICTNN ، طی یک دهه گذشته ، با نفوذ گسترده شبکه های اجتماعی به زندگی روزمره شهروندان ، نگرانی در مورد خروج اقتدار رسانه ای از کشور بسیار عمیق و گسترده شده است. در این میان ، رسانه های دوگانه رسانه های سنتی رسانه ها با رسانه های جدید ، به ویژه پیام رسان های موبایل ، بر سرنوشت رسانه ها و کانال های خبری مخاطب تأثیر گذاشته است.
سهولت دسترسی و سرعت انتقال اطلاعات مزیتی است که رسانه های مدرن نسبت به انواع سنتی به دست آورده اند ، به طوری که با وجود محدودیت هایی مانند فیلتر ، تمایل قابل توجهی به استفاده از سیستم عامل های جدید برای مشاهده و مشاهده اخبار در بین عموم وجود دارد. از طرف دیگر ، نوع عملکرد رسانه های سنتی مانند Voice of America و آژانس های خبری رسمی در چند سال گذشته بوده است که باعث افزایش تمایل به رقبا شده است. در این ارتباط و در سالهای اخیر ، تحقیقات و نظرسنجی ها انجام شده است که این گزاره را تأیید می کند که مردم بیش از رسانه های سنتی به رسانه های اجتماعی مراجعه می کنند تا رسانه های سنتی.
نتایج نظرسنجی در مرکز افکار دانشجویی ایران (ISPA) نشان می دهد که اخبار سمعی و بصری در سالهای اخیر مخاطبان کمتری داشته است و شهروندان ایرانی در رسانه های اجتماعی از نظر اجتماعی تر شده اند. به منظور نظارت بر افکار عمومی در مورد چگونگی پیگیری اخبار جامعه ، ISPA با مصاحبه تلفنی با جمعیت آماری 5 شهروند بالای 5 سال ، این نظرسنجی را در مقیاس ملی انجام داد.
پرسشنامه ها در مورد چگونگی پیروی از اخبار جامعه روز بیشتر پرسیده شده است؟ در پاسخ به این سؤال ، سمعی و بصری ، 4.9 درصد از فضای مجازی (رسانه های اجتماعی و سایت های خبری) ، 4.3 درصد از شبکه های ماهواره ای ، 2 ٪ از دوستان و آشنایان ، 4.3 ٪ از روزنامه ها و 4.9 درصد. مقایسه این نتایج با یافته های قبلی ISPA نشان می دهد که تعقیب اخبار روز تا روز تا اول سپتامبر ، در مقایسه با 1 مارس ، حدود 4.9 درصد کاهش یافته است. در مقابل ، استفاده از فضای مجازی به عنوان منبع اخبار بیش از 5 ٪ در این دوره افزایش یافته است.
در اواسط اکتبر سال گذشته ، ISPA نظرسنجی دیگری را منتشر کرد که جمعیت آماری توسط 4 نفر تشکیل شده است. براساس گزارشی که مربوط به نظرسنجی است ، مرکز افکار دانشجویی ایرانی وابسته به جهاد جهاد دانشگاهی ، وضعیت فرهنگی اجتماعی برنامه وضعیت اجتماعی دانشگاه های دولتی را با همکاری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری اجرا کرد.
طبق یافته های این نظرسنجی ، در مورد منبع اخبار ، 4.3 درصد از دانشجویان در نظرسنجی اخبار مورد نظر خود را از سایت ، آژانس های خبری و شبکه های اجتماعی و 4.9 درصد از آنها از سایت های خارجی ، آژانس های خبری و شبکه های اجتماعی پیگیری کرده اند.
یافته ها اضافه شده است: صدا -از روز منبع خبر 5.5 درصد دانش آموزان بود. 4.9 ٪ همچنین نیازهای خبری خود را از شبکه های ماهواره ای برآورده می کنند. 4.3 ٪ دانش آموزان اخبار مربوط به دوستان و آشنایان را می شنوند. 4.9 ٪ همچنین اخبار مورد علاقه خود را از روزنامه ها دنبال می کنند و 4.9 درصد گفتند که اصلاً علاقه ای به ردیابی این اخبار ندارند.
نتایج چنین نظرسنجی ها از رسانه های سنتی واکنش هایی دریافت کرده است. به عنوان مثال ، صدای آمریکا روز بعد از انتشار گزارش نظرسنجی در بیانیه ای نوشت: “در نظرسنجی از طرف عموم (نه یک کلاس خاص مانند دانشجویان) ، ISPA مخاطبان رسانه ملی را حدود 2 ٪ اعلام کرد ، اما هیچ یک از این سایت ها و کانال هایی که امروزه کمترین نتایج نظرسنجی ISPA را ندارند!”
در ژانویه سال گذشته ، رئیس مرکز تحقیقات صدای آمریکا از افزایش مخاطبان رسانه ها خبر داد و گفت: “با وجود کاهش مخاطبان در سالهای 1 و 2 ، ما شاهد افزایش نسبی مخاطبان در سال 2 هستیم.” به گفته IRNA ، این مقام سمعی و بصری گفت: طبق آخرین نظرسنجی در تابستان ، بیننده Sima در سن 2 سالگی 3.9 ٪ ، 4.9 ٪ ، 4.9 ٪ ، کودکان (شش تا پنج سال) و نوجوانان (6 ٪) بود. بیننده Sima News 4.9 درصد و استفاده از رسانه های اجتماعی 4.9 درصد بود.
بشر با این حال ، تقسیم پذیرش عمومی بین رسانه های رسمی و غیر رسمی یا قدیمی و جدید و نتایج آن در مورد وضعیت اقتدار رسانه ای غیرقابل انکار نیست. در این میان ، رسانه های برون سپاری سعی کرده اند با استفاده از فضای ارتباطی جدید و گسترش حضور و ابتکار رسانه های اجتماعی ، مخاطبان بیشتری را به دست آورند.
در سالهای اخیر ، اینستاگرام به منبعی در ایران برای دسترسی به اخبار و اطلاعات مهم و جریان رسانه تبدیل شده است و این بعد رسانه باعث شده است تا رسانه های مختلف بصری ، صوتی و نوشتن برای ایجاد صفحات اینستاگرام. صفحه خبری فارسی بی بی سی با بیش از 5 میلیون دنبال کننده نشان داده است که می توان از این پلتفرم به خوبی برای پخش رسانه استفاده کرد. اگرچه این اطلاعات را می توان از طریق فضاهایی مانند X تهیه کرد ، اینستاگرام قادر به تأثیرگذاری بر مخاطب و نشان دادن اهمیت و ابعاد وقایع به دلیل جذابیت بصری آن است.
علی رغم تلاش برای جایگزینی برنامه های خارجی با نمونه های داخلی ، به همراه X (توییتر سابق) و اینستاگرام ، تلگرام یکی از مهمترین زمینه های تولید محتوا و دریافت اخبار در سالهای اخیر بوده است. براساس گزارش دیگری که توسط IRNA در نوامبر سال گذشته منتشر شده است ، بررسی داده های سیستم عامل های مجازی در نیمه اول این را نشان می دهد تلگرام فارسی بیشترین تعداد محتوا (بیش از 2 میلیون) و بازدید (1 میلیارد) را ثبت کرده است.
براساس این گزارش ، تلگرام فارسی مهمترین و پیام رسان خبری است که کاربران فارسی با توجه به این گزارش مشاهده و بررسی می کنند.
وضعیت فعلی یک چالش مشترک بین طیف گسترده ای از رسانه های رسمی سنتی را نشان می دهد. از سمعی و بصری گرفته تا آژانس های خبری رسمی و مطبوعات ، با وجود نسخه چاپی بسیاری از آنها ، روند تهیه ، تنظیم و توزیع اخبار در سالهای طلایی از سالهای طلایی دور نبوده و نیازی مهم برای هماهنگی با فضای ارتباطی جدید احساس نکرده است.
با گذشت سالها در روند فعالیت رقبا و استفاده از انحصار اطلاعات ، نبض فعالیت رسانه ها و رسانه ها برای میلیون ها مخاطب به دست گرفته است ، و اکنون نگرانی در مورد عزیمت سازمان رسانه ای از کشور ، همانطور که گفته شد ، عمیق تر است و نیاز به تغییر و نوسازی شیوه ها و فرآیندها.
در غیر این صورت ، در تحولات تصادفی و سریع ، رسانه های رقیب یا خارجی ، با استفاده از آخرین تسهیلات ارتباطی ، حتی اگر از انتشار اخبار جعلی امتناع ورزند ، تعصب ، سیاست ها و علایق خود را در اخبار و تحلیل خود اعلام می کنند و باعث می شوند که کشور برای تقویت رسانه ها دشوارتر شود.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات